۰
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۳
انتصاب رئیس جدید سازمان محیط زیست

مدیرانی که عذرخواهی بلد نبودند، رفتند

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست دولت روحانی در ماه های آخر دولت روحانی تبدیل به نمادی شد از بی مسئولیتی و دوری این دولت از مردم.
مدیرانی که عذرخواهی بلد نبودند، رفتند
عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست دولت روحانی در ماه های آخر دولت روحانی تبدیل به نمادی شد از بی مسئولیتی و دوری این دولت از مردم. وقتی اتوبوس خبرنگارانی که توسط این سازمان برای بازدید از احیای دریاچه ارومیه دعوت شده بودند، واژگون شد و دو تن از خبرنگاران فوت کردند، تازه معلوم شد که وضعیت این سازمان و بدتر از آن رئیس این سازمان چگونه است. در ایران کسی بعد از این گونه فجایع ناشی از سوء مدیریت توقع استعفای کسی را ندارد، ولی بی احترامی کلانتری به بازماندگان حادثه و عدم عذرخواهی وی و مسئولان سازمانش از خبرنگاران و خانواده های داغدار نشان داد که بعضی مسئولان چقدر از مردم فاصله دارند و در برج عاج تکبر نشسته اند و مسئولیت خود را نه برای خدمت به مردم ، که نوعی منت بر مردم می دانند و حاضر نیستند در این باره پاسخگو باشند.
حسن روحانی هم که در ماه های آخر گویی کاری به کار کابینه نداشت و متاسفانه با بی توجهی به این موضوع و عدم عزل کلانتری نشان داد که دیگر هیچ چیز برایش اهمیت ندارد. او با عزل نکردن کلانتری جواب سوال خودش را داد که «چرا کسی از دولت تشکر نمی کند»! دولتی که حتی قادر به درک اهمیت عزل مسئول فاجعه و ابروریزی بعد از آن نبود، نه تنها باید انتظار توقع را نداشته باشد، بلکه برائت و بیزاری مردم هم برایش کم است.
متاسفانه زمانی که دولت ابراهیم رئیسی هم تشکیل شد، توجه به اهمیت تغییر سریع کلانتری چندان درک نشد و این سازمان با ریاست عیسی کلانتری دوماه دیگر هم در دولت رئیسی خدمت کرد! عیسی کلانتری که در مقابل خبرنگاران با وضعیت ناهنجاری نشسته بود و ادعا می کرد که همیشه همین مدل می نشیند، بعد از انتخابات در مقابل رئیسی پاهای خود را جمع کرد و مودب نشست و شاید به خاطر تحمل سختی این کار دوماه دیگر ماند؛ اما بالاخره رفتنی شد.
انتشار خبر انتصاب رئیس جدید سازمان محیط زیست یکبار دیگر داغ دل رسانه ها را زنده کرد و فاجعه را یادآوری کردند. بعد از بروز حادثه، فرمانده انتظامی نقده در همان روز علت این حادثه را نقص فنی و ترمز اتوبوس حامل خبرنگاران عنوان کرد اما شش روز بعد از آن پلیس راهور ناجا با صدور اطلاعیه‌ای بی مبالاتی و قصور مسئولین هماهنگی سفر به علت عدم تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه و جغرافیای منطقه بدون هماهنگی با ادارات مرتبط با ایمنی ترافیک اعلام کرد.
 در حالی آشنا نبودن راننده اتوبوس با شرایط راه به‌عنوان یکی از علل وقوع این حادثه مطرح شد که به گفته خبرنگاران بازمانده از این حادثه، ستاد احیای دریاچه ارومیه بدون اطلاع سرنشینان مسیر کوتاه‌تر اما نامناسبی را برای بازگشت از تونل زاب انتخاب کرد همچنین بنابر اظهارات فرمانده پلیس راه کشور این اتوبوس فاقد صورت وضعیت و متعلق به کارخانه سیمان بود اما کارخانه سیمان با صدور بیانیه‌ای این موضوع را رد کرد.
 نظر کارشناسی قوه قضاییه نیز دست کم ۵۰ درصد قصور این حادثه را متوجه عوامل و مسئولان مختلف می‌دانست هرچند در آخرین نظر کارشناسی ارایه شده از سوی هیات سه نفره از «کارشناسان وزارت دادگستری در زمینه تصادفات و امور وسایل نقلیه موتوری زمینی» راننده مقصر صدرصد حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران اعلام شد. این نظر کارشناسی با اعتراض وکلای اولیای دم همراه شده است.
خبرگزاری ایسنا که خبرنگار خود را در این فاجعه از دست داده است، در گزارشی پیرامون تغییر مسئولان سازمان محیط زیست و عدم عذرخواهی کلانتری و یارانش نوشت: «این حقیقت قابل کتمان نیست که خبرنگاران و عکاسان به دعوت مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه راهی سفر آذربایجان غربی شدند و مراقبت از جان آنها و ایمنی سفر و تامین وسیله نقلیه مناسب و تردد در جاده‌های ایمن وظیفه این افراد بود ولی آنان حاضر به پذیرش قصور خود نشدند. در حالی هیچ یک از ابعاد ابهامات این حادثه از جمله علت نقص فنی در اتوبوسی که گفته شده دارای مدارک معاینه فنی بود، انتخاب مسیر بازگشت نامناسب و شائبه ارتباط میان سازمان محیط‌زیست با کارخانه سیمان روشن نشده و نسبت به آن‌ها ‌پاسخی داده نشده است که این مسئولان بی‌مسئولیت هنوز از خانواده داغدار دو خبرنگار فقید ایسنا و ایرنا و خبرنگاران مصدوم این حادثه هیچ عذرخواهی حتی در مقام اقدامی نمادین نکرده‌اند؛ هرچند عذرخواهی آنان نه مهشاد و نه ریحانه را به آغوش خانواده‌هایشان بازمی‌گرداند و نه مرهمی بر داغ از دست دادن دو جوان می‌شود.
درحالی پیگیری پرونده‌ مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی - خبرنگاران فقید ایسنا و ایرنا - تا مشخص شدن ابعاد مختلف آن و معرفی و مجازات مقصران ادامه دارد که جامعه رسانه‌ای کشور خواستار رسیدگی و اعلام نظر هرچه سریعتر قوه قضاییه به این ‌پرونده است. امید است با انتصاب علی سلاجقه به عنوان رییس سازمان حفاظت محیط زیست رسیدگی به این ‌پرونده و محاکمه مسئولان حادثه به عنوان یکی از مطالبات جامعه رسانه‌ای سرعت بگیرد و بر کاهش تصادفات جاده‌ای که سالانه جان تعداد زیادی از هموطنانمان را می‌گیرد، ‌نیز موثر و زمینه‌ای برای تدوین قانون و ضوابطی به‌منظور تضمین سلامت خبرنگاران در ماموریت‌های آینده باشد.»

رئیس جدید سازمان محیط زیست کیست؟
علی سلاجقه روز یازدهم مهرماه با حکم رئیس جمهور به عنوان رییس جدید سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد. وی دانش آموخته دانشگاه تهران است. مدرک کارشناسی خود را در  ۱۳۷۰ در رشته  مهندسی منابع طبیعی - آبخیزداری از  دانشگاه تهران و مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال  ۱۳۷۳ در رشته مهندسی آبخیز- سیلاب از همین دانشگاه دریافت کرد. او دارای دکتری مهندسی رودخانه از دانشگاه تهران و مدرک فوق دکتری مهندسی منابع آب از فلوریدای آمریکا است و مقالات متعددی را به زبان فارسی و انگلیسی تالیف کرده است.
سلاجقه  از سال ۸۷ تا ۹۱ رئیس انجمن آبخیزداری ایران، از سال ۸۸ تا ۹۰  رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران ، از سال ۸۹ تا ۹۱ معاون آموزشی اداری و مالی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، از سال ۹۲ تا ۹۵ رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران بود. او  از سال ۸۶ تا ۸۷ مدیر کل مشارکت های مردمی و مدیر کل دفتر اقتصاد محیط زیست سازمان محیط زیست کشور بود و در این بازه زمانی به عنوان دبیر کمیته ملی توسعه پایدار سازمان محیط زیست کشور فعالیت داشت. سلاجقه از سال ۹۰ تا ۹۱ معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور کشور بود. او از سال ۹۸ تا کنون رئیس اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران و عضو انجمن مهندسی منابع آب ایران بوده است.
 مردادماه امسال خبری منتشر شد که در آن ۱۶۰ استاد دانشگاه، پژوهشگر و کنشگر محیط زیست ومنابع طبیعی ایران، در نامه‌ای سرگشاده به رییس جمهوری  پیشنهاد داده بودند تا دکتر علی سلاجقهرا به سمت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب کند. از آن زمان تاکنون گزینه‌های متعددی به عنوان رییس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شد و در نهایت سید ابراهیم  رییسی سلاجقه  را برای تکیه زدن بر صندلی رییس سازمان حفاظت محیط زیست انتخاب کرد.
 
فخری سادات مسچی
کد مطلب: 156496
برچسب ها: عیسی کلانتری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *