کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقاد از انتصاب های خانوادگی در دولت بالا گرفت

«شایسته سالاری» به شیوه «فامیل سالاری»!

11 آبان 1400 ساعت 18:29

از داماد گرفته تا خواهر زاده، هر روز خبرهایی از انتصابات جدیدی می رسد که نشان می دهد عده ای از بستگان افراد مشهور و مسئول اصولگرا این روزها خوشبخت شده اند و پست های جدید دریافت می کنند. این موضوع به قدری شایع شده که به نظر می رسد «شایسته سالاری» نزد این جناح سیاسی همان «فامیل سالاری» بوده و تازه مردم دارند معنای واقعی آن را متوجه می شوند.


 از داماد گرفته تا خواهر زاده، هر روز خبرهایی از انتصابات جدیدی می رسد که نشان می دهد عده ای از بستگان افراد مشهور و مسئول اصولگرا این روزها خوشبخت شده اند و پست های جدید دریافت می کنند. این موضوع به قدری شایع شده که به نظر می رسد «شایسته سالاری» نزد این جناح سیاسی همان «فامیل سالاری» بوده و تازه مردم دارند معنای واقعی آن را متوجه می شوند.
نام هایی که در این خصوص منتشر می شود هر روز دارد افزایش می یابد و البته به نظر می رسد بعضی از نام ها هنوز برای رسانه ها یا فعالان فضای مجازی افشا نشده است. در این بین اگرچه کهگاه بخشی از اطلاعات منتشر شده تکذیب می شود (مثل تکذیب سمت گرفتن چند تن از فامیل های عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) اما  در مورد بقیه افراد سکوتی سهمگین فضای اطلاع رسانی دولتی را در بر گرفته است!
حالا به نظر می رسد این نوع شایسته سالاری مخصوص دولت جدید به اندازه ای اوج گرفته که اعتراضات رسمی به آن آغاز شده است. روز سه شنبه نماینده مردم مریوان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شاهد انتصابات فامیلی برخی از مسئولان ارشد دولت در مناصب دولتی و خصوصی هستیم، گفت: تا کی باید شاهد استفاده از رانت در انتصابات باشیم؟ امیدواریم تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت نخبگان در راستای توسعه کشور را سرلوحه انتخاب افراد جهت تصدی پست های کلیدی قرار داده و دست از انتصابات حزبی و فامیلی بردارند.
شیوا قاسمی پور در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس در آغاز از تصمیم مجلس مبنی بر محدود کردن اینترنت و فضای مجازی انتقاد کرد و گفت: ما امروز بیشتر از هر زمانی به وحدت نیاز داریم. در حالی که مردم نگران مشکلات اساسی همچون معیشت، آب، برق، تورم، گرانی و مسکن هستند به یکباره راجع به موضوعی تصمیم گرفته می شود که مردم به صورت روزمره با آن سروکار دارند. واقعیت این است که این تصمیم در مقایسه با مشکلات ذکر شده اولویت کشور نیست و امروز در کشور چندین میلیون نفر در فضای مجازی و اینترنت مشغول فعالیت اقتصادی هستند، تا جایی که مردم در دورترین نقطه کشور با استفاده از ظرفیت اینترنت و ایجاد کسب و کار برای خودشان توانسته اند کالاها و خدمات خود را با جلب مشتری به سراسر دنیا بفروشند.
 
نماینده مردم مریوان افزود: مطرح کردن طرح مذکور بدون پیوست رسانه ای و بدون ایجاد امنیت خاطر برای مردم صرفا منجر به التهاب فضای عمومی جامعه خواهد بود و باعث می شود اعتماد مردم بمیرد. مردم با اتکا به اصل ۲۴ قانون اساسی نباید نگران آزادی های شهروندی خود باشند. فراموش نکنیم که مسئولین مدیون مردم هستند.
قاسمی پور سپس با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد انتصابات فامیلی برخی از مسئولان ارشد دولت در مناصب دولتی و خصوصی هستیم، گفت: تا کی باید شاهد استفاده از رانت در انتصابات باشیم، امیدواریم تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت نخبگان در راستای توسعه کشور را سرلوحه انتخاب افراد جهت تصدی پست های کلیدی قرار داده و دست از انتصابات حزبی و فامیلی بردارند.
قاسمی پور در رابطه با مشکلات جوانان کرد یادآور شد: جوانانی که اکنون در بدترین وضعیت اقتصادی قرار دارند. جوانان و نخبگانی که کسب کننده مدال های جهانی علمی و ورزشی هستند و برای این مرز و بوم افتخار آفریدند ولی مجبورند برای به دست آوردن یک لقمه نان به کولبری روی آورند. جوانان ما به جای احداث کارخانه و کارگاه توسط مسئولین به برخورد های قهری تهدید می شوند و تعداد زیادی کولبر کشته و زخمی شدند. چه کسی پاسخگوی فرزندان آنهاست؟ آیا این رواست که جوانان تحصیلکرده ما به خاطر تامین معیشت حداقلی خانواده هایشان به جای اشتغالزایی تحقیر شده و جانشان را از دست بدهند؟
همچنین  محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گویی درخصوص انتصاب فامیلی افراد در مشاغل دولتی، بیان کرد: یکی از مصیبت‌های بزرگی که طی سالیان گذشته در کشورمان جا افتاده، این است که برخی از افراد در رده‌های مختلف زمانی که به مسئولیت و مقامی می‌رسند، خواسته، ناخواسته و یا با فشار، اقوام خود را در پستی منصوب می‌کنند. معمولا این مسئولان در منصوب کردن بستگان خود در سمت‌ها و پست‌های مختلف مسئله شایسته‌سالاری را در نظر نمی‌گیرند و این کار برخلاف چارچوب‌های قانونی است. اگر منصوب کردن اقوام در سمت‌های مختلف در سال‌های قبل ناپسند بود، این کار در دولت، مجلس و قوه قضائیه انقلابی ناپسندتر است.
نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در رسانه‌ها آمده است که وزیر بهداشت، دامادش را با اسم مستعار به عنوان مشاور خود به کار گرفته است که این موضوع پیگیری می‌شود و اگر صحت داشته باشد، عین‌اللهی باید به سرعت این اشتباه را تصحیح و از محضر ملت ایران و مجلس که به وی رأی اعتماد داده است، عذرخواهی کند.
 
وی بیان کرد: اگر این موضوع صحت داشته باشد، وزیر بهداشت باید آن فرد را برکنار کرده و اگر برای ما محرز شود که عین‌اللهی تخطی کرده است، به وظیفه نظارتی خود عمل می‌کنیم چرا که مجلس با هیچ فردی تعارف ندارد.
از سوی دیگر یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت که در این دوره و با وجود یکدستی قوا فامیل بازی در مناسبات بسیار پررنگ شده و امروز این جوک در جامعه رواج یافته است که یا باید فرزند و یا داماد سیاسیون باشید که پست مهم به شما داده شود.
محمدعلی نمازی ، درباره روند خویشاوندسالاری در میان جریان اصولگرایی بعد از یکدست شدن قوا، آن هم درحالی که این جریان خانواده هاشمی و روحانی و سایر مسئولان را مورد شماتت قرار می‌دادند که چرا از اقوام خودشان در سمت‌های استفاده می‌کنند، گفت: مشاهده می‌کنیم امروز شعارها و وعده‌هایی که جناب آقای رئیسی در انتخابات دادند تحقق پیدا نکرده است و یا معکوس آن گفته‌ها رخ داده از جمله همین خویشاوندسالاری‌ها که ریشه‌ در عدم شایسته‌سالاری دارد.
وی ادامه داد:زمانی هستند افرادی که ممکن است یک مقداری رابطه در انتصاب‌شان وجود داشته باشداما ادعایی ندارند ولی این جمعی که امروز در رأس قوه مجریه قرار گرفتند شعار و ادعاشان این است که  ما می‌خواهیم از رابطه بازی جلوگیری کنیم و از ارجحیت رابطه بر ضابطه بپرهیزیم و اتفاقا مشاهده می‌کنیم بالعکس عمل می‌کنند یعنی ضابطه تحت الشعاع رابطه قرار گرفته است و فامیل‌بازی بسیار پررنگ شده است برای همین اساس است که امروز در جامعه جوک شده که باید فرزند و داماد سیاسیون باشی که پست مهم داده شود.
نکته دیگری که لازم است در این گزارش به آن اشاره شود، یکی از عجیب ترین اانتصابات خانوادگی در این روزها است. این انتصاب پس از تعریف و تمجیدی غلو آمیز از دولت بود که چند روز قبل به وقوع پیوست و نشان داد که اگر گاهی یکی از فرزندان یا فامیل اصولگرایان متاسفانه مورد غفلت واقع شد، باید از چه روشی برای احقاق حق (!) استفاده کرد: چند ساعت پس از آنکه لاله افتخاری گفت «روش رئیسی برای اداره کشور سیره ائمه معصومین‌(ع) است»، فرزندش به‌عنوان مدیرعامل مؤسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد انتخاب شد.
روز گذشته سایت عصر ایران در مطلبی پیرامون این سخنان افتخاری و انتصاب پس از آن نوشت: « نمی‌دانم دوستان اصول‌گرا که این روزها خود را انقلابی می‌نامند، اصرار دارند که دولت سید ابراهیم رئیسی را قدسی نشان بدهند. دولت سیزدهم هم مثل باقی دولت‌ها در ایران است و هیچ ویژگی بارزتری از آنها ندارد. اگر موفق بود و توانست مشکلات کشور را حل کند که دست مریزاد و اگر هم نتوانست، منتظر می‌مانیم که دیگری بیاید شاید فرجی شود. باور کنید که با این حرف‌ها، دولت و دولتمردان را نزد مردم عزیز نمی‌کنید و بیشتر باعث می‌شود تا مردم با رئیس جمهور و همکاران او فاصله بگیرند. اگر خدای ناکرده رئیس جمهور رئیسی به هر دلیلی موفق نبود. تحریم، مشکلات داخلی، شرایط بد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و ... مردم حق دارند بپرسند که آیا سیره ائمه معصومین (ع) هم همین است؟ یعنی اگر این بزرگواران هم در راس کار بودند بازهم داستان ما همین بود؟ آیا مثلا مردم می‌توانند بپرسند که در سیره ائمه هدی هم اقوام و آشنایان به همین راحتی پست می‌گرفتند یا نه؟ یا هرکس با برچسب انقلابی به مقام می‌رسد یا نه؟»
با این حال و علی رغم این گونه انتقادات به نظر نمی رسد تغییری در روال شکل گرفته در انتصابات فامیلی بوجود آید. بعضی عزیزان هشت سال منتظر این فرصت بودند و بعید است که با انتقاداتی از این دست از این فرصت طلایی دست بردارند.
 
 


کد مطلب: 157401

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/157401/شایسته-سالاری-شیوه-فامیل

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir