کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا می توان از «درآمدزایی» طرحی که «کارآیی» ندارد، چشم پوشی کرد؟

پیشنهاد حذف ممنوعیت تردد شبانه داده شد

3 آبان 1400 ساعت 19:38

منع تردد شبانه شهروندان برای کنترل کرونا یک ساله شده است؛ اگرچه هنوز معلوم نیست این طرح چه فایده ای برای مردم دارد! انتقاد از این طرح از همان روزهای اول آغاز شد. منتقدان تاکید داشتند که این گونه طرح ها مربوط به کشورهایی است که در آنها «زیست شبانه» وجود دارد و مراکز تفریحی شبانه ای وجود دارد که محدودیت تردد باعث پیش گیری از ازحادم در این مراکز و انتقال بیماری می شود؛ اما در ایران این گونه طرح ها توجیهی ندارد، ضمن اینکه باعث ترافیک در ساعات قبل از اعمال منع تردد هم می شود. اما طرفداران این طرح، هدف از آن را کاهش میهمانی های خانوادگی می دانستند که معمولا بعد از غروب برگزار می شود و تا پاسی از شب ادامه دارد.


منع تردد شبانه شهروندان برای کنترل کرونا یک ساله شده است؛ اگرچه هنوز معلوم نیست این طرح چه فایده ای برای مردم دارد! انتقاد از این طرح از همان روزهای اول آغاز شد. منتقدان تاکید داشتند که این گونه طرح ها مربوط به کشورهایی است که در آنها «زیست شبانه» وجود دارد و مراکز تفریحی شبانه ای وجود دارد که محدودیت تردد باعث پیش گیری از ازحادم در این مراکز و انتقال بیماری می شود؛ اما در ایران این گونه طرح ها توجیهی ندارد، ضمن اینکه باعث ترافیک در ساعات قبل از اعمال منع تردد هم می شود. اما طرفداران این طرح، هدف از آن را کاهش میهمانی های خانوادگی می دانستند که معمولا بعد از غروب برگزار می شود و تا پاسی از شب ادامه دارد. با این حال آنچه مسلم بود، این بود که این طرح درآمد زایی دارد و مگر می توان در ایامی که دولت دچار کمبود بودجه است از پولی که حاصل جریمه شدن مردم در این طرح شبانه است، گذشت؟!
این موضوع وقتی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که این روزها می بینیم که دولت در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه ها است، نماز جمعه بعد از ماه ها در هفته گذشته برگزار شد و دورکاری ادارات لغو شد ، اما هنوز برای لغو طرح منع تردد شبانه مقاومت می شود. آیا واقعا غلت دیگری جز فطع شدن درآمد جریمه ها می توان برای این موضوع پیدا کرد؟
این طرح در پائیز سال گذشته از ساعت 21 تا 3 صبح اعمال می شد اما بعد از چند ماه یک ساعت از آن کاسته شد و فقط در مقاطعی مثل شب های قدر و ایام برگزاری انتخابات اعمال نمی شد. در این مدت نیز اعلام نشد که آیا واقعا این طرح مفید فایده است و تاثیری در کاهش دورهمی های مردم داشته یا اینکه فقط بر زحمت مردم در این ایام افزوده شده و باعث شده که هر شب عده زیادی از هموطنان جریمه شوند. همچنین اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه، مشکلاتی را برای  برخی شهروندان که ناچار بودند برای انتقال اورژانسی بیماران خود به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه کنند، بوجود آورد و در این مدت عده ای از جریمه خود خویش به علت مراجعه به بیمارستان ها شکایت داشتند.
یک از نمایندگان مجلس در پاییز 1399با انتقاد از منع تردد شبانه اعلام کرد: نباید فراموش کرد که مشکل اصلی کشور در بیماری کرونا و ابتلا ی افراد در تردد در ساعت 9 شب الی 4 صبح نیست بلکه بی برنامگی و سردرگمی دولت از مشکلات اصلی در مقابل بیماری کرونا است. دولت طرح ممنوعیت تردد خودروها از ساعت 9 شب الی 4 صبح و جریمه افراد را با هدف درآمدزایی عملیاتی کرده است.
ابراهیم عزیزی نماینده شیراز با اشاره به اینکه در این طرح نیاز است تا دولت به شبهه ای که در جامعه مبنی بر در آمدزایی دولت از طریق جریمه خودروها در ساعت 9 شب الی 4 مطرح شده است، پاسخ دهد ، می گوید: در حال حاضر بیشترین شبهه به طرح ممنوعیت خودرو از ساعت 9 شب الی 4 صبح موضوع در آمدزایی دولت از طریق جریمه خودروها است.
با همه این احوال این طرح باقی ماند تا نیمه دوم شهریور که اعلام شد مراکز تزریق واکسن 24 ساعته شده است. در آن زمان این پرسش از سوی مردم شکل گرفت که وقتی شب ها قانون منع تردد وجود دارد، 24 ساعتی کردن مراکز تزریق واکسن چه فایده ای دارد؟ بر این مبنا بود که در آن روزها خبر از لغو این طرح آمد؛ اما بعد از یکی – دو روز باز هم گویی «شیرینی مزه جریمه ها» بر استدلالهای دیگر چربید و لغو این طرح لغو شد.
علی خضریان نماینده تهران در تذکر شفاهی صحن علنی چهارشنبه ۱۷ شهریورماه مجلس با اشاره به طرح منع تردد شبانه بعد از شیوع کرونا اظهار داشت: مجلس باید بتواند پیگیر اجرای عدالت در کشور باشد؛ این مسئله باعث شده که شهر برای طبقه مرفه قرق شود در حالی که افراد بیمار دارند، متحمل هزینه جریمه نیز می‌شوند.
وی افزود: زمانی که فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران تاکید می‌کند که این طرح اصلاً قابل انجام نیست و هیچ تاثیری در وضعیت کرونا ندارد چرا ما بر آن اصرار می‌کنیم؟ کمیسیون بهداشت و درمان پیرامون این موضوع ورود پیدا کرده و گزارشی تهیه کند. تهران را شب‌ها برای طبقه خاص اجتماعی خالی می‌کنیم. اگر شب‌ها بیرون متوجه می‌شوید چه وضعیتی در شهر حاکم است نباید بر تصمیمات اشتباه گذشته اصرار کنیم.
اینک یک ماه ونیم بعد از آن مقاومت عجیب در برابر لغو طرح منع تردد شبانه، بار دیگر این موضوع مورد توجه مردم قرار گرفته است و به نظر می رسد این بار با گسترش واکسیناسیون و لغو بسیاری از محدودیت های غیر درآمدزا، ادامه این طرح نیز هیچ توجیهی ندارد. با این حال رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در مورد اجرای منع تردد شبانه گفت:‌ اجرای این طرح کما فی السابق در تمام شهرهای کشور با تمام وضعیت‌های رنگی اجرا می‌شود و تردد خودروهای فاقد مجوز از ساعت ۲۲ تا سه بامداد در تمامی معابر ممنوع است و در صورت ثبت تخلف مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی خواهند شد. 
این در حالی است که فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای استان تهران با تاکید بر اینکه محدودیت منع تردد شبانه در کاهش تجمعات خانوادگی تاثیر نداشته است، گفت: این محدودیت کاربردی ندارد و اثربخشی در کنترل بیماری ندارد؛ لذا پیشنهاد ما حذف آن است.
به گزارش ایسنا، علیرضا زالی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا استان تهران گفت: شکل تردد شبانه تغییر کرده است و ساعت های انتهایی شب خلوت تر است و ساعات ابتدایی شلوغ تر شده است و از سوی دیگر محدودیت منع تردد شبانه در کاهش تجمعات خانوادگی تاثیر نداشته است.
وی افزود: این موضوع حجم کار زیادی به ناجا تحمیل کرده و زمانی تصویب شد که واکسیناسیون نبود در حالی که امروز طرح واکسیناسیون در حال اجرا است. این محدودیت کاربردی ندارد و اثربخشی در کنترل بیماری ندارد؛ لذا پیشنهاد ما حذف منع تردد شبانه است.
زالی ادامه داد: اگر در مقطعی مثلاً آمار بستری افزایش یافت می توان به عنوان یک بسته و مقطعی آن را اعمال کرد؛ اما اجرای مداوم آن را اثربخش نمی‌دانیم؛ البته حذف این طرح باید به دلیل عدم اثربخشی باشد و نباید موجب عادی‌انگاری شود.
از سوی دیگر استاندار تهران  نیز در این خصوص گفت: با توجه به اینکه طرح منع تردد شبانه در تهران اثربخشی لازم را ندارد پیشنهاد ما به ستاد ملی برداشته شدن این محدودیت است که این پیشنهاد به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه خواهد شد.
محسن منصوری در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان تهران پس از اخذ نظرات اعضاء درباره لغو ترددهای شبانه در تهران که اکثریت بر عدم اثربخشی و پیشنهاد حذف آن تاکید کردند، گفت: در استان تهران با بحث کارشناسی که در ستاد استانی مقابله با کرونا شد. با توجه به اینکه این طرح اثربخشی لازم را ندارد پیشنهاد ما به ستاد ملی برداشته شدن این محدودیت است که این پیشنهاد به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه خواهد شد.
 حال باید منتظر ماند و دید آیا این بار این طرح یکساله پایان می پذیرد یا همچنان مردم باید جریمه تردد شبانه را بپردازند، حتی اگر دیگر کرونایی هم نباشد!

 سعید تهرانی
 


کد مطلب: 157123

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/157123/پیشنهاد-حذف-ممنوعیت-تردد-شبانه-داده

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir