۰
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۲
از وعده تولید 50 میلون دوز واکسن کرونا در تابستان تا شایعه واردات در پاییز!

تغییر نقش بنیاد برکت در سریال تامین واکسن کرونا

بنیاد برکت که روزی قرار بود تولیدکننده واکسن برای واکسیناسیون در مقابل کووید 19 در ایران باشد، نه تنها نتوانست به وعده های خود برای تولید عمل کند که شواهد نشان می دهد به واردکننده واکسن کرونا تبدیل شده است هر چند که وزارت بهداشت و خود این ستاد سعی در تکذیب آن دارند!
تغییر نقش بنیاد برکت در سریال تامین واکسن کرونا
بنیاد برکت که روزی قرار بود تولیدکننده واکسن برای واکسیناسیون در مقابل کووید 19 در ایران باشد، نه تنها نتوانست به وعده های خود برای تولید عمل کند که شواهد نشان می دهد به واردکننده واکسن کرونا تبدیل شده است هر چند که وزارت بهداشت و خود این ستاد سعی در تکذیب آن دارند!
بنیاد برکت یکی از زیرمجموعه های ستاد اجرایی فرمان امام و بازوی قدرتمند این ستاد در امور اجرایی مختلف است. از ابتدای شیوع کرونا این بنیاد با هدایت محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری فعلی، گام در راه ساخت واکسن کرونای ایرانی گذاشت. حتی این بنیاد قول داد تا 50 میلیون دز واکسن را تا شهریور 1400 به وزارت بهداشت تحویل دهد! وعده ای که مخبر، ریاست وقت بنیاد برکت برای اجرای آن اصرار داشت؛ اما با وجود اینکه ماه ها از کشف و تولید واکسن در آمریکا و انگلستان و چین و روسیه و هند گذشته بود و همه دنیا به خرید واکسن روی آورده بودند و شرایط برای عدم خرید به موقع برای به نتیجه رسیدن این تلاش ها ادامه داشت، هیچ خبری از تولید واکسن توسط بنیاد برکت نبود!
با بالا گرفتن اعتراض ها نسبت به تعلل دولت و وزارت بهداشت برای خرید واکسن؛ ابتدا خرید واکسن های آمریکایی و انگلیسی ممنوع شد و سپس واردات واکسن چینی، روسی و هندی کوبایی و بعدها آسترازنکای تولید کره، ژاپن، ایتالیا، اسپانیا و ... سرعت گرفت. اما سوال این است که چه کسانی در واردات واکسن کرونا به کشور سهم داشته اند؟!
 
تولیدکننده های واردات کننده!

اگر واکسن های اهدایی به ایران را که چیزی حدود 10 میلیون دز تا امروز است کنار بگذاریم؛ واکسیناسیون 70 درصدی مردم با واردات واکسن با توجه به عدم اجرای تعهدات شرکت های ایرانی مدعی تولید واکسن با مدیریت وزارت بهداشت و با نقش آفرینی شرکت های مختلف صورت گرفت. یکی از دستگاه های فعال در واردات هم همین بنیاد برکت است که قرار بود تولیدکننده واکسن باشد! بنیاد برکت سابقه طولانی در عرصه واردات دارو و تجهیزات پزشکی به کشور دارد و در بحران سرم هم این بنیاد بود که وارد عمل شد و با وجود شرکت های دارویی واردکننده، سریعتر مجوز واردات سرم را گرفت درحالیکه چند تن سرم در گمرک خاک می خورد و شرکت های واردکننده در پیچ و خم واردات سرم مانده بودند!
در اطلاعیه ای که روابط عمومی گروه دارویی برکت در 21 مرداد 1400 منتشر کرد گفته شد: «به دنبال اعلام نیاز وزارت بهداشت و به وجودآمدن شرایط بحرانی و کمبود سرم در مراکز درمانی و پزشکی و مشکلات به وجودآمده برای مردم، گروه دارویی برکت اقدام به خرید و واردات ۳ میلیون سرم تزریقی به کشور برای رفع نیاز داخلی کرد.»
 
واکسن خارجی در پوشش ایرانی!

واردات واکسن در پوشش تولید واکسن ایرانی آن هم از سوی بنیاد برکت که با پوشش رسانه ای سنگین از دستاوردهای آن در تولید واکسن داخلی، حمایت همه جانبه وزارت بهداشت بویژه در ممانعت از واردات، تخصیص بودجه های ارزی هنگفت و حتی فدا شدن ده ها هزار نفر ایرانی همراه بود؛ خبری نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت.
در این بین روزنامه «جهان‌صنعت» مدعی شده به نامه‌ای دست یافته که نشان می‌دهد وزارت بهداشت خطاب به شرکت سینوفارم تقاضا کرده که ۲۰ میلیون دوز واکسن سینوفارم به بنیاد برکت بفروشد. در واقع این نامه، بنیاد برکت را به عنوان واردکننده رسمی و غیردولتی واکسن تایید می‌کند. در متن این نامه، بنیاد برکت به عنوان واردکننده واکسن با مسوولیت کامل معرفی و به این بنیاد برای برعهده گرفتن تمامی مسوولیت‌های خرید واکسن از جمله مسوولیت‌های اجرایی و مالی مجوز داده شده است.
قابل ذکر است که این بنیاد تاکنون حدود هفت میلیون دوز واکسن تولید کرده و مقامات بنیاد برکت تاکنون از افزایش میزان تولید و افزایش قدرت یا ظرفیت تولید، خبری منتشر نکرده‌اند. علاوه بر این اخبار غیررسمی حاکی از آن است که در گذشته بنیاد برکت مبادرت به واردات ماده اولیه تولید واکسن از چین کرده است. در این صورت اگر واردات ماده اولیه تولید واکسن کرونا از سوی بنیاد برکت از چین صحت داشته باشد، آنگاه می‌توان با اطمینان گفت که واکسن برکت خیلی هم ایرانی نیست.
از طرفی خط تولید واکسن برکت هم از سوی دو کشور چین و هند گرفته شده بود و برای همین بود که در مقاطعی با عدم اجرای وعده مخبر برای محقق نشدن تولید 50 میلیون واکسن، تحریم را بهانه کردند و حالا با واردات واکسن از چین و زدن برچسب جدید با نام کووبرکت گوش فلک را کر خواهند کرد. قطعا در این موضوع، سازمان غذا و دارو و و وزارت بهداشت و نهادهای دیگری دخیل هستند.  به عبارت دیگر حالا معلوم شده تولیدکننده ای که روزی قرار بود واکسن مستضعفان جهان را هم علاوه بر ایران تامین کند و به قطب صادرات واکسن در جهان تبدیل شود؛ خودش از ابتدا وارد کننده بوده و این وسط یک میلیارد یورو واکسن ارزان قیمت چینی را به اسم تولید ملی به دولت و افکار عمومی فروخت و زمینه ممنوعیت و مرگ هزاران ایرانی را فراهم کرد.
البته مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تکذبیه داده و گفته که تنها مجموعه وارد کننده واکسن از چین به کشور، هلال احمر بوده است. از ابتدای دولت سیزدهم، روند تامین واکسن کرونا در کشور به خوبی پیش رفته و هلال احمر در کنار سایر دستگاه‌ها و شخص رییس جمهور و معاون اول وی، در این فرآیند نقش اساسی داشته است. در ادامه این تکذیبیه تاکید شده است: مجموعه برکت در کنار سایر سازندگان واکسن داخلی، تلاش‌های ارزنده‌ای در جهت ساخت واکسن کووید۱۹ کرده و چنین حاشیه سازی‌هایی آن هم از سوی رسانه‌های رسمی کشور، تخریب تولید داخلی و اعتماد عمومی نسبت به واکسن ایرانی است بنابراین انتظار است رسانه‌ها در انتشار اخبار مهم به ویژه در حوزه واکسن و سلامت، دقت عمل داشته باشند و پس از بررسی صحت و سقم آن، نسبت به انتشار چنین اخباری اقدام کنند». اما با این حال افکار عمومی به این تکذبیه اعتمادی ندارند چراکه سوابق و تجربیات گذشته نشان داده تکذیب؛‌ گاه نشانی از انجام آن عمل بوده که فعلا برای پنهان کردن تخلفات انجام می شود.
 
شکایت از رسانه ها به جای تلطیف فضا
با افزایش وسعت این خبر حالا بنیاد برکت به جای اثبات ادعای خود برای تولید واکسن و عدم واردات؛ دست به حمله زده و از رسانه داخلی منتشر کننده گزارش این تخلف شکایت کرده است! روابط عمومی گروه دارویی برکت، این خبر را کذب و بی‌اساس خواند و از رسانه ای که این مطلب خلاف واقع را منتشر کرده بود به قوه قضائیه شکایت کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: از ابتدای مسیر تولید واکسن ایرانی کرونا توسط دانشمندان نخبه کشور، هجمه برنامه‌ریزی شده و سنگینی علیه تلاش محققان برای تولید "واکسن ایرانی کرونا" در شبکه‌های ضدانقلاب و معاند و کانال‌های مرتبط با آنان آغاز شد، پس از مؤفقیت واکسن‌های ایرانی کرونا و استقبال گسترده مردم از این واکسن‌ها و انتشار مقاله علمی واکسن کوو ایران برکت در نشریه معتبر بین‌المللی، رسانه سعودی ایران اینترنشال که در دروغ‌پردازی و انتشار اخبار جعلی ید طولایی دارد، عصبانیت خود از دستاورد بزرگ مردم ایران و دانشمندان دارویی کشور را با انتشار خبر مضحک و جعلی "نقش گروه برکت در واردات واکسن خارجی به ایران" بروز داد و درنهایت تعجب برخی پایگاه‌های خبری ازجمله یکی از نشریات داخلی نیز این دروغ‌پردازی را دررسانه خود منعکس کردند.
شکایت از رسانه ها به دلیل گرفتن حقایق یا بیان کردن ابهامات اقدامی است که برای پوشاندن واقعیت ها و انحراف افکار عمومی از واقعیت های تلخی است که در کشور در حال رخ دادن است.  اما صرفنظر از این موضوع، کاش بنیاد برکت که موضوع واردات واکسن توسط این بنیاد را تکذیب کرده توضیحی هم درباره خلف وعده در تولید پنجاه میلیون دوز واکسن برکت می داد تا مردم بدانند چرا ماهها وقت تلف شد و جان دهها هزار نفر از دست رفت تا بنیاد برکت، واکسن تولید کند، اما نتوانست!
گزارش: مانی هدایت
 
کد مطلب: 157424
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *