۰
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۶
انتقاد نمایندگان مجلس از اداره عشقی بورس و اقتصاد

فرمانده کیست؟ اقتصاد عشقی اداره می شود!

جلسه علنی سه شنبه مجلس با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برای بررسی وضعیت اقتصادی کشور و بازار بورس محلی شد برای اعتراض نمایندگانی که از وضعیت اقتصاد کشور و بورس گلایه داشتند و این انتقادات به جدی بود که یکی از نمایندگان اعلام کرد بورس و اقتصاد عشقی اداره می‌شود!
فرمانده کیست؟ اقتصاد عشقی اداره می شود!
جلسه علنی سه شنبه مجلس با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برای بررسی وضعیت اقتصادی کشور و بازار بورس محلی شد برای اعتراض نمایندگانی که از وضعیت اقتصاد کشور و بورس گلایه داشتند و این انتقادات به جدی بود که یکی از نمایندگان اعلام کرد بورس و اقتصاد عشقی اداره می‌شود! گویی نوسانات عجیب بازار سرمایه و گرانی های بدون علت در حوزه های مختلف در دو ماه گذشته به نمایندگان نشان داده که تغییر دولت نه تنها در این حوزه راهگشا نبوده، بلکه مشکل را تشدید کرده است.
احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اما در این جلسه گویی از جای دیگری سخن می گفت! وی تاکید کرد که اقتصاد ایران در یکی از مهم‌ترین نقطه‌های تحولی خود قرار دارد.
اما سید کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس امروز در جلسه علنی مجلس با بیان این‌که اقتصاد و بورس عشقی اداره می‌شود، گفت: وزیر امور اقتصادی و دارایی باید مشخص کند که چه کسی این حوزه‌ها را اداره می‌کند؛ چراکه نه تنها بازار سرمایه، بلکه سایر بازارها نیز نابسامان است. وزارت اقتصاد، وزارتخانه مادر است و باید همه امور اقتصادی را کنترل کند. وزیر اقتصاد تمام بازارها را باید پوشش دهد.
علی‌رضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس نیز گفت: بورس تحت‌تاثیر عوامل مختلفی مانند قیمت‌گذاری دستوری، پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد، انضباط پولی، امنیت سرمایه‌گذاری، افزایش تولید، کنترل نرخ ارز و تامین کسری بودجه است که باید توضیح داده شود برای ساماندهی این مسائل چه اقداماتی انجام گرفته است.
سلیمی با بیان این‌که ناهماهنگی در تصمیمات اقتصادی آسیب‌زا است، افزود: باید مشخص شود که فرمانده ستاد اقتصادی چه کسی است؟ آیا وزیر امور اقتصادی است یا فرد دیگری است؟
وی با بیان این‌که براساس اصل ۱۳۷ قانون اساسی، همه وزرا در برابر تمامی مشکلات مسوولیت دارند، تصریح کرد: سهامداران خرد در برابر سهامداران حقوقی همانند ماهی کوچک در برابر نهنگ هستند! باید مشخص شود دولت چه اقداماتی برای مدیریت و حمایت از سهامداران خرد انجام می‌دهد تا آنها اسیر نهنگ نشوند.
وی تاکید کرد: نمی‌توان بازار مسکن، طلا، ارز و فولاد را رها کرد و انتظار داشت بورس ساماندهی شود.
همچنین محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس در تذکری خطاب به دولت و وزیر اقتصاد گفت: آقای خاندوزی پیش از وزارت دائم توئیت می‌کردند و در مورد خروج بورس از وضعیت بحرانی راهکار می‌دادند، حالا همان راهکارهایی را که توئیت می‌کردند، اجرا کنند تا مشکلات بورس حل شود.
وی افزود: دولت بداند بورس حق‌الناس است و امروز دلالانی وارد بورس شدند که سرمایه مردم را به تاراج برده‌اند. چرا دولت در خصوص انتشار اوراق به مردم گزارش دروغ می‌دهد. بر اساس اسناد خزانه از مهرماه تاکنون ۸ هزار میلیارد اوراق توسط دولت به فروش رسیده اما دولت می‌گوید اوراقی به فروش نرسیده است.
 
وی گفت: براساس قانون اساسی دولت موظف به حفظ اموال مردم است اما در بورس اموال و سرمایه مردم مانند یخ آب می‌شود و حالا باید به جای اینکه دائم گذشتگان را متهم کنیم که البته متهم است، باید برای آینده برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم و دولت گزارش دهد چرا به وعده‌ها عمل نمی‌کند و سرمایه مردم در بورس در حال نابودی است.
محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: یک روزی در کشور تعداد فعالان بورس آن بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر نبودند، اما بعد از افزایش به دو میلیون نفر رسید و امروز بخش عمده‌ای از جمعیت کشور در حوزه بازار سرمایه به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم حضور دارند.
وی تاکید کرد: تصمیم‌گیری برای این جمعیت عظیم سرمایه‌گذار در بازار سرمایه نیاز است و باید ساختار این نظارت تغییر کند. از نظر ما وضعیت نظارتی هیچ تناسبی ندارد و باید قطعا تغییر کند. امروز با صراحت اعلام می‌کنم وضعیت بازار سرمایه از طریق فضای مجازی و شبکه‌های مجازی مدیریت می‌شود، دست‌کاری در قیمت که یکی از موضوعات مهم ما است که باید از طریق بازار بورس جلوی آن گرفته شود.
جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده مردم تربت جام در مجلس پس از گزارش وزیر اقتصاد درباره وضعیت بازار بورس گفت: در حال حاضر کشور با حجم نقدینگی بسیاری روبه‌رو است و این نقدینگی هر بار یکی از بازارهای مسکن، سکه، ارز و بورس را با خاک یکسان می‌کند.
وی با بیان این‌که ما باید تکلیف نقدینگی و پول‌های در اختیار موسسات مالی، بانک‌ها و اشخاص حقوقی را تعیین کنیم، افزود: اقتصاد نباید دولتی باشد؛ به‌گونه‌ای که دولت اراده کرده و پول مردم را با عرضه سهام جمع‌آوری و پس از آنکه نقدینگی را جمع و نرخ ارز را کاهش داد، قیمت سهام را نزولی کند.
در ادامه مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس خطاب به وزیر اقتصاد گفت: اگر در بخش‌های مختلف دولت و وزارتخانه‌های اقتصادی ادعا شود که سیاست‌های وزرای دیگر باعث برهم خوردن نظم بورس است، برای ما قابل قبول نیست و ما دولت را یکپارچه می‌دانیم و وزیر اقتصاد باید هماهنگی این بخش را برعهده بگیرد.
سید غنی نظری‌خانقاه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین خطاب به وزیر اقتصاد، گفت: سرمایه مردم در بازار سرمایه دود شد و شما هم مثل ما تماشاگر هستید. شما چه کار برای جلوگیری از ضرر طبقات پایین و مستضعف و متوسط که به دولت اعتماد کردند انجام دادید.
 

محمدرضا حقی
 
کد مطلب: 157617
برچسب ها: بورس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *