کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هجمه عناصر معلوم الحال به آیت الله صافی گلپایگانی به بهانه سخنان ایشان در دیدار با قالیباف 

نوبت تخریب به مراجع مستقل رسید

قالیباف اگر فقط تعریف و تمجید می خواهد نباید به دیدار مراجع برود!

7 آبان 1400 ساعت 16:20

«توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است »؛ این سخنان آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در دیدار محمدباقر قالیباف با ایشان برای بسیاری از کاسبان تحریم گران آمده است و متاسفانه این افراد و رسانه های در اختیارشان این بار خط تخریب را به سوی مرجعیت گشوده اند.


«توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است »؛ این سخنان آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در دیدار محمدباقر قالیباف با ایشان برای بسیاری از کاسبان تحریم گران آمده است و متاسفانه این افراد و رسانه های در اختیارشان این بار خط تخریب را به سوی مرجعیت گشوده اند. اینکه این افراد انتظار دارند مراجع مستقل شیعه را حداقل در امور سیاسی مقلد جریان های منفعت طلب سیاسی کنند امر عجیبی نیست . دوری از آموزه های اصیل شیعه و تفکر جناحی سالها است که آنها را از دایره حق طلبی دور کرده است، آنچه عجیب است این است که این افراد مانعی در برابر خود نمی بینند و در عرصه سیاست ایران فعال مایشاء هستند و این روزها هم اختیارشان بیش از پیش شده است! 
آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار رییس مجلس شورای اسلامی در  قم با وی، گفت: بنده بسیار نگران وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم هستم، مردم نجیب و شریف کشور ما مستحق این وضعیت نیستند. گرانی برای مردم طاقت فرسا شده و تحمل آن برای مردم عزیزمان بسیار سخت و مشکل شده است.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید.
استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد:  امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.
سایت رجانیوز از جانب همه کسانی که هر گونه سخنی درباره تعامل با دنیا، منافع آنها را در خطر می اندازد بلافاصله بعد از این سخنان دست به کار شد و نوشت: در دل تشیع جریان‌های مختلفی وجود دارند. عده‌ای که از اساس معتقدند در عالم مفهوم «دشمن» وجود ندارد و کشورهای امروز چیزی بیشتر از «رقیب» هم نیستند. این‌ها با کت و شلوار و دکمه سردست در سایه امنیت جمهوری اسلامی عمدتا مشغول کسب و کار اقتصادی خود هستند و منتفع‌ترین قشر از بیماری‌های اقتصادی و نابرابری‌های اجتماعی‌اند و البته همیشه هم طلبکار! تفکر دیگری هست که «دشمن» را انکار نمی‌کند بلکه او را در کشورهای همسایه و مذاهب دیگر جستجو می‌کند. این تفکر، جمهوری اسلامی و رهبران آن را بابت راهبرد وحدت در جهان اسلام نکوهش می‌کند و از رسیدگی حاکمیت به مناطق اهل سنت و تشکیل مجامع تقریبی و امثال آن دلخور است...
این رسانه معلوم الحال در ادامه نوشت: « اسلام ناب خمینی بر خلاف اسلام تحجر و اسلام آمریکایی «دشمن» را کتمان نمی‌کند و تقلیل نمی‌دهد. امت آخرالزمان با طاغوت «قهر» نیست، بلکه «دشمن» است و تا محو «استکبار» از پای نخواهد نشست. »
البته هجمه رجانیوز بخشی از توهین هایی بود که با سازماندهی در فضای مجازی منتشر شد. این آسمان ور یسمان بافتن ها آن هم به بهانه استکبار ستیزی، اما در باطن برای ساکت کردن مرجعیت مستقل شیعه که منافع اقتصادی بعضی را نشانه رفته است، با واکنش های بسیاری روبرو شد. آیت الله علوی بروجردی در واکنش به این تعرض در درس خارج خود تصریح کرد: « طبیعی است که این مرجع نمی‌تواند در برابر این وضعیت ساکت باشد. باید احساس مسئولیت کند، باید تذکر بدهد. ایشان هم یک آدم ساده‌ای نیست که از اوضاع جهان مطلع نباشد. من می‌دانم ایشان در جریان اخبار هست؛ لذا پیشنهادی کرده که در خصوص روابط با کشور‌های مختلف دنیا بازنگری کنید. بعد هم ایشان تأکید می‌کند که رابطۀ با عزّت با دنیا داشته باشیم، رابطه‌ای نباشد که کشور ذلیل بشود. ایشان می‌گوید با عزّت با دنیا گفتگو کنید. گفت‌وگوکردن با دشمن مشکلی ندارد. اگر راه این است که مردم شرایطشان بهتر بشود و گشایشی پیدا بشود، این کار را انجام بدهید. مرجع تقلید اقلّ وظیفه‌اش است که این تذکرات را به مسئولانی که به دیدار ایشان می‌روند، بدهد. اگر این را هم نگوید و فقط احوالپرسی و تعریف و تمجید بکند، بی‌فایده است. اشکالات را باید گفت. مرجعیت در قبال نظام مسئولیت دارد. اگر خطا دید، باید تذکر بدهد؛ وظیفه دارد. کار خوب هم دید، باید تمجید و تعریف بکند. اما کار خلاف دید، باید تذکر بدهد. این هم وظیفه است.»

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای اهانت به ساحت مرجعیت شیعه در پی انتشار مطلبی علیه آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را محکوم کرد. در این بیانیه‌ که با امضای  سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر شده، آمده است: «یادداشت انتقادی یکی از نویسندگان در نقد سخنان حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی «دامت برکاته» تحلیلی غیرمنصفانه بود. مرور مواضع قاطع و انقلابی آن مرجع معظم این حقیقت را آشکار می‌سازد که ایشان فراتر از اختلافات و نگاه‌های سیاسی جناحی موضع می‌گیرند و با شناخت و بصیرت انقلابی در راستای اهداف انقلاب اسلامی به مسائل جامعه ورود پیدا می‌کنند، بی‌شک تنزل دادن سخنان مرجعیت معظم، به پایین‌ترین سطح کنش‌های سیاسی جفا به اسلام، انقلاب و مرجعیت دینی است.»
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «سخنان آیت الله العظمی صافی گلپایگانی«ادام الله بقائه»، تأکید بر سیاست نظام در ارتباط حکیمانه، عزتمندانه و بر اساس مصالح کشور و منافع مردم با دنیاست. امید داریم همگان با رعایت اخلاق رسانه‌ای و آداب اسلامی در راستای حفظ منافع کشور قلم‌زده و از تکمیل پازل دشمن و ایجاد اختلاف و دودستگی در جامعه بپرهیزند.»
آیت الله علی‌اکبر رشاد رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران طی پیامی در اعتراض به جسارت به ساحت مرجعیت، تاکید کرد: نهاد مرجعیت، حصن حصین دین، حصار متین مذهب، پناه محکم کشور، قله و قِمه‌ی حوزه‌های علمیه شیعه، و ضامن بی بدیل استقلال و تعالی علمی، دینی، سیاسی و ملی است.
وی تاکید کرد : «این طلبه‌ی کمترین به عنوان خادم حوزه‌ی عریق و عظیم تهران عرض می‌کنم: تعرض به نهاد مرجعیت تعرض به نظام اسلامی و حکایت «یکی بر سر شاخ بن می‌برید» است و خسارتهای ویرانگر آن به کیان مکتب و ملت و کشور جبران‌ناپذیر است.»
رسول جعفریان پژوهشگر بزرگ حوزه و استاد تاریخ دانشگاه تهران در واکنش به این بیانیه  ها در توئیتی تذکر داد: « نهادهای رسمی حوزه قم مانند جامعه مدرسین، اهانت به آیت الله العظمی صافی را محکوم کردند. مگر اهانت کننده ناشناخته است؟ درست وسط ماجرای جریان موسوم به جریان انقلابی نشسته است. دنبال پرتقال فروش نگردید.»
عباس عبدی روزنامه نگار برجسته اصلاح طلب هم در توئیتی نوشت: « هدف حمله به آقای صافی نقض استقلال خواهی حوزه و مرجعیت است و نشان می دهد آن آقایانی که مورد حمله قرار نمی گیرند، هنوز به استقلال خواهی وارد نشده اند.» 
این میان البته سکوت محمدباقر قالیباف هم نکته ای در خود دارد. رئیس مجلس اگر دلش نمی خواهد این سخنان را بشنود و فقط دنبال تعریف و تمجید است چرا سراغ مراجعی همچون آیت الله صافی گلپایگانی می رود؟ قالیباف می تواند میان هواداران خود برود و از این جور حرفها بشنود، نه اینکه به دیدار مراجع برود. 
واکنش دوباره و سه باره سایت توهین کننده هم پایان بخش ماجرا بود. این سایت بر مواضع سوپر انقلابی(!) خود پافشاری کرد تا  به همه گوشزد کند که چه پشتوانه ای دارد.

گزارش: محمدحسین روانبخش


کد مطلب: 157243

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/157243/نوبت-تخریب-مراجع-مستقل-رسید

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir