۰
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۲۵
کاندیدای راست افراطی خواهان خروج فرانسه از ناتو شد

قدرت نمایی فاشیسم فرانسوی

فرانسه 4 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری فاصله دارد. اوضاع «امانوئل مکرون» در کاخ الیزه چندان خوب نیست. روند روسای جمهوری یک دوره ای در فرانسه نشان دهنده افول سیاست های حاکمیتی پاریس است که در 12 سال گذشته است.
قدرت نمایی فاشیسم فرانسوی
فرانسه 4 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری فاصله دارد. اوضاع «امانوئل مکرون» در کاخ الیزه چندان خوب نیست. روند روسای جمهوری یک دوره ای در فرانسه نشان دهنده افول سیاست های حاکمیتی پاریس است که در 12 سال گذشته است.
«مارین لوپن» رهبری جبهه ملی فرانسه کاندیدای بالقوه انتخابات این کشور است که اروپایی ها به وحشت می انداخت اما حالا یک چهره خشن علاوه بر دختر یاغی به میدان آمده است.  «اریک زمور» یک چهره ناسیونالیست با ادبیات فاشیستی است. مساله اساسی اینجاست که صدای پای ناسیونالیسم در اروپا آنچنان بلند شده است که پاپ فرانسیس هم اظهار نگرانی می کند. بروکسل و حامیان اتحادیه اروپایی که پس از جنگ جهانی دوم نبض اروپا را در دست گرفتند ؛ می گویند که این وضعیت منجر به فروپاشی دموکراسی در اروپا و تکرار زد وخوردهای قدیمی خواهد شد.
امروز می توان گفت که بروکسل از ترس نتیجه انتخابات فرانسه ناخن به دندان گرفته است. به گزارش یورونیوز ، همایش انتخابات زمور با خشونت همراه شده است. 13 هزار طرفدار فاشیست فرانسه خود را به پارک نمایشگاهی ویلپنت (سِن سَن دونی) رساندند.
همزمان حدود ۲ هزار نفر از مخالفان اریک زمور با سر دادن شعارهای ضد نژاد پرستی در پاریس تجمع اعتراضی برپا کردند. منابع غیر رسمی تعداد مخالفان او را تا ده هزار نفر هم عنوان کرده اند. در این میان یک زد و خورد اساسی شکل گرفت.
به گفته منابع پلیس، دستکم ۴۵ نفر از طرفداران و مخالفان اریک زمور بازداشت شده اند. در این درگیری‌ها تعداد بسیاری زخمی و تعدادی نیز برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند. همچنین پس از پایان مراسم یکی از مخالفان اریک زمور در حالیکه دستانش را حلقه کرده بود به سمت این نامزد انتخابات پرید که به گفته نزدیکان زمور او زخمی شده است.
رادیو بین المللی فرانسه (RFI) در توییتی در واکنش به نخستین گردهمایی انتخاباتی اریک زمور نامزد راست افراطی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه نوشت: «قدرت نمایی زمور در ویلپنت».
در همین حال به گزارش صفحه توییتر خبرگزاری اسپوتنیک، «ژان لوک ملانشون» رهبر حزب فرانسه تسلیم ناپذیر و از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، «اریک زمور نامزد» راست افراطی این انتخابات را «دشمن نوع بشر» توصیف کرد و گفت: انتظار هیچ اتفاق خوبی را از نامزدی «والری پکرس» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ ندارد.
ژان لوک ملانشون در جمع هوادارانش در «لا دفانس» (در شمال پاریس) تجمع کرده بودند، اریک زمور رقیب خود را در بین «دشمنان نوع بشر» به شمار آورد. وی از سوی دیگر درباره پیروزی «والری پکرس» در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواهان به طعنه گفت: «او یک سوم تاچر (نخست وزیر پیشین انگلیس) و دو سوم مرکل (صدر اعظم آلمان) است که نمی‌تواند ترکیب خوبی از آب درآید.»
فرانسه جدید ، فرانسه بدون اروپا
اریک زمور در این گردهمایی به هوادرانش وعده « یک فرانسه جدید» داد. او از هواداران ناامید حزب جمهوریخواهان که از انتخاب والری پکرس بعنوان نامزد حزب در انتخابات آتی راضی نیستند خواست به او بپیوندند. زمور همچنین از کادرها و هواداران مارین لوپن، رهبر حزب اجتماع ملی هم خواست تا «سیاست‌های عقیم این حزب را پس از دهه‌ها رها کنند» و به جنبش «فتح دوباره» او بپیوندند.
اریک زمور با اشاره به حوادث ابتدای نشست انگشت اتهام را به سوی دولت و رسانه ها گرفت. او خطاب به هواداران خود گفت: «اگر آنها -دولت و رسانه ها- از من متنفرند به خاطر این است که از شما متنفرند. با خوار و خفیف کردن من، در اصل می خواهند شما را خوار و کوچک کنند و هیچ محدودیتی علیه من ندارند. دنبال مرگ سیاسی من هستند. روزنامه نگارها در فکر مرگ اجتماعی من هستند و اسلامگرایان افراطی هم می خواهند که سر به تن من نباشد.»
کاندیدای نوظهور راست افراطی فرانسه همچنین حمله به مهاجران گفت سیاست وی به صفر رساندن مهاجرت در فرانسه است و اگر فرانسوی‌های خارجی‌تبار فعلی تمایلی به شبیه‌کردن خود به فرانسوی‌های واقعی ندارند «راه باز است و جاده دراز.»
اریک زمور که در ادامه از تشویق های بی امان هواداران خود به وجد آمد بود گفت: «طی چند ماه گذشته شاید خیلی چیزها درباره من شنیده باشید. بعضی ها شاید گفته باشند من وحشی هستم. بله اگر نیاز باشد ممکن است این روی مرا هم ببینید برای اینکه به کارم عشقم می ورزم و آدم بشدت متعهدی هستم و دارم سقوط کردن و فرو ریختن فرانسه را می بینم.»
از نگاه هواداران زمور که از گوشه و کنار فرانسه خود را به حومه پاریس رسانده بودند، او «فرشته نجات» کشورشان است.
اریک زمور فریاد که «من دوست دارم فرانسه از فرماندهی نظامی مشترک ناتو خارج شود.» کاندیدای افراطی ریاست جمهوری همچنین تاکید کرد که مردم فرانسه هرگز دست نشانده اتحادیه اروپا نخواهند بود.
وی از ایجاد جنبش سیاسی با نام دوباره تسخیر کنید (Reconquete) خبر داد.
این نامزد کرسی ریاست جمهوری همچنین پیشنهاد داد همه مهاجران غیرقانونی از فرانسه اخراج شوند و تابعیت فرانسوی مجرمانی که شهروند کشورهای دیگر  هستند، لغو شود.
زمور که قبلا در فرانسه به عنوان یکی از افراد جنجالی راست افراطی شناخته می شد، اوایل هفته گذشته نامزدی ریاست جمهوری خود را اعلام کرد.
به نوشته دویچه وله، مواضع اسلام‌ستیزانه زمور بویژه سخنان تحریک‌آمیز او درباره پناهجویان و خارجیان مقیم فرانسه به طور گسترده در جامعه مورد بحث قرار گرفته است.
این روزنامه‌نگار سابق که خود از یک خانواده‌ای الجزایری - یهودی برخاسته هفته‌ها است که مبارزات انتخاباتی فرانسه را تحت‌الشاع قرار داده و در نظرسنجی‌های اخیر در رتبه سوم قرار گرفته است. او همچنین به طور موقت از مارین لوپن، سیاستمدار پوپولیست راستگرای فرانسوی نیز پیشی گرفته است.
بر اساس نظرسنجی منتشرشده در هفته گذشته، زمور در مرحله نخست رای‌گیری ۱۴ تا ۱۵ درصد، لوپن حدود ۱۹ درصد و مکرون ۲۵ درصد آرا را کسب کرده‌اند.
انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۲ فرانسه در۱۰ آوریل  (۲۱ فروردین) برگزار می‌شود. در صورت عدم کسب اکثریت آرا نامزدها در دور اول، دومین دور انتخابات بین دو نامزد برتر در ۲۴ آوریل ۲۰۲۲ (چهارم اردیبهشت) برگزار می‌شود.
 علی ودایع
کد مطلب: 158459
برچسب ها: فرانسه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *