۰
شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۱۴
سویه جدید کرونا از آنچه به نظر می رسد به ما نزدیک تر است

حیاتی ترین توصیه: لطفا واکسن بزنید!

گویی کرونا نمی خواهد دست از جامعه انسانی بردارد! حالا که بعد از دو سال از آغاز شیوع کرونا، به برکت واکسیناسیون اندکی گشایش در زندگی انسانها ایجاد شده خبرهای نگران کننده درباره شیوع سویه جدید این ویروس به نگرانی ها در کشورهای مختلف دامن زده است و اگرچه فعلا اعلام شده که فعلا واکسن ها در مقابل این سویه تازه هم مقاوم هستند اما اولا اطمینان کامل در این خصوص وجود ندارد و ثانیا اینکه ممکن است این سویه تازه مقدمه ای برای جهش غیر قابل کنترل کرونا باشد، همه را به تکاپو انداخته است.
حیاتی ترین توصیه: لطفا واکسن بزنید!
گویی کرونا نمی خواهد دست از جامعه انسانی بردارد! حالا که بعد از دو سال از آغاز شیوع کرونا، به برکت واکسیناسیون اندکی گشایش در زندگی انسانها ایجاد شده خبرهای نگران کننده درباره شیوع سویه جدید این ویروس به نگرانی ها در کشورهای مختلف دامن زده است و اگرچه فعلا اعلام شده که فعلا  واکسن ها در مقابل این سویه تازه هم مقاوم هستند اما اولا اطمینان کامل در این خصوص وجود ندارد و ثانیا اینکه ممکن است این سویه تازه مقدمه ای برای جهش غیر قابل کنترل کرونا باشد، همه را به تکاپو انداخته است.
این سویه جدید که «اومیکرون» نام گرفته است  برای اولین بار در آفریقای جنوبی کشف شد و پس از آن در بلژیک، بوتسوانا، سرزمین های اشغالی و هنگ‌کنگ شناسایی شده است.
جمعه شب رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با حضور در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه سویه جدید کرونا در جنوب آفریقا دارای تعداد زیاد و باورنکردنی جهش است، گفت: تعداد زیاد جهش‌های سویه جدید کرونا این احتمال را زیاد می‌کند این سویه هم شدیدتر باشد و هم واکسن روی آن جواب ندهد.
محمد مهدی گویا افزود: اگر سویه جدید ویروس کرونا منتشر شود ممکن است نحوه مقابله و برخورد با آن بسیار سخت باشد و نمی‌توان در زمان کمی این سویه را قضاوت کرد و باید چند هفته از رفتار این ویروس و جهش‌های جدید بگذرد تا بتوان نظر قاطعانه‌تر و کارشناسی تری را مطرح کرد.
وی با اشاره به اینکه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی همچنان برای پیشگیری از ابتلا به انواع سویه‌های کرونا توصیه می‌شود، گفت: در حال حاضر شواهد نشان دهنده این مساله است که این سویه تبعات شدیدتری نسبت به سایر جهش‌های کرونا دارد و به همین دلیل ما نیز تمهیدات متفاوتی را برای مواجهه با این ویروس در نظر گرفته‌ایم.
افزایش دوباره احتمال اوج گیری کرونا با سویه جدید و لزوم رعایت بیشتر شیوه نامه های بهداشتی در حالی مطرح کی شود که ایران بعد از چند ماه تازه به وضعیتی نسبتا آرامش بخش رسیده است. موج پنجم کرونا در ایران کشنده تر از موج های سابق بود و آمار تلفات رسمی روزانه به بالای 700 نفر رسید. دقیقا در روزی که رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت این هشدارها را داد، وزارت بهداشت اعلام کرد که با عبور از خیز پنجم کرونا و واکسیناسیون گسترده، همه شهرستان‌ها از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده اند!
از سوی دیگر، دیروز یک عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این احتمال که اومیکرون واکسن گریز است، از سخت گیرانه تر شدن اقدامات پیشگیری برای مقابله با این سویه جدید کرونا خبر داد.  مسعود مردانی افزود: جهش های کروموزومی سویه جدید کرونا دو برابر دلتا ویروس است و سرعت انتشار آن بسیار بالاست. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، این سویه نسبت به سویه‌های دیگر که تاکنون ظاهر شده‌اند، بسیار متفاوت است و میزان جهش در آن بسیار بالا است که به این معناست واکسن کووید، ممکن است اثرگذار نباشد.
وی تصریح کرد: روز یکشنبه در ستاد ملی مقابله با کرونا برای انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد اومیکرون تصمیم گیری خواهد شد و با توجه به شیوع این نوع ویروس مردم علاوه بر انجام واکسیناسیون بیش از گذشته ملزم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، دوری از تجمعات، شست وشوی دستها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده هستند و باید از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.
مردانی تاکید کرد: با توجه به اینکه ایران اکنون در وضعیت خوب مدیریت و کنترل کرونا است، شیوع اومیکرون می تواند همه معادلات ما را بهم زد و کادر درمان مانند گذشته تاب و توان رویارویی و مقابله با این بیماری  را ندارند، به همین دلیل از مردم می خواهیم حتما واکسن کرونا را تزریق کنند و شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.
اما شاید مهمترین نگرانی در این خصوص مربوط به پروازهایی است که از مقصد کشورهای درگیر با این سویه جدید به ایران می آیند. مردم خاطره بدی از ماه های آغازین فراگیری کرونا دارند؛ روزهایی که همچنان پروازهای با مبدای چین به ایران می آمد و کنترل چندانی هم در این خصوص صورت نمی گرفت. حالا اما حسن خوشخو مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی گفته است: پرواز مستقیمی از قاره آفریقا به ایران نداریم و در صورت نیاز محدودیت‌های پروازی از کشورهایی که سویه جدید در آنها در حال گسترش است، اتخاذ می‌شود.
وی تاکید کرد: تا یک ماه پیش چندین کشور در فهرست ویژه‌ها قرار داشتند و مسافری پذیرش نمی‌کردیم،  اکنون هیچ کشور ویژه‌ای نداریم اما در صورت تصمیم‌گیری جدید به شرکت‌های داخلی و خارجی اعلام خواهیم کرد که هیچ مسافری را وارد کشور نکنند و کارت واکسن و برگه پی. سی. آر منفی برای همه مسافران ورودی به کشور الزامی است.
اینکه این سویه جدید از آفریقا آغاز شده ، نه چین که پروازهایش قطع نمی شد، فعلا یک شانس برای ایرانیان است اما از آنجایی که سرعت انتقال و درگیری این ویروس جدید بسیار بالاتر از سویه های قبلی است به هیچ وجه نمی توان منطقه و ایران را جسته از این خطر تلقی کرد. این روزها همچنان جمعی از هموطنان ایرانی واکسن نزده اند. در بعضی استانها متاسفانه آمار بسیار کمتر از حد انتظار است و همین موضوع خطر را تشدید می کند. به نظر می آید حیاتی ترین و در دسترس ترین اقدام برای پیشگیری از انتشار سویه اومیکرون و افزایش مجدد بیماران و فوتی ها، تزریق واکسن به افراد واکسن نزده است. این موضوع به قدری مهم است که باید گفت حتی یک روز زودتر تزریق واکسن می تواند نجات بخش باشد؛ با این امید که این آخرین سویه باشد و سویه ای باشد که همچنان امکان غلبه بر واکسن را دارد.

سعید تهرانی
 
کد مطلب: 158188
برچسب ها: کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *