۰
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۹
پیامدهای تصمیمات شهردار منتخب شورایی که با آرای باطله رقابت می کرد

شهردار ۵ درصدی، حاصل شورای حداقلی!

به اصطلاح مجلس حداقلی که به دلیل رای پایین راه یافتگان به مجلس شورای اسلامی از زمان آغاز به کار مجلس یازدهم رواج پیدا کرد، حالا باید شورای شهر و شهردار حداقلی را هم اضافه کرد. چراکه شهردار تهران با رای شورای شهری انتخاب شده که اعضای آن بین دو و نیم تا 5 درصد آرای مردم را کسب کرده اند!
شهردار ۵ درصدی، حاصل شورای حداقلی!
به اصطلاح مجلس حداقلی که به دلیل رای پایین راه یافتگان به مجلس شورای اسلامی از زمان آغاز به کار مجلس یازدهم رواج پیدا کرد، حالا باید شورای شهر و شهردار حداقلی را هم اضافه کرد. چراکه شهردار تهران با رای شورای شهری انتخاب شده که اعضای آن بین دو و نیم تا 5 درصد آرای مردم را کسب کرده اند!
به گزارش مردم سالاری آنلاین، علیرضا زاکانی روز هفدهم مرداد با رای 17 نفر از 21 عضو شورای شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شد. مدرک تحصیلی غیرمرتبط او –پزشکی هسته ای- موجب شد از همان ابتدا بسیاری از کارشناسان بر غیرقانونی بودن انتخاب او به عنوان شهردار تاکید کنند اما با این وجود، وزیر کشور حکم شهرداری او را صادر کرد. اما نکته اینجاست که شورای شهری او را انتخاب کرده که اعضای آن به دلیل عدم حضور اکثریت مردم در انتخابات شوراها، با رای بسیار پایینی انتخاب شده اند و به همین دلیل علاوه بر شورای شهر حداقلی، به شهردار تهران نیز می توان لقب شهردار حداقلی داد!
در انتخابات شورای شهر تهران از یک میلیون و ۵۶۵ هزار و ۳۷۰ رأی مأخوذه، یک میلیون و ۱۵۱ هزار و ۴۵۰ رأی صحیح و ۴۱۳ هزار و ۹۲۰ رأی باطل وجود داشت که موجب پیشی گرفتن بیسابقه آرای باطله نسبت به انتخابات های گذشته شد. در فهرست ۲۱ نفره انتخاب‌شدگان تهران، فقط نفر اول یعنی مهدی چمران اندکی بیش از آراء باطله رأی داشته و بقیه بعد از این آراء قرار دارند. به عبارت دیگر، آراء باطله در جایگاه بالاتر از این ۲۰ عضو شورای شهر تهران هستند! میزان کل شرکت‌کنندگان در انتخابات شوراها، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد واجدین شرایط رأی دادن بود. این، یعنی بین ۸۰ تا ۹۰ درصد کسانی که در شرایط رأی دادن هستند به انتخابات شوراها بی‌اعتنائی کردند و در نتیجه، منتخبین فقط با پشتوانه حداقلی بین ۱۰ تا ۲۰ درصدی به جایگاه عضویت شوراها رسیده‌اند.
اگر بخواهیم دقیقتر به آمارها بنگریم مهدی چمران نفر اول انتخابات شوراها در تهران، تنها 31 درصد آرای ماخوذه را از آن خود کرد که معادل 5.2 کل مردم تهران است! مهدی چمران بیش از 486 هزار رای کسب کرد و اول شد ولی آرای باطله در رده دوم قرار گرفت چراکه 413 هزار رای باطله در تهران داشتیم. سایر منتخبان شورای شهر تهران، آرایی کمتر از آرای باطله کسب کردند! بطوریکه نفر دوم منتخب شورای شهر تهران، یعنی پرویز سروری، 50 هزار رای کمتر از آرای باطله کسب کرده بود و به همین ترتیب سایر منتخبان شورای شهر تهران هم آرایی کمتر از آرای باطله داشتند. پرویز سروری تنها 23 درصد ر آآرای ماخوذه در انتخابات را از آن خود کرد که معادل 3.9 درصد مردم تهران است. به همین ترتیب میزان آرای نفرات منتخب شورای شهر تهران باز هم کمتر می شود بطوریکه نفر سوم شورا، تنها 16 درصد آرای ماخوذه را که معادل 2.7 درصد جمعیت تهران است کسب کرده است!
اما وضعیت اعضای علی البدل شورای شهر از این هم بدتر است! بطوریکه نفر اول علی البدل شورای تهران که نفر بیست و دوم انتخابات می شود، تنها 4.7 درصد آرای ماخوذه را کسب کرده که معادل هشت دهم درصد جمعیت تهران است!
همه اینها نشان می دهد علیرضا زاکانی توسط شورای شهری به عنوان شهردار تهران انتخاب شده که تنها یکی از اعضای شورا بیشتر از آرای باطله، رای داشت و سایر اعضای آن بین 5 تا 23 درصد آرای ماخوذه را کسب کرده بودند که بدین معناست که آنها نماینده یک تا پنج درصد مردم تهران هستند!
البته بعید است برای علیرضا زاکانی و همچنین اعضای شورای شهر تهران چندان اهمیتی داشته باشد که تنها از حمایت کمتر از پنج درصد مردم پایتخت برخوردارند. برای آنها، رسیدن به صندلی های شورای شهر و شهرداری بود و در مورد زاکانی، حتی مدرک تحصیلی غیرمرتبط و مغایر با قانون هم نتوانست مانع از نشستن او بر صندلی شهرداری شود. هرچند قهر مردم با صندوق های رای در انتخابات اخیر شوراها و ریاست جمهوری و پیش از آن در انتخابات مجلس شورای اسلامی، مهمترین دلیل تشکیل مجلس و شورای شهر حداقلی بود و شاید نتوان به مردم به خاطر ناامیدی آنها از عملکرد مسئولان و پشت کردنشان به صندوق های رای چندان خرده گرفت، اما واقعیت این است که حالا فردی بر مسند شهرداری تهران تکیه زده که در خوشبینانه ترین حالت، پشتیبانی کمتر از پنج درصد مردم تهران را با خود دارد اما تصمیماتش بر زندگی 95 درصد دیگر از مردم پایتخت هم تاثیر می گذارد. در واقع هرچند آرای باطله در انتخابات شورای شهر تهران دوم شد و بسیاری از واجدان شرایط هم در انتخابات شرکت نکردند، اما حالا از رقابت اعضای آن شورای شهر با آرای باطله، شهرداری با سوابق و تحصیلات غیرمرتبط برآمده که عملکردش می تواند تاثیرات سوئی بر سرنوشت کلیه مردم تهران داشته باشد. ن خوآن
 
کد مطلب: 156454
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *