۱
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۷
وزیراقتصاد خواستار انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی شد

اسامی بدهکاران بزرگ بانکی، از این جیب به آن جیب!

خیلی زمان نبرد تا وزیر اقتصاد دولت سیزدهم که زمانی نماینده مردم تهران در مجلس بود و از راه حل های اقتصادی برای بهبود وضعیت کشور توییت می زد و به دولت وقت انتقاد می کرد؛ به دلیل ناتوانی در مدیریت اقتصاد از روش های نخ نمای دولت های قبلی برای انحراف افکار عمومی بهره ببرد! وزیر اقتصاد از ضرورت انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی توسط بانک ها گفته غافل از این که اینکار قبلا هم انجام شده و نتیجه ای نداشت!
اسامی بدهکاران بزرگ بانکی، از این جیب به آن جیب!
خیلی زمان نبرد تا وزیر اقتصاد دولت سیزدهم که زمانی نماینده مردم تهران در مجلس بود و از راه حل های اقتصادی برای بهبود وضعیت کشور توییت می زد و به دولت وقت انتقاد می کرد؛ به دلیل ناتوانی در مدیریت اقتصاد از روش های نخ نمای دولت های قبلی برای انحراف افکار عمومی بهره ببرد! وزیر اقتصاد از ضرورت انتشار اسامی ابربدهکاران بانکی توسط بانک ها گفته غافل از این که اینکار قبلا هم انجام شده و نتیجه ای نداشت!
موضوع ابربدهکاران بانکی، بحث جدیدی نیست و در هر دوره از دولت ها به فراخور زمان از سوی مسئولان کشور مطرح می شود. زمانی محمود احمدی نژاد، رییس دولت نهم و دهم هم این موضوع را مطرح کرد. سال 1385 بود که احمدی نژاد در سفری استانی به اطراف تهران مهلتی 15 روزه به بدهکاران بانکی داد تا بدهی هایشان را تسویه کنند. یک سال پیش از آن هم در جمع نمایندگان مجلس تاکید کرده بود که اسامی مفسدان اقتصادی را در جیب دارد و به زودی اعلام خواهد کرد. با این حال فهرست مفسدان اقتصادی و بدهکاران بزرگ بانکی هیچگاه از جیب احمدی نژاد بیرون نیامد، اما درست در میانه تهدیدها و هشدارها هر روز طولانی تر از قبل می شد تا جایی که بنا برخی قول ها از 110 هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفت!
از آن زمان 15 سال می گذرد و هنوز هم بحث ابربدهکاران بانکی حل نشده و جالبتر اینکه سیستم بانکی هم در همه این سال ها در خدمت این افراد بوده است که اگر نبود و مانند افراد عادی با آنها برخورد می شد باید مدت زمان زیادی را برای گرفتن وام معطل می ماندند و سرآخر با هزار منت تسهیلات با سود بالا و چندین مدل ضمانت دریافت می کردند!
در سال گذشته و اولایل امسال باز هم موضوع ابربدهکاران بانکی مورد توجه قرار گرفت آن هم زمانیکه عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.  در همین زمان رسانه های مخالف او و جریان دولت، شروع به انتشار اخباری درباره ابربدهکاران بانکی کردند.
رسانه ها از 11 ابربدهکار گفتند که بیش از 90 هزار میلیارد تومان از دارایی بانک ها را در اختیار دارند! اما اسامی این افراد منتشر نشد تا زمان برگزاری مناظره های انتخاباتی که همتی لیستی از این 11 نفر را در اختیار سایر کاندیداها گذاشت تا آنهایی که نسبت به برخورد با این ابربدهکاران که زاییده سیستم فاسد بانکداری کشور هستند؛ انتقادی داشتند، با آنها برخورد کنند.
پس از آن این لیست به رسانه ها رسید و اسامی این 11 نفر افشا شد. اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضاییه 24 خرداد 1400 در توضیحاتی در رابطه با لیست ۱۱ نفره بدهکاران بانکی که از سوی عبدالناصر همتی مطرح شد، با اشاره به نوع اقدامات صورت گرفته در پرونده‌های بدهکاران بانکی گفت: «اقدامات انجام شده صرفا براساس تدابیر این قوه، تلاش همکاران قضایی و ضابطان قوه قضاییه است نه بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور. در این پرونده‌ها تاکنون نه تنها سیستم بانکی مدعی نبوده بلکه در برخی از موارد مانع‌تراشی هم داشته‌اند.»
به عبارت دیگر سیستم بانکی به نوعی در خدمت این ابربدهکاران بانکی بوده و هست و برای همین هم هیچگاه نسبت به این افراد مدعی نبوده و اجازه داده تا منابع مردم وسیله پیشرفت این افراد باشد. به نوعی سیستم بانکی با وجود اینکه هزاران میلیارد تومان دارایی مردم را به افراد گردن کلفت سپرده و نمی تواند پس بگیرد حاضر نیست در قبال این افراد اقدامی انجام بدهد و مشخصا ملاحظاتی در برابر این افراد دارد!
 
عقب مانده از قافله هم رسید!
در شرایطی که سیستم بانکی در مقابل بدهکاران بانکی ملاحضاتی جدی دارد که حتی قوه قضاییه نتوانسته با آنها برخورد کند و آنها همچنان به سرکشیدن منابع بانکی ادامه می دهند و حداقل در 15 سال اخیر از زمانیکه اسامی در جیب احمدی نژاد بوده تا امروز بازخواستی از این ابربدهکاران با وجود انتشار اسامی آنها نشده، حالا خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم از ضرورت انتشار ماهانه اسامی ابربدهکاران بانکی بانک گفته است!
احسان خاندوزی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «در نامه رسمی به بانک مرکزی خواستم که بانک‌ها هر سه ماه فهرست ابربدهکاران را در سایت خود منتشر کنند تا به جای اشخاص معدود، دسترسی به تسهیلات برای طیف وسیع‌تری از تولیدکنندگان و مردم فراهم شود.» جناب خاندوزی فعلا برنامه ای برای برخورد با لیست 11 نفره همتی ندارد ولی علاقه بسیاری به اعلام اسامی جدید از سوی بانک مرکزی نشان داده درحالیکه بانک مرکزی در التهاب ارز ترجیحی هم حاضر نشد اسامی رانت خواران ارز 4200 تومانی را اعلام کند تا به این موضوع رسیدگی شود!
فرض را بر این بگیریم که اسامی ابربدهکاران بانکی هر سه ماه نه هر ماه منتشر شد، سوال اصلی این است که این انتشار اسامی بدون برخورد و پیگیری چه سودی خواهد داشت؟ در شرایطی که این ابربدهکاران بانکی زاییده همین سیستم فاسد بانکداری ظاهرا اسلامی بوده و نظام بانکی پشت این ابربدهکاران می ایستد؛ انتشار اسامی چه فایده ای دارد؟ اگر قرار بود موضوع ابربدهکاران بانکی با انتشار اسامی حل شود از دوران احمدی نژاد تا امروز مشکل حل شده بود! مگر اینطور نیست آقای خاندوزی!؟
گزارش: مانی هدایت
 
کد مطلب: 157802
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *