۰
شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۹
گسترش واکسیناسیون سراسری به آموزش مجازی پایان خواهد داد

بازگشایی همه مدارس کشور از نیمه دوم آبان‌

بازگشایی مدارس دغدغه ای است که حداقل در یک سال اخبر همواره وجود داشته است و تلاش زیادی شده است تا یک بار دیگر آموزش در مدارس کشور حضوری شود. در دیگر کشورهای دنیا، رعایت پروتکل ها و واکسیناسیون دو شرط اساسی برای بازگشایی مدارس بود و بسیاری از کشورها با توجه به برنامه ریزی هایی که داشتند ماه ها قبل مدارس را بازگشایی کردند اما در ایران علی رغم تلاشی که شده است، هنوز شرایط لازم برای این کار مهیا نیست.
بازگشایی همه مدارس کشور از نیمه دوم آبان‌
بازگشایی مدارس دغدغه ای است که حداقل در یک سال اخبر همواره وجود داشته است و تلاش زیادی شده است تا یک بار دیگر آموزش در مدارس کشور حضوری شود. در دیگر کشورهای دنیا، رعایت پروتکل ها و واکسیناسیون دو شرط اساسی برای بازگشایی مدارس بود و بسیاری از کشورها با توجه به برنامه ریزی هایی که داشتند ماه ها قبل مدارس را بازگشایی کردند اما در ایران علی رغم تلاشی که شده است، هنوز شرایط لازم برای این کار مهیا نیست.
مهرماه 1399 یکبار تلاش شد تا دانش آموزان به مدرسه فراخوانده شوند اما دستور آموزش و پرورش فقط یک روز دوام آورد و از دوم مهرماه مدارس دوباره آموزش غیرحضور را در دستور کار قرار دادند و سال تحصیلی 99 – 1400 به این شکل سپری شد اما در بهار امسال با توجه به گسترش واکسیناسیون جهانی و امیدواری هایی که نسبت به واکسن های ایرانی پیدا شده بود؛ هم مقامات آموزش و پرورش و هم وزارت بهداشت از امکان حضوری شدن مدارس در آغاز مهر سخن می گفتند.
در طول این مدت عموم کارشناسان آموزشی و اولیای دانش آموزان تاکید داشته اند که متاسفانه آموزش غیرحضوری و آنلاین نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود و در این مدت دانش آموزان ضعف آموزشی دارند و ادامه چنین وضعیتی می تواند به افت تحصیلی جامعه دانش آموزی کشور منجر شود. بر همین اساس است که مسئولان وزارت آموزش و پرورش دائما بر بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده تاکید داشتند.
تیرماه گذشته محسن حاجی میرزایی وزیر سابق آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به بازگشایی مدارس از مهرماه ۱۴۰۰، افزود: این امر مستلزم کسب آمادگی هایی است که برای این آمادگی ها برنامه ریزی کردیم. ستادی در وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان ستاد مهر فعال شده است که همه تمهیدات را برای آغاز به کار مدارس در مهر ماه ۱۴۰۰ برنامه ریزی می کند. واکسیناسیون معلمان و فرهنگیان یکی از پیش نیازهای بازگشایی مدارس است که با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، از مرداد ماه شروع می شود.
پس از آن مدیر کل تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره تمهیدات بهداشتی وزارت آموزش و پرورش برای سال جدید تحصیلی،  با اشاره به برنامه ریزی برای واکسناسیون معلمان، گفت: ما نمی‌توانیم به طور دائمی مدارس را تعطیل کنیم و بازگشایی مدارس از مهر ماه ۱۴۰۰ در دستورکار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم در تیرماه با قاطعیت گفت: معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مردادماه واکسینه می‌شوند و مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بازگشایی خواهد شد.
علیرضا رئیسی در آن زمان تصریح کرد: هیچ آموزشی جای معلم را نمی‌گیرد. آموزش و پرورش فقط آموزش نیست. پرورش باید حضوری باشد و نیاز است به سمت بازگشایی مدارس برویم. افراد زیر 18 سال اگر به کرونا مبتلا شوند به سرعت بهبود می‌یابند براساس مطالعات نیز انتقال کرونا از دانش‌آموز به دانش‌آموز بسیار کم است.
رئیسی با اشاره به این که پیش‌بینی یونسکو این است که با وجود کرونا و تعطیلی مدارس تعداد بازماندگان از تحصیل و کودکان کار بیشتر می‌شود و تعطیلی مدارس دانش‌آموزان را از نظر سلامت روحی- روانی دچار آسیب می‌کند،‌ ادامه داد: مجموعه‌ای از اقدامات برای بازگشایی مدارس وجود دارد، با توجه به عدم وجود واکسن برای دانش آموزان زیر 18سال، معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مرداد، واکسینه خواهند شد.
با این همه یکی دو هفته قبل از شروع واکسیناسیون معلمان، وزیر سابق بهداشت با بیان اینکه به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها بسیار نگرانیم درباره تکلیف بازگشایی مدارس با توجه به خیز پنجم کرونا توضیحاتی داد و تاکید کرد که بازگشایی مدارس اکنون قابل پیش بینی نیست! و جالب اینکه در میان همه این اظهارنظرها، سخن ناامید کننده نمکی به وقوع پیوست.
بالا رفتن آمار مبتلایان و قربانیان در شهریورماه و شکستن روزانه رکورد فوتی ها در آن زمان، موضوعی بود که امیدواری ها به واکسیناسیون را تحت السعاع قرار داد و نهایتا وضعیت به گونه ای شد که بازگشایی مدارس در مهرماه کلا منتفی شد. در آستانه مهرماه اعلام شد که در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی کرونا مقرر شده ابتدا تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری، نظیر تامین استانداردهای مطلوب سرویس‌های بهداشتی در مدارس، ایجاد امکان رعایت حداقل تراکم در کلاس‌های درس، تهویه کلاس‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر اداری، واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان و در صورت تامین واکسن، واکسینه کردن آن دسته از دانش‌آموزان که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، انجام شده و سپس درباره دایر شدن حضوری کلاس‌های درس تصمیم‌گیری شود.
حالا نزدیک به بیست روز از مهرماه گذشته است و مهمترین اقدامی که صورت گرفته واکسیناسیون سراسری است. چند هفته ای است که همه افراد بالای 12 سال امکان تزریق واکسن را دارند و آمار مبتلایان و فوتی ها اگرچه هنوز پایین نیست اما نشانه هایی دال بر تاثیر واکسناسیون و پایان پیک پنجم کرونا دیده می شود. با این اوصاف یکی از مهمترین دغدغه های دولت و مردم، وضعیت مدارس است.
روز شنبه سخنگوی وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی در خصوص چگونگی و مراحل بازگشایی مدارس و نحوه از سرگیری آموزش‌های حضوری مدارس از آبان‌ماه داد، توضیحاتی که بر طبق آنها باید امیدوار بود که همه مدارس کشور تا پایان ماه دوم پاییز بازگشایی و حضوری خواهند بود.
علیرضا کمرئی سخنگوی آموزش و پرورش اعلام کرد: الگوی بازگشایی مدارس، شرایط فعالیت آموزشی را در مدارس مشخص می‌کند. طبق الگوی بازگشایی، مدارس روستایی و عشایری در نیمه اول و دوم مهرماه بازگشایی می‌شوند.
وی افزود: در نیمه اول مهرماه، مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش برای دروس مهارتی بازگشایی شده اند؛ همچنین دانش‌آموزان ابتدایی نیز در نیمه اول مهرماه برای آشنایی با معلمان خود در مدارس حضور پیدا کردند.
کمرئی بیان کرد: در نیمه دوم مهرماه، مدارس روستایی و عشایری که کلاس‌های کمتر از ۳۰ نفر دانش آموز دارند، بازگشایی می‌شوند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس اضافه کرد: در نیمه اول آبان ماه، بر اساس الگوی بازگشایی مدارس و سرعت واکسیناسیون جامعه، مدارس کم جمعیت شهری با کمتر از ۶۰ نفر جمعیت بازگشایی خواهند شد.
وی خبر داد: در نیمه دوم آبان ماه نیز تمام مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی می‌شوند و مدارس بر اساس الگوی بازگشایی گروه بندی خواهند شد و با توجه به مجوز هر منطقه، فعالیت آموزشی خود را آغاز خواهند کرد.

 محمدحسین یزدی
کد مطلب: 156649
برچسب ها: بازگشایی مدارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *