۰
جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۶
فیلمی که دو سال پس از تکذیب، دوباره داغ شد!

واقعیت ماجرای خوراندن تریاک به مرغها

گروه اقتصادی: این روزها فیلمی در فضای مجازی دست به دست می شود که در آن یک مجری شبکه سلامت تلویزیون می گوید رییس سازمان داپزشکی خبر خوراندن تریاک به مرغها را تایید کرده است؛ اما یک جستجوی ساده نشان می دهد این فیلم، قدیمی است و دوباره داغ شده و برخی رسانه ها هم بدون تحقیق، از روی هم کپی کرده اند!
واقعیت ماجرای خوراندن تریاک به مرغها
گروه اقتصادی: این روزها فیلمی در فضای مجازی دست به دست می شود که در آن یک مجری شبکه سلامت تلویزیون می گوید رییس سازمان داپزشکی خبر خوراندن تریاک به مرغها را تایید کرده است؛ اما یک جستجوی ساده نشان می دهد این فیلم، قدیمی است و دوباره داغ شده و برخی رسانه ها هم بدون تحقیق، از روی هم کپی کرده اند!
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در این خبر به نقل از علیرضا رفیعی‌پور، رییس سازمان دامپزشکی ایران اعلام شده: "اکثر مرغداران قبل از سربریدن مرغ‌ها در آب آن‌ها تریاک می‌ریزند تا یبوست بگیرند و وزنشان زیاد شود. دلیل اینکه مردم در تهران و شهرستان‌ها بعد از مصرف مرغ احساس رخوت می‌کنند، به خاطر وجود تریاک در گوشت‌های تولیدی است."
این درحالیست که رفیعی پور، ارديبهشت ۱۳۹۹ جای خود را به فرد دیگری داده و از آن زمان، دکتر علی‌صفر ماکنعلی به عنوان رئیس سازمان دامپزشکی کشور فعالیت می کند و این یعنی یک خبر قدیمی دوباره منتشر شده است!  
جالب اینجاست که این خبر همان زمان انتشار، یعنی بهمن ماه سال 98 هم تکذیب شده بود! آن زمان سازمان دامپزشکی کشور در اطلاعیه‌ای رسمی‌ با زیر سوال بردن اصالت صحبت‌های منتسب به رئیس‌ این سازمان، تمامی‌حرف‌های آن زمان نقل شده از رفیعی پور را‌ اینطور تکذیب کرد: «چندی است برخی کاربران در فضای مجازی از سر بی‌اطلاعی متوسل به پخش مطلبی قدیمی‌ و سراسر کذب و بدون منبع موثق با عنوان "مرغ با طعم تریاک" کرده‌اند و ضمن جرح و تعدیل جهت‌دار یک گزارش و مصاحبه متعلق به تاریخ گذشته در روزنامه خراسان، با به اشتراک‌ گذاشتن آن در افکار عمومی، مردم را دچار شک و تردید نسبت به موضوعی می‌کنند که از اساس صحّت ندارد؛ لذا سازمان دامپزشکی کشور ضمن تکذیب شدید بازنشر چنین اکاذیبی در فضای مجازی که موجب تشویش اذهان‌ خاطر هموطنان عزیزمان می‌شود، خواستار پیگیری‌ این دست اخبار از سوی منابع معتبر و موثق است».
اما حالا پس از نزدیک به دو سال دوباره همان فیلم قدیمی منتشر شده تا دوباره بازار نقل شایعه و تکذیب آن داغ شود. آن زمان مدیرعامل یکی از تشکل‌های بخش خصوصی مدعی شده بود که برخی از مرغداران به دلیل اطلاعات پایین تریاک را در آب حل می‌کنند و به مرغ‌ها می‌خورانند تا بیماری آن‌ها از بین برود. تریاک یکی از آرامبخش‌هاست و اگر چه بیماری طیور را از بین نمی‌برد، اما بدن مرغ را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود مرغ دوره ۴۵ روزه نگهداری در مرغداری تا زمان کشتار را بگذراند. این خبر به نقل از رییس سازمان داپزشکی منتشر شده بود که او هم آن را تکذیب کرده بود. حالا طرح دوباره این خبر موجب واکنش دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ شد که گفته است: شایعه خوراندن تریاک به مرغ‌ها مدت‌ها در فضای مجازی وجود داشت، ولی در اصل این خبر اشتباه است و آن را تکذیب می‌کنم این مسئله اصلاً امکان‌پذیر نیست.
رضا مُبصری در گفت‌وگو با میزان، گفت: این خبر کاملاً دروغ است. شایعه خوراندن تریاک به مرغ‌ها مدت‌ها در فضای مجازی وجود داشت، ولی در اصل این خبر اشتباه است و آن را تکذیب می‌کنم. ممکن است درگذشته‌های خیلی دور حدود ۳۰ سال پیش به‌عنوان دارو از این روش استفاده می‌شد زمانی که مرغ دچار بیماری گامبورو که یک عفونت ویروسی بسیار واگیردار که در مرغ تخم‌گذار است، میشد، از تریاک استفاده می‌کردند، ولی بعد از گذشت ۳۰ سال این اتفاق دیگر رخ نداده است.
وی افزود: هر شخصی که این ادعا را کرده بگوید باقی‌مانده تریاک را چگونه و با چه روشی اندازه گرفته است. مرغی  که تریاک مصرف کرده باقیمانده تریاک در گوشت باقی‌مانده، میزان  تریاک انقدر زیاد بوده که در آزمایش مواد مخدر انسان نیز مشخص  شده است.  این مسئله اصلاً امکان‌پذیر نیست و این خبر از پایه کذب است.
 
کد مطلب: 156608
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *