۰
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۵
گزینه دوم دولت برای وزارت آموزش و پرورش هم رای اعتماد نگرفت

دست رد مجلس به سینه برادر داماد شهردار

علی رغم اینکه دولت سعی کرد مسعود فیاضی برادر داماد علیرضا زاکانی از مجلس رای اعتماد بگیرد و وزیر شود، اما نمایندگان مجلس در جلسه دیروز خود این گزینه دولت را هم دارای قابلیت وزیر شدن ندانستند و حالا باید دولت باز هم دنبال وزیر آموزش و پرورش باشد!
دست رد مجلس به سینه برادر داماد شهردار
علی رغم اینکه دولت سعی کرد مسعود فیاضی برادر داماد علیرضا زاکانی از مجلس رای اعتماد بگیرد و وزیر شود، اما نمایندگان مجلس در جلسه دیروز خود این گزینه دولت را هم دارای قابلیت وزیر شدن ندانستند و حالا باید دولت باز هم دنبال وزیر آموزش و پرورش باشد!
سید ابراهیم رئیسی که قبلا اعلام شده بود در جلسه رای اعتماد فیاضی شرکت نمی‌کند و به جای خود محمدرضا مخبر معاون اول را می‌فرستد، وقتی شرایط منفی علیه گزینه پیشنهادی اش را دید تصمیم گرفت که خود در جلسه حضور یابد و به دفاع از فیاضی بپردازد.
این تصمیم در حالی بود که پیش از آن نیز سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در مصاحبه ای که دیروز انجام داده، گفته است: توقع این است که روز سه‌شنبه کابینه دولت کامل شود. آموزش و پرورش یک دستگاه عریض و طویل و با اهمیت است و آن را نمی‌شود با سرپرست اداره کرد. همچنین یک عضو کمیسیون آموزش مجلس که طرفدار قیاضی بود هم در آستانه برگزاری جلسه گفته بود: باید مراقب باشیم که عده‌ای از بیرون، مجلس را هدایت نکنند... فیاضی آموزش و پرورش را می‌شناسد و برنامه‌های قابل قبولی دارد؛ فضای منفی که وجود دارد مبتنی بر تهمت و بهتان سیاسی است. اما هیچکدام از این تمهیدات و شبه تهدیدات جواب نداد.
رئیسی در دفاع از گزینه خود گفت: برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش کار گروهی انجام شد و با بیش از 20 نفر مصاحبه کردند. فسادستیزی، داشتن روحیه انقلابی ، کارآمدی ، روحیه تحول از شرایط همه وزراست؛ البته این شرایط باید مستمر بماند و در این زمینه از وزرا ارزیابی مستمری انجام می‌شود. با بررسی های انجام شده در کارگروه ها مشخص شد دکتر فیاضی از کسانی است که از جایگاه قابل قبول و ممتازی برخوردار است. من چند بار با او مصاحبه کردم. دوستان مورد اعتماد هم با او مصاحبه داشتند.
این سخنان رئیس جمهور و «دکتر» خواندن فیاضی توسط او در حالی بیان شد که در ابتدای جلسه گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی‌از بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از مخالفت اکثریت اعضای این کمیسیون با مسعود فیاضی خبر داد و افزود: مدرک کارشناسی ایشان مورد تایید قرار گرفته، ولی ایشان فاقد مدرک دکتری می‌باشد. علی‌رغم جامعیت، واقع‌گرایی و انسجام در برنامه‌های ایشان شاخص‌های کمی‌و سنجش‌پذیر و زمان‌بندی شده در برنامه‌های ایشان ذکر نشده است. بین اهداف، راهبرد و رویکردها در برنامه ایشان مرزبندی دقیقی وجود ندارد.
در ادامه جلسه هم احمد محرم زاده یخ فروزان، نماینده مردم اهر و هریس هم به عنوان مخالف تصریح کرد: آقای فیاضی شما چند سال مدیر پرورش کدام مدرسه بوده‌اید؟ چرا مدرک دکترای شما از یک نهاد قانونی تحت پوشش وزارت علوم نیست؟ آیا نهاد نخبگان صلاحیت صدور مدرک دکترا دارد؟
محمد باقری، نماینده مردم بناب مخالف دیگر فیاضی تاکید کرد: فردی که حتی یک روز هم مدیریت یک مدرسه را برعهده نداشته و حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد چگونه می‌تواند وزیر آموزش و پرورش باشد.
همچنین محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش با تاکید بر اینکه باید به استعلامات کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توجه جدی شود، افزود: در فضای مجازی و رسانه‌ای بیش از ۲۰ ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی مطرح شده است که انتظار می‌رود وزیر به آن پاسخ دهد.
سیدکاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضایی از دیگر مخالفان فیاضی گفت: آقای رئیس جمهور، آموزش و پرورش آدم های متخصص، علمی‌و فرهنگی کم ندارد، چرا باعث رنجش فرهنگیان از خود می‌شوید.
وی با بیان اینکه آقای رئیس جمهور، مجلس شما را از خود می‌داند، گفت: شما با مجلس و با تشکیلات خودتان هم مشورت نکردید، آقای رئیس جمهور جاده یکطرفه نمی‌شود. ما دلمان می‌سوزد و اگر می‌خواهید ساکت شویم، چشم. ولی این ره که تو می‌روی به ترکستان است.
دلخوش در ادامه یادآور شد: آقای وزیر یک جزوه آوردند که برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوب است. شما چطور می‌خواهید رتبه بندی معلمان را حل کنید؟ شما از تحقیق و تفحص صندوق فرهنگیان چه می‌دانید که مطرح کردید؟ شما غیرانتفاعی خواندید و در دفاعیه خودتان حتی یک کلمه از آن نگفتید. در برنامه پنجم ۱۰ درصد برای مدارس غیر انتفاعی پیش بینی شده، شما یک کلمه از درآمدهای این محل مطلبی ارائه نکردید. در برنامه هایتان اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ندارید. شما می‌خواهید وزیر شوید، تجربه و تخصص ندارید، معلم نبودید، فرهنگی نبودید و در مرکز پژوهش های مجلس مدتی کار کردید، برای چه پذیرفتید؟

علم الهدی, [۱۱/۱۷/۲۰۲۱ ۰۳:۳۷ ب.ظ]
وی خطاب به رئیس جمهور گفت: خانواده بزرگ آموزش و پرورش در اولویت شما نیست. در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد کسری دارد و بازنشستگان مشکل دارند. خواهش می‌کنیم ببینید مطالبات بازنشستگان چگونه می‌خواهد پرداخت شود. والله بین راه دچار مشکل می‌شویم و از رئیس جهور خواهش می‌کنم ایشان را پس بگیرند.
بعد از این مخالفت ها نوبت موافقان فیاضی رسید. موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن حمایت از فیاضی گفت که جبهه بزرگی از فرهنگیان و دغدغه مندان حمایت خود از وزیر پیشنهادی را اعلام کردند. با توجه به برنامه هایی که وزیر ارائه کرد باید گفت این برنامه ها می‌تواند در آموزش و پرورش تحول گسترده ای را ایجاد کند.
عباس گودرزی نماینده بروجرد هم با بیان این‌که برخی در فضای مجازی به دنبال مهندسی کردن ذهن مسئولان هستند، گفت که فیاضی در بدنه آموزش و پرورش نبوده اما در این وزارتخانه مامور به خدمت بوده و برای حل مشکلات آموزش و پرورش
راه‌حل دارد.
زهره الهیان نماینده تهران از دیگر موافقان فیاضی بود که گفت که در حال حاضر دانش آموزان با موبایل و تبلت هایی برای آموزش مجازی روبرو هستند که باعث می‌شود خوراک مسموم و فضای مجازی ذهن آنها را تحت تاثیر قرار دهد، آقای فیاضی برای اینترنت پاک و سیم کارت پاک دانش آموزان برنامه دارد!
در نهایت هم نوبت به فیاضی رسید که با اعلام اینکه «نقشه تحول در دست بنده است» گفت: تنها دغدغه ارتقاء آموزش و پرورش است. نزدیک به ۵۰ میلیون از جمعیت کشور با این وزارت خانه در ارتباط هستند. بنده در مرکز پژوهش‌های مجلس هستم و شأن نمایندگی را می‌شناسم به همین خاطر در مورد رأی نمایندگان خاضع هستم. با همه این تفاصیل، در نهایت نمایندگان با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند.
در حاشیه جلسه علنی هم سخنگوی هیات رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران اعلام کرد که رئیس جمهور ۷ روز از فرصت اولیه ۹۰ روزه‌اش زمان دارد تا گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند. در واقع متاسفانه دولت بسیار دیر اقدام به معرفی دومین گزینه خود کرده و این در حالی است که به اذعان معاون پارلمانی رئیس جمهور، آموزش و پرورش یک دستگاه عریض و طویل و با اهمیت است و آن را نمی‌شود با سرپرست اداره کرد.
حالا باید دید آیا واقعا دولت برای این حرف انقدر اعتبار قائل است که بلافاصله گزینه بعدی خود را معرفی کند یا اینکه این حرف فقط برای ترغیب نمایندگان به رای دادن به فیاضی بیان شده بود و دولت قصد دارد باز هم از سرپرست برای این وزارت خانه استفاده کند و با حکم حکومتی برای معرفی گزینه بعدی
مهلت بگیرد؟!
کد مطلب: 157868
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *