۰
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۰
جمهوری‌خواهان برخی ایالت‌های کلیدی آمریکا را تصرف کردند

اولتیماتوم ویرجینیا برای دموکرات‌ها

صدای پای فیل‌ها در کنگره و کاخ ‌سفید شنیده می‌شود
حال و روز شیرین شکست «دونالد ترامپ» در اردوگاه دموکرات‌ها به نگرانی از پیروزی جمهوری‌خواهان تبدیل شده‌است. محافظه‌کاران در انتخابات فرمانداری ایالت ویرجینیا به یک پیروزی استراتژیک دست یافتند.
اولتیماتوم ویرجینیا برای دموکرات‌ها
حال و روز شیرین شکست «دونالد ترامپ» در اردوگاه دموکرات‌ها به نگرانی از پیروزی جمهوری‌خواهان تبدیل شده‌است. محافظه‌کاران در انتخابات فرمانداری ایالت ویرجینیا به یک پیروزی استراتژیک دست یافتند.
به گزارش سی‌ان‌ان ، روز دوم نوامبر ۲۰۲۱ به عنوان روز انتخابات برای مشخص کردن فرمانداری برخی ایالت‌ها، شهرداران، اعضای مجلس ایالتی و مجلس نمایندگان برگزار شد. فعلا ، «گلن یانگکین تاجر» توانست فرماندار فعلی دموکرات را شکست دهد و به پیروزی در ویرجینیا دست پیدا کند.  نکته اساسی اینجاست که پس از 12 سال ، یک جمهوری‌خواه در یک ایالت دموکرات به پیروزی دست یافته‌است.
در ایالت نیوجرسی هم اوضاع دموکرات‌ها خوب نیست ؛ رقابت با جمهوری‌خواهان بسیار سنگین  نزدیک است.خرها امیدوارند با حداقل امتیازفیل‌ها را شکست بدهند. در شهر نیویورک هم «اریک ادامز» که قبلا پلیس بوده، توانست در انتخابات شهرداری، «بیل د بلازیو» شهردار دموکرات را شکست دهد.

صدای پای فیل‌ها
این انتخابات را می‌توان به عنوان یک همه‌پرسی درباره عملکرد جو بایدن در نظر گرفت. بایدن در انتخابات سال گذشته با ده درصد اختلاف، در ایالت ویرجینیا پیروز شده بود و حالا کاندیدای آنها در این منطقه عمدتا دموکرات متحمل شکست شده است.
 نتایج انتخابات نشان می‌دهد که «جو بایدن» رئیس‌جمهوری درحال چرت ایالات متحده ، آمریکایی‌ها را ناامید کرده است. آنها عاشق یک رئیس‌جمهوری مقتدر یا حتی جنگ‌طلب هستند. با قطعیت می‌توان گفت که بخشی از رای‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری 2020 یا در انتخابات رای ندادند یا از دموکرات‌ها ناراضی هستند.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا و کابوس حکومت ایالات متحده به این پیروزی واکنش نشان داد و در پیامی با تشکر از مردم ایالت محل اقامت خود، نوشت:«گلن یانگکین حتی نمی‌توانست به پیروزی نزدیک شود اگر نمی‌آمدید و رای نمی‌دادید.»
وی تاکید کرد: «جنبش "بار دیگر به آمریکا عظمت می‌بخشیم" MAKE GREAT AMERICA  AGAIN نسبت به گذشته قوی‌تر و بزرگ‌تر است. گلن یک فرماندار عالی خواهد بود. از همه مردم مشترک المنافع ویرجینیا به ویژه رای‌دهندگان افسانه‌ای "بار دیگر به آمریکا عظمت می‌بخشیم"، متشکرم!»
رئیس جمهوری سابق آمریکا ادامه داد: «به نظر می‌رسد کارزار انتخاباتی «تری مک‌اولیف» علیه یک شخص به نام ترامپ به گلن یانگکین کمک کرده است. همه آنچه که مک‌اولیف گفت "ترامپ، ترامپ، ترامپ" بود و او باخت.»
ترامپ اضافه کرد: خبرهای جعلی به شما چه می‌گویند؟ حدس می‌زنم کسانی که به عنوان دموکرات برای کسب مناصب وارد می‌شوند کاری بیش از این نمی‌خواهند انجام دهند. من حتی مجبور نبوده‌ام در گردهمایی انتخاباتی یانگکین حضور یابم، برای اینکه مک‌اولیف این کار را برای من انجام داد. از رای‌دهندگان"بار دیگر به آمریکا عظمت می‌بخشیم" برای این حضور بزرگ تشکر می‌کنم!

پیچیدگی رفتاری جامعه آمریکا
به گزارش سی‌ان‌ان،  آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که اقتصاد با 33 درصد و آموزش با 23 درصد در اولویت رای‌دهندگان آمریکایی بوده اما گویا داستان پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. شکست‌های سه‌شنبه سیاه ، یک اولتیماتوم جدی برای دموکرات‌هاست.
محبوبیت بایدن به دلیل افزایش تورم، آهنگ کند احیای اقتصادی، اختلاف با دموکرات‌های کنگره بر سر تصویب قوانین اقتصادی و نحوه خروج نظامی از افغانستان رو به کاهش گذاشته است. بر اساس یک نظرسنجی تازه، تنها ۴۳ درصد از پاسخ دهندگان عملکرد بایدن را تایید کرده‌اند.
انتخابات روز سه‌شنبه آمریکا در حقیقت بازنمایی اولویت‌های خرد و کلان مردم ایالات متحده است. رئیس‌جمهوری بی رمق و همیشه در حال چرت آمریکا که گه گاه آلزایمرمی‌گیرد و گاهی با خورزوخان خوش و بش می‌کند ؛ برای آمریکایی‌ها به هیچ عنوان جذابیت فردی ندارد. علاوه بر این ، وضعیت اشتغال، اقتصاد، تورم و جایگاه جهانی آمریکا همچنان روند نزولی دارد و مشخص نیست چگونه می‌خواهد به مدار گذشته خود بازگردد.  
«جیکوب روباشکین»  کارشناس انتخاباتی آمریکا می‌گوید که اگر دموکرات‌ها می‌خواهند در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ شانسی برای پیروزی داشته باشند، نیازمند انسجام و یک وجهه قابل قبول هستند.
وی صراحتا می‌گوید که دموکرات‌ها صرفا و صرفا مخالف ترامپ هستند. این حرف شاید در انتخابات 2018 و 2020 در جامعه آمریکا خریدار داشت اما الان دیگر گوش کسی به این حرفا بدهکار نیست.
دورخیز محافظه‌کاران برای بازپس گیری کنگره
اگرچه پیروزی گلن یانگکین جمهوری‌خواه در انتخابات فرمانداری ویرجینیا برای دموکرات‌ها ناراحت‌کننده است اما احتمالاً جمهوری‌خواهان را پیش از انتخابات مهم میان‌دوره‌ای سال آینده، زمانی که کنترل کنگره در خطر است، جسور و پر انرژی‌ خواهد کرد.
این موضوع زمانی روشن‌تر می‌شود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در پیامی به "مایک کاری" برای آنچه که «پیروزی فوق‌العاده در اوهایو» خواند.
رئیس جمهوری سابق آمریکا به پیروزی «استیو بووُ» برای شهرداری هیاله فلوریدا هم واکنش نشان داد و اظهار کرد:«او یک رقابت عالی داشت. استیو یک حامی وفادار بوده و یک میهن‌پرست بزرگ است. او نسبت به جرم سخت است و همیشه حافظ ماده دوم قانون اساسی، حامی برنامه "آمریکا اول" ما، آگاه به ارزش یک اقتصاد قوی و واقف به شرارت سوسیالیسم بوده است».
با یک حساب و کتاب می‌توان گفت که فیل‌ها امیدوارند بتوانند در انتخابات نوامبر ۲۰۲۲ که ۴۶۹ کرسی کنگره اعم از سنا و مجلس نمایندگان به رای گذاشته می‌شود؛ بتوانند کرسی‌های بیشتری را از آن خود کنند . جمهوری‌خواهان می‌خواهند همانند انتخابات ۲۰۲۰ که ۱۰ کرسی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان را تصاحب کردند، این بار هم پیشروی داشته باشند. آنها می‌خواهند بازهم کنگره را در مشت خود بگیرند.
با این روند، کار برای بایدن که با وعده احیای اقتصاد به کاخ سفید راه یافت، سخت خواهد شد . او دیگر حمایت کنگره را برای تصویب لوایح بودجه و دستورکارهایش نخواهد داشت هرچند که در شرایط شکننده فعلی هم کار بر او دشوار است.

گمانه زنی درون حزبی درباره انتخابات 2024
به موازات گمانه‌زنی درباره شکست احتمالی خرها در انتخابات میان‌دوره‌ای ، بازار گمانه‌زنی درباره انتخابات الکترال آینده هم داغ است. طبق نتایج یک نظرسنجی با همکاری دانشگاه هاروارد، رییس جمهوری پیشین آمریکا در انتخابات مقدماتی فرضی درون‌ حزبی ۲۰۲۴ برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور، نسبت به سایر جمهوری‌خواهان برتری دارد.
براین اساس ، ترامپ در این رقابت فرضی با 47 درصد در رتبه اول و «ران دسانتیس» فرماندار فلوریدا با 37 درصد در رتبه دوم ایستاد. 19 درصد رای دهندگان محافظه‌کار گفتند که هنوز تصمیمی نگرفته‌اند.
از سوی دیگر در میدان رقابتی که ترامپ در آن نامزد نشود، پنس با ۲۳ درصد حمایت، از دسانتیس با حمایت ۲۱ درصدی، پیشتاز شد. در این وضعیت، سناتور تد کروز با ۱۲ درصد، تنها جمهوری‌خواه دیگری است که از حمایت دو رقمی برخوردار می‌شود.
این که ترامپ کمتر از 50 درصد حمایت در اردوگاه فیل‌ها را کسب کرده ، از دو جنبه قابل بررسی است ؛ اول این  که او همچنان بخت اصلی کاندیداتوری حزب جمهوری‌خواه است ، دوم این که او شکست ناپذیر نیست. گفته‌ می‌شود که فرماندار دسانتیس، علیرغم شهرت محدود خود به عنوان گزینه بعدی نوظهور، همچنان در حال تقویت موضع خود است.
مساله اساسی در اردوگاه جمهوری‌خواهان این است که میزان محبوبیت رئیس جمهوری سابق آمریکا زیاد نیست. ۴۴ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نامی، ترامپ را تایید می‌کنند و ۴۹ درصد مخالف او هستند. علاوه بر همه اینها ، حکومت ایالات متحده چشم دیدن ترامپ را ندارد.
از اردوگاه دموکرات‌ها هم خبر می‌رسد که بایدن گفته بازهم کاندیدای انتخابات الکترال2024 خواهد شد اما برخی با دیده شک و تردید به این حرف رئیس جمهوری 78 ساله آمریکا نگاه می‌کند.معضل مستاجران کاخ سفید اینجاست که «کامالا هریس» معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا و جانشین احتمالی بایدن هم شانسی برای موفقیت ندارد. باید منتظر ماند و دید که «باراک اوباما» چه نقشه‌ای برای فرار دموکرات‌ها از احتمال شکست‌های سریالی اجرا می‌کند.

علی ودایع
کد مطلب: 157438
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *