کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پس گرفتن لایحه رتبه بندی معلمان توسط دولت تکذیب شد

چه کسی می خواهد از زیر بار «رتبه بندی معلمان» فرار کند؟

6 آذر 1400 ساعت 19:11

ده ماه از اعلام وصول لایحه «رتبه بندی معلمان» می گذرد و در حالی که دولت و مجلس در ظاهر سعی دارند که این لایحه را تصویب کنند اما لایه زیرین بعضی اخبار نشان می دهد که گویی اراده ای برای تصویب این لایحه وجود ندارد و برای همین هم نمی توان چندان به تصویب و اجرای آن امید داشت!


ده ماه از اعلام وصول لایحه «رتبه بندی معلمان» می گذرد و در حالی که دولت و مجلس در ظاهر سعی دارند که این لایحه را تصویب کنند اما لایه زیرین بعضی اخبار نشان می دهد که گویی اراده ای برای تصویب این لایحه وجود ندارد و برای همین هم نمی توان چندان به تصویب و اجرای آن امید داشت!
البته رتبه بندی معلمان سابقه ای طولانی تر از این دارد. این خواسته ای است سالها است از سوی معلمان پیگیری می شود و دولت ها و مجلس های مختلف وعده هایی در این خصوص داده اند ولی متاسفانه در عمل اتفاق خاصی نیفتاده و همچنان عموم معلمان نسبت به نادیده گرفتن شایستگی‌های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و دریافتی حقوق و مزایای خویش نسبت به سایر مشاغل دولتی اعتراض دارند و بارها این اعتراض خویش را به صورت مدنی بیان داشته اند.
با اینکه خرداد ماه گذشته کلیات رتبه بندی معلمان در صحن مجلس به تصویب رسید، اما این طرح مورد انتقاد بعضی فعالان این صنف قرار گرفت. آنها معتقد بودند لایحه رتبه بندی معلمان تصویب شده ایراداتی دارد که باید رفع شود. بعضی رسانه ها هم نوشتند که معلوم نیست در نهایت آنچه در مجلس تصویب می‌شود تا چه اندازه اهداف سند تحول بنیادین را برای «ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای معلمان» محقق کند. با این همه حتی آنچه قرار است در نهایت در مجلس رای بیاورد نیز با اما و اگرهایی روبرو است.
بررسی نشدن جزئیات این لایحه در صحن علنی طی تابستان، موجب شد که در مهرماه ۱۹۰ نماینده برای در اولویت قرار گرفتن لایحه رتبه‌بندی معلمان درخواست بدهند و همین امر باعث شد که با بازگشایی مجلس در نهم آبان ماه این موضوع مدنظر قرار گیرد و جلسه غیرعلنی مجلس با حضور نماینده دولت به موضوع  «تخصیص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان» اختصاص یابد. طبق گفته علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در صورت تصویب این لایحه طبق نظر مجلس، فرهنگیان 70 درصد افزایش حقوق را خواهند داشت.
واقعیت این است که اجرای مصوبه مجلس نیاز به ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه دارد که همین کار را سخت می کند! در همان زمان علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، بزرگترین چالش اجرای رتبه‌بندی را، منابع مالی ناکافی در بودجه 1400 می‌داند و معتقد است باید منتظر ماند و دید که مجلس، چگونه این تعارض را حل خواهد کرد؟ رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در آن تاریخ از مجلس درخواست کرد که نظام رتبه‌بندی فرهنگیان طبق لایحه دولت اعمال شود چون در لایحه منابع به اندازه پیش‌بینی شده است و اگر بیش از این در نظر گرفته شود به خلق پول، استقراض و هزینه سنگین به قشرهای دیگر منجر خواهد شد.
بهر حال با برگزاری نشست غیرعلنی عده ای از موافقت دولت و مجلس با تخصیص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان خبر دادند اما یکی از نمایندگان تصریح کرد که مجلس مصوبه‌ای مبنی بر اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرایی کردن لایحه رتبه‌بندی نداشته است!
این موضوع مهم از آن زمان تاکنون مسکوت مانده است اما حالا خبرهایی منتشر می شود که نشان می دهد مشکل حل نشده و روش های دیگری برای حل آن در پیش گرفته شده است. جمعه گذشته در حالی که بعضی نمایندگان مجلس از بررسی دوباره این لایحه در صحن علنی مجلس طی دو هفته آتی خبر داده بوند خبرگزاری دولتی ایسنا به نقل از نیکزاد معاون اول مجلس نوشت که «دولت در تلاش است تا لایحه رتبه‌بندی معلمان را بازپس گرفته و اصلاحاتی را در آن انجام دهد.»
به نوشته این خبرگزاری « علی نیکزاد ۵ آذر در دیدار مردمی در اردبیل اظهار کرد: مجلس با بازگشت این لایحه به دولت مخالفت کرده و در تلاش است تا با همکاری دولت سیزدهم برای اجرای این لایحه در نیمه دوم سال 25 هزار میلیارد تومان منابع اختصاص پیدا کند.» این خبر اما چند ساعت بعد توسط نیکزاد تکذیب شد و وی باز هم به ایسنا گفت: «خبری که از قول بنده مبنی بر پس گرفتن لایحه رتبه بندی توسط دولت، منتشر شده، صحت ندارد. دولت و مجلس بایکدیگر این موضوع را پیش می‌برند و اکثریت مجلس با این لایحه موافق هستند.»
نیکزاد تاکیدکرد: رتبه بندی معلمان در دستورکار اولویت‌دار مجلس است و بزودی تصویب می شود.
این اعلام و تکذیب بلافاصله می تواند نشانه ای از اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر لایحه ای باشد که با تغییرات مجلس حداقل 25 هزار میلیارد تومان بار مالی اضافه بر دوش دولت می اندازد و به نظر می آید همین موضوع است که نمی گذارد این لایحه تصویب شود و همچنان در پیچ و خم اتاقهای مجلس سرگردان است!

زهرا تاجیک
 


کد مطلب: 158187

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/158187/کسی-می-خواهد-زیر-بار-رتبه-بندی-معلمان-فرار-کند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir