۰
سه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۸
در حالی که تورم در شهریور ماه رکورد زده، رئیسی تورم را خط قرمز دولت دانست

عبور زود هنگام دولت از خط قرمز اقتصادی!

در حالی که چند روز پیش با اعلام نرخ تورم در شهریورماه مشخص شد که در دومین ماه اسقرار دولت سید ابراهیم رئیسی، تورم در کشور رکورد زده است، روز سه شنبه رئیس جمهور در در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تورم را خط قرمز دولت دانست؛ سخنی که با توجه به وضعیت تورم در شهریور ماه این معنا را افاده می کند که دولت از آغاز خط قرمز خود را زیر پا گذاشته است!
عبور زود هنگام دولت از خط قرمز اقتصادی!
در حالی که چند روز پیش با اعلام نرخ تورم در شهریورماه مشخص شد که در دومین ماه اسقرار دولت سید ابراهیم رئیسی، تورم در کشور رکورد زده است، روز سه شنبه رئیس جمهور در در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تورم را خط قرمز دولت دانست؛ سخنی که با توجه به وضعیت تورم در شهریور ماه این معنا را افاده می کند که دولت از آغاز خط قرمز خود را زیر پا گذاشته است!
آن چه که در آمار اخیر مرکز آمار ایران در رابطه با تورم شهریور منتشر شد نشان داد که تمامی شاخص‌های تورم با افزایش همراه بوده و روند رو به رشد تورم سالانه، باز هم به بالاترین حد خود طی سالهای گذشته رسیده است. این گزارش نشان می دهد که  تورم سالانه در پایان شهریور با افزایش ۰.۶ واحد درصدی نسبت به ماه گذشته به ۴۵.۸ درصد رسید که این بالاترین تورم ثبت شده از اردیبهشت سال ۱۳۷۵ محسوب می‌شود! دیگر شاخص افزایش یافته تورم ماهانه است که با رشد ۰.۷ دصدی به ۳.۹ درصد در شهریور ماه رسیده و  تورم نقطه به نقطه نیز با رشد ۰.۵ درصدی عدد ۴۳.۷ درصد را در آخرین ماه تابستان ثبت کرده است.روند رو به رشد تورم در حالی ادامه پیدا کرده و رکوردشکنی می کند که این موضوع از مدتی قبل با توجه به رویه موجود  و البته وضعیت بودجه دولت، از سوی کارشناسان و مسئولان پیش بینی و هشدار داده شده بود.
با این پس زمینه، رئیس جمهور روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در راستای کنترل تورم، بانک مرکزی را موظف نمود سیاست‌های پولی را متناسب با مدیریت نقدینگی و کنترل تورم پیگیری کند و در عین حال تورم را خط قرمز دولت دانست و گفت: دستگاه های اجرایی از هرگونه اقدامی که منجر به افزایش تورم می‌شود، پرهیز کنند. وی مهار تورم  را مسأله مهم و اولویت دولت دانست.
رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه موظف است بودجه سال ۱۴۰۱ را با تاکید بر اصلاح ساختار و حذف هزینه‌های غیرضرور بودجه تدوین کند.
 رئیسی با بیان اینکه حمایت از تولید داخل در اولویت سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی دولت قرار دارد، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ریزی و سیاست‌های متناسب با این اولویت‌ بویژه توسعه تولیدات داخلی و بی‌نیازی از واردات کالای خارجی و اعمال محدودیت و ممنوعیت برای ورود کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی یا کالاهای وارداتی غیرضروری را در دستور کار خود قرار دهد.
نکته دیگری که در این سخنان وجود دارد این است که با توجه به اینکه مهار تورم مساله مهم و اولویت دولت دانسته شده، دولتمردان باید توضیح دهند آیا اقدامات عملی در راه مهار تورم برداشته شده و در صورتی که چنین است چرا این اقدامات هیچ نتیجه عملی نداشته و تورم شهریورماه رکورد تورم چندین ساله را زده است؟!
این اولین بار نیست که رئیس جمهور اعلام می کند که مهار تورم اولویت دولت اوست، بلکه وعده های بزرگی که در طول ایام انتخاباتی و پس از پیروزی داده شده همواره بر همین مبنا بوده است. دیگر دولتمردان همراه با رئیسی نیز چنین وعده هایی داده اند . برای مثال احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در همان آغاز کارش وعده داده بود که گرچه تا پایان امسال نمی‌توان انتظار تورم تک‌رقمی را داشت اما تورم می‌تواند امسال چنان کاهش پیدا کند که در سال آینده به سمت تک‌رقمی شدن میل کند.
خاندوزی پیش از آنکه رئیسی سکان قوه اجراییه کشور را بگیرد و در زمانی که در کمیسیون اقتصادی مجلس بود، در توئیت به عملکرد اقتصادی دولت روحانی کنایه زده و انتقاد کرده بود که بنا بر محاسبات بانک مرکزی نرخ تورم در آغاز امسال به بیش از ۵۰ درصد رسیده است. در آن زمان او ادعا کرده بود که این میزان نرخ تورم بالاترین تورمی است که کشور در روزهای پس از اشغال ایران در جنگ دوم جهانی تجربه کرده است. با این تفاصیل باید گفت که تورم در دومین ماه دولت رئیسی و وزارت خاندوزی رکورد قبلی را هم زده و شاید این بار بتوان رکورد را از زمان جنگ جهانی اول بی نظیر دانست!
 
 هدیه گل محمدی
کد مطلب: 156330
برچسب ها: تورم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *