۲
۰
شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۰
واکنش ها نسبت به فامیل سالاری در دولت ادامه دارد

مخالفت با انتصابات فامیلی؛ از «شعر طنز» تا «نماز جمعه»

«انتصابات فامیلی» اصطلاحی است که با دولت جدید باب شد و خیلی زود افکار عمومی را به خود جلب کرد. پیش از این اصطلاح نزدیک به این موضوع «آقازاده» بود اما حالا معلوم شده که این فقط آقازاده ها نیستند که پست و رانت و امکانات را به خود جلب می کنند؛ بلکه دامادها و برادر دامادها هم دست کمی از آقازاده ها ندارند. بعضی ها هم به طنز می گویند که ظرفیت آقازاده ها اشباع شده و حالا نوبتی هم که باشد نوبت دامادها است.
مخالفت با انتصابات فامیلی؛ از «شعر طنز» تا «نماز جمعه»
 «انتصابات فامیلی» اصطلاحی است که با دولت جدید باب شد و خیلی زود افکار عمومی را به خود جلب کرد. پیش از این اصطلاح نزدیک به این موضوع «آقازاده» بود اما حالا معلوم شده که این فقط آقازاده ها نیستند که پست و رانت و امکانات را به خود جلب می کنند؛ بلکه دامادها و برادر دامادها هم دست کمی از آقازاده ها ندارند. بعضی ها هم به طنز می گویند که ظرفیت آقازاده ها اشباع شده و حالا نوبتی هم که باشد نوبت دامادها است.
این موضوع چنان بازتابی در فضای مجازی و واقعی داشت که سید ابراهیم رئیسی هم به آن توجه کرد و ظاهرا دستوری برای رفع دغدغه ها در این زمینه داد؛ اما دستور رئیس جمهور به گونه ای بود که معلوم بود به نتیجه ای نمی رسد. وی 16 ابان ماه  در جلسه هیئت دولت با اشاره به طرح شبهات مختلف در رسانه‌ها از جمله موضوع توجه بعضی از وزرا نسبت به انتصاب بستگان خود، گفت: وزرا و مسئولان اجرایی به «خبرسازی و ادعاهای کذب» بلافاصله پاسخ دهند و اجازه ندهند ذهنیت منفی در جامعه بوجود آید. در واقع رئیسی خواستار مقابله با ادعاها شده بود، نه واقعیت هایی که درباره انتصابات فامیلی وجود دارد. ضمن اینکه معرفی برادر داماد علیرضا زاکانی کاندیدای پوششی انتخابات به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چند روز بعد از این دستور صورت گرفت که نشان می داد رئیس جمهور چندان توجهی به این مسائل ندارد.
با این همه در مجلس گویا بیشتر از دولت دغدغه این انتصابات وجود دارد. رای ندادن مجلس به برادر داماد زاکانی و هشدارهایی که گهگاه از سوی نمایندگان درباره ضرورت پیشگیری از این انتصابات و بازتابها و تبعات منفی آن شنیده می شود، نشان می دهد که این موضوع به عنوان یکی از نقاط افتراق مجلس و دولت در حال رشد است.
روز گذشته احمد علیرضا بیگی، عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس یازدهم با انتقاد از انتصابات فامیلی در دولت رئیسی گفت: طبق مشاهدات انتصابات فامیلی صورت گرفته در دولت، سزاوار جمهوری اسلامی نیست و با وجودی که آقای رئیسی به مسئولان مربوطه تذکر داده است، اما چنین انتصاباتی در حال انجام است. این انتصابات خواست دولت نیست و مشکل نفسانی وزرا و مدیرانی است که چنین شرایطی را برای دولت پیش آورده اند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد بین مجلس و دولت در این باره تنش ایجاد شود؟ چرا که برخی نمایندگان نسبت به این انتصابات واکنش نشان داده و معترضند، گفت: مجلس وظیفه نظارتی دارد و باید ورود جدی به موضوع داشته باشد. البته من از همان ابتدا مخالف این بودم که مجلس در انتخابات ریاست جمهوری دخالت کند و نمایندگان از آقای رئیسی بخواهند در انتخابات حاضر شود. در این باره بیش از ۲۰۰ نمایندگان مجلس از رقبای آقای رئیسی خواستند از دور رقابت به نفع او کنار بروند و اجازه بدهند آقای رئیسی به قدرت برسد. این موارد کارکردهای اشتباهی بود که اکنون باعث دوگانگی شده است.
او تاکید کرد: اما ما به عنوان نمایندگانی که در این باره دخالتی نداشتیم، حتما از بعد نظارتی مجلس به طور جدی به مقوله انتصابات فامیلی در دولت ورود می کنیم.
این نماینده در پایان افزود: به همین دلیل سعی داریم به طور جدی به موضوع انتصابات فامیلی دولت ورود کنیم و وظیفه نظارتی خود را انجام دهیم، چرا که در غیر این صورت نمی توانیم پاسخگوی انتقادات افکار عمومی باشیم.
همچنین رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی نیز روز شنبه تاکید کرد: پرداختن به موضوعات باندی، گروهی و جناحی خصوصا فامیلی و ارتباطات شخصی، به دولت در ادامه مسیر خیلی لطمه خواهد زد.
نوری با بیان اینکه اینگونه انتصابات و تغییرات هم با شعارهای دولت سازگار نیست و هم با شرایط کشور؛ گفت: «با این همه مشکلاتی که مردم دارند، حال عده‌ای هم صرفا هدف‌شان، فراهم کردن پُست برای خویشاوندان و فامیل باشد، این اصلا پسندیده نیست و خیلی مشمئزکننده است. امیدوارم شخص آقای رئیس‌جمهور اجازه ندهند این اتفاقات تکرار شود. این انتصابات مقداری هم پرشتاب شده است و امیدوارم جلوی این روند را بگیرند. به برکت فضای مجازی، اطلاع‌رسانی‌ها هم صورت می‌گیرد البته تا جایی که کشف می‌شود و بنابراین نباید اجازه دهند که در همین ابتدا، کار دولت را خراب کنند و به حاشیه ببرند.
سه شنبه گذشته نیز تذکر کتبی محمدحسن آصفری نماینده اراک به همراه 35 نماینده دیگر مجلس به رئیس‌جمهور درباره ضرورت جلوگیری از انتصابات فامیلی و بی توجهی به شایسته‌سالاری در دستگاه‌های دولتی قرائت شد؛ اما بعد از چند روز این نماینده توضیح داد: متاسفانه گزارشاتی به دستمان می رسد که فلان وزیر می‌خواهد برادرخانم خود یا فامیل  خود را انتصاب کند لذا باید جلوی این گونه رفتارها گرفته شود و در انتخابات افراد نگاه فقط شایسته‌سالاری مدنظر باشد.
وی البته سعی کرد قدری با دولت مهربانتر برخورد کند و گفت که نمی‌گوییم انتصابات فامیلی وجود داشته است بلکه می‌گوییم دولت از الان پیشگیری کند و در وزارت خانه‌ها در انتصابات و انتخاب‌ها نگذارد انتصابات فامیلی صورت گیرد!
اما این انتصابات صدای دیگرانی جز اهالی مجلس را هم درآورده است. علیرضا قزوه که جزو شاعران سیاسی و اصولگراست به تازگی یک رباعی از خویش در فضای مجازی منتشر کرده که بازتاب بسیاری یافته است: «شد صورت خلق سرخ از سیلی تان / کو تجربه؟ کو مدرک تحصیلی تان / این دولت انقلاب اسلامی ماست / نه دولت انقلاب فامیلی تان!»
 سید عبدالنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان هم جمعه گذشته در خطبه‌های نماز جمعه اظهار کرد: ما به شما رای ندادیم که فلان مسئول ،داماد و فرزندت را سر کار بیاوری و بهره‌مند شوند؛ مسئول باید مثل مردم و بین آن‌ها زندگی کند؛ اگر ما بخواهیم عدالت اجرا شود لازمه‌ی آن مطالبه‌گری مردم است.
کد مطلب: 157964
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Romania
انصافا برای انتصاب داماد و دختر روحانی هم اینقدر سینه چاک بودید؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
سلام واحترام

اسامی رامنتشر کنید