کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وضعیت دموکرات ها و جمهوری خواهان خوب نیست

نیاز واشنگتن به خانه تکانی

25 آبان 1400 ساعت 16:44

حال پدران آمریکا خوب نیست ؛ بنیان گذاران ایالات متحده همواره بر حکمرانی نخبگان تاکید داشته اند اما این چرخه دچار اختلال شده است.  چرخ دنده های حزب دموکرات و جمهوری خواه درست نمی چرخد و بالتبع آن سیستم حاکمیتی آمریکا درست عمل نمی کند.


حال پدران آمریکا خوب نیست ؛ بنیان گذاران ایالات متحده همواره بر حکمرانی نخبگان تاکید داشته اند اما این چرخه دچار اختلال شده است.  چرخ دنده های حزب دموکرات و جمهوری خواه درست نمی چرخد و بالتبع آن سیستم حاکمیتی آمریکا درست عمل نمی کند.
«جو بایدن» که این روزها به رئیس جمهوری خوابالو مشهور شده است یا «دونالد ترامپ» دیوانه ، هیچ کدام در قد و قواره حضور در کاخ سفید نیستند. 
«هیل» صراحتا می نویسد که آمریکا نیازمند تغییرات بنادین در رهبری ایالات متحده است. این رسانه آمریکایی به قلم «جف دانکن» (Geoff Duncan) معاون و فرماندار ایالت جورجیا آمریکا با لحن انتقادی از بایدن و ترامپ می نویسد که « رای دهندگان آمریکایی باید بدنبال فردی با راهکار مناسب باشند.  »
هیل با پیش کشیدن پیروزی «گلن یانکین» (Glenn Youngkin)و جمهوری خواهان در ایالت ویرجینیا می گوید که محافظه کاران جان تازه ای برای سرمایه گذاری روی گزینه جدید پیدا کرده اند. با این روند ، فیل ها در انتخابات 2024 حرف های زیادی برای گفتن دارند.

اشتراک بایدن و ترامپ در سقوط
با قطعیت می توان گفت که دو رئیس جمهوری آمریکا در مهار همه گیری ویروس کرونا موفقیت بزرگی کسب نکرده اند اما دردسر اصلی آن است که وضعیت اقتصادی ایالات متحده نیز مطلوب نیست. نزدیک به 76 درصد آمریکایی ها گفته اند که بایدن برنامه مشخصی برای بهبود معیشت ندارد. نکته اینجاست که پروژه مالیاتی بایدن که اتفاقا مورد انتقاد هم حزبی های دموکرات است ، هنوز اجرایی نشده است ؛ قانونی که در نهایت به نفع ثروتمندان آمریکا تمام می شود.
نکته جالب اینجاست که بایدن و ترامپ ، هردو رئیس جمهوری آمریکا سقوط ناگهانی محبوبیت را تجربه کرده اند. وزن کشی آنها در ایالت نیوهمپشایر و جورجیا نشان می دهد که هردوی آنها یک مسیر مشترک را طی کرده اند. 
آمریکایی ها در شرایطی به استقبال عید کریسمس می روند که بحران زنجیره ای تامین کالا و تورم 31 درصدی در انتظار آنهاست. شکست وعده اشتغالزایی و بحران بی کاری همچنان ادامه دارد. در کنار همه اینها ، میراث نقشه ترامپ در اقغانستان برای بایدن اگرچه یک راهبرد بلند مدت است اما فعلا به یک تحقیر تبدیل شده است. 

خط قرمز روی ترامپ
واهمه اساسی حاکمیت آمریکا ، بازگشت ترامپ است. رئیس جمهوری سابق در ماجرای تسخیر کاپیتال و تهدید اعدام رئیس کنگره نشان داد که یک بمب انتحاری متحرک در واشنگتن است. ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه ۱۳۹۹) هم زمان با برگزاری آخرین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در صحن کنگره با حضور «مایک پنس» معاون وقت رئیس جمهوری و «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان، گروهی از نژادپرستان پس از سخنرانی ترامپ مبنی براینکه درانتخابات تقلب صورت گرفته، به ساختمان کنگره یورش برده و برای ساعاتی آن را به تصرف خود در آوردند.
حاکمیت واشنگتن می خواهد تمام عناصر دخیل در بدترین واقعه امنیتی آمریکا پس از 11 سپتامبر را یک به یک محاکمه کند تا شاید از تکرار یک فاجعه جلوگیری کرده باشد.مخالفت با درخواست ترامپ برای محرمانه ماندن اسناد و تحقیر رئیس جمهوری سابق نشان داد که سیستم قضایی فدرال می خواهد کار خودش را انجام بدهد.

بولتون می‌گوید که هنوز جزئیات زیادی درباره این حادثه مانده که افشا خواهد شد و «ترامپ به طور اجتناب ناپذیری در حال محو شدن از تاریخ آمریکاست .»
نکته جالب اینجاست که بولتون درباره نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌روی آمریکا نظر نداد؛ اما بعید دانست که جو بایدن هم در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری شرکت کند. او گفت: «سوال این است که آیا او اصلا تا سال ۲۰۲۴ دوام می‌اورد.»

ناامیدی از بایدن
آمریکا یک ریاست جمهوری به بایدن بدهکار بود که آن را هم به لطف «باراک اوباما» پرداخت ؛ از همان روز اول هم اما و اگر درباره رسیدن بایدن به ۲۰۲۴ در واشنگتن مطرح بود. هر روز که می گذرد زمزمه ها و حرف ها درباره رئیس جمهوری خواب آلوی آمریکا ، بیشتر و بیشتر می شود. مصیبت حزب دموکرات این است که «کامالا هریس» هم هیچ حرفی برای گفتن ندارد.
بر اساس تازه‌ترین نظر سنجی صورت گرفته در آمریکا، محبوبیت بایدن که یکی از شعارهایش ایجاد اتحاد و احیای شایستگی در دولت این کشور بود، کاهش یافته است. بنابراعلام مرکز تحقیقات روابط عمومی وابسته به خبرگزاری آسوشیتدپرس (NORC ) اکنون ۵۰ درصد از مردم آمریکا عملکرد بایدن را تایید کرده و ۴۹ درصد دیگر وی را تایید نمی‌کنند. در ماه اوت نرخ محبوبیت بایدن ۵۴ درصد و در ماه جولای محبوبیت وی در میان مردم آمریکا ۵۹ درصد بود.
فاجعه برای بایدن زمانی تکمیل خواهد شد که یک حمله تروریستی در خاک آمریکا به وقوع بپیوندد. آنها در جریان خروج از افغانستان احساس تحقیر کردند. در فرهنگ آمریکایی ، جنگ مقدس است و ظاهرا رئیس جمهوری ایالات متحده پس از ۲۰ سال در جنگ با طالبان مقلوب شده است.

نقشه نجات واشنگتن
در دو سال و نیم منتهی به انتخابات الکترال ۲۰۲۴ وزن کشی و چهره سازی برای رئیس جمهوری آمریکا انجام خواهد شد. می توان گفت که مستاجر بعدی کاخ سفید هرکسی به جز بایدن و ترامپ خواهد بود. نگاه هیل و نخبگان واشنگتن نشان می دهد که جمع بندی همه این است که در اردوگاه دموکرات ها و اردوگاه خرها نیاز به یک خانه تکانی اساسی احساس می شود.
چهره هایی همانند «گلن یانکین» در حزب جمهوری خواه و « بتو اورورک» ، «جوزف کندی»  در حزب دموکرات احتمالا حرف های زیادی برای گفتن در آینده خواهند داشت. در بلبشویی که تصویر شد ؛ وقوع یک جنگ یا برخورد نظامی ولو محدود با دشمن خارجی نظیر روسیه ، چین یا ایران برای هردو حزب آمریکایی یک اتفاق مطلوب است که می تواند اقتدار ایالات متحده را در نگاه آمریکایی ها ترمیم کند.
گزارش: علی ودایع


کد مطلب: 157847

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/157847/نیاز-واشنگتن-خانه-تکانی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir