۰
جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۹
عبدالملکی باز هم از تمرکز بر بهبود معیشت کارگران سخن گفت

کارنامه پر از شعار وزیر کار!

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از بزرگترین وزارتخانه های کشور و با طیف وظایف گسترده است که اقدامات آن همه مردم را تحت تاثیر قرار می دهد اما وزیر کار دولت رییسی تا کنون جز شعار و وعده و توییت زدن کاری نکرده و حتی در جلسه سوال در مجلس هم با وساطت رئیس مجلس قرار شد مدتی در سمتش باقی بماند!
کارنامه پر از شعار وزیر کار!
گروه اقتصادی- محمد سیاح:وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از بزرگترین وزارتخانه های کشور و با طیف وظایف گسترده است که اقدامات آن همه مردم را تحت تاثیر قرار می دهد اما وزیر کار دولت رییسی تا کنون جز شعار و وعده و توییت زدن کاری نکرده و حتی در جلسه سوال در مجلس هم با وساطت رئیس مجلس قرار شد مدتی در سمتش باقی بماند!
حجت اله عبدالملکی، وزیر کار دولت سیزدهم که از معاونت اشتغال کمیته امداد برای این سمت انتخاب شد و با فشار سیاسیون از مجلس رای اعتماد گرفت در مدت استقرار دولت نه تنها هیچ برنامه ای برای مدیریت وضعیت رفاه، اشتغال، تعاون و ... ارائه نداده بلکه شعارهایش هم روی زمین مانده است! از آن طرف نماینده های مجلس هم که به او رای دادند به اشتباه خود اعتراف کرده و با طرح سوال از آقای وزیر او را به مجلس فراخواندند و با قانع نشدن نماینده سوال کننده با پا درمیانی قالیباف، رئیس مجلس، شش ماه زمان برای بهبود فعالیت به وزیر کار داده شد تا او از با مصلحت اندیشی و ملاحضه کاری به سمتش برگردد! با این حال این اتفاق تغییری در روند عملکرد عبدالملکی ایجاد نکرده است. نگاهی به گفته های او نشان می دهد او هیچ برنامه مدونی برای حوزه های کاریش ندارد!
 
اشتغال با یک میلیون تومان!
یکی از مواردی که وزیر کار از پیش از گرفتن رای اعتماد هم بر آن تاکید داشت ایجاد اشتغال با یک میلیون تومان بود که البته این ادعا را پس از سوال نمایندگان بازهم مطرح کرد! با اینکه ایشان وزارت کار را صرفا هماهنگ کننده سازمان های دخیل در امور ایجاد اشتغال می داند ولی اصرار عجیبی به این موضع عجیب خود دارد! عجیب تر اینکه تا امروز هم درباره راهکار و نحوه ایجاد و نوع شغلی که می توان با یک میلیون تومان ایجاد کرد حرفی نزده است!
او در اختتامیه نمایشگاه فرصت‌های شغلی مهارت‌های کم‌سرمایه‌محور که روز 13 دی برگزار شد گفت: «مساله جدی که در ارتباط با ایجاد اشتغال مطرح است، اینکه لزوما ایجاد اشتغال با سرمایه زیاد مدنظر نیست، بلکه با مهارت‌آموزی می‌شود با سرمایه کم شغل ایجاد کرد.» سوال جدی این است که آیا وزیر کار نسبت به قیمت لوازم و مواد اولیه اطلاعی دارد که اینگونه از مهارت آموزی و ایجاد اشتغال با سرمایه کم صحبت می کند یا نه!؟
 
وعده ایجاد یک میلیون شغل
«تقویت اشتغال و رفع بیکاری با تحقق برنامه یک میلیون شغل در سال» یکی از شعارهای وزیر کار بوده است؛ با این حال در مدت استقرار دولت و وزیر کار هیچ برنامه مدون و مشخصی از راهکارهای ایجاد اشتغال از سوی وزارت رفاه ارائه نشده است! با اینکه هنوز سرانجام اجرای این شعار با ابهام مواجه است وزیر کار از ایجاد یک میلیون و 850 هزار شغل تا پایان سال 1401 خبر داده است!
در کنار این موضوع قبل و بعد از سوال از وزیر کار آمار ایجاد 217 هزار شغل در طول چهار ماه از حضور دولت سیزدهم یکی از پز های رسانه ای عبدالملکی شد! 217 هزار شغلی که درباره آن هیچ اطلاعاتی وجود ندارد و نه خود وزارتخانه و نه وزیر درباره جزئیات آن حرفی نمی زنند!
کارشناسان بازار کار بر این باورند که با واکسیناسیون عمومی و کاهش شدت بیماری کرونا بسیاری از مشاغل به حالت عادی خود برگشته اند و همین امر موجب احیای بسیاری از مشاغل شده که این موضوع ارتباطی به عملکرد وزارت کار ندارد ولی این وزارتخانه همه این شغل های احیا شده را به حساب خود زده تا بگوید فعالیت مفیدی داشته درصورتی که اینطور نیست.
 
رفاه گم شده در وزارت رفاه
رفع فقر و افزایش رفاه اجتماعی و بهبود معیشت دیگر شعاری است که وزیر کار بیان کرده ولی درباره آن اقدامی نداشته است. اشتغال و درآمد پایدار همراه با ثبات اقتصادی و تورم کنترل شده و رو به کاهش، از عواملی هستند که می توانند به بهبود معیشت مردم کمک کنند اما هیچ یک از این موارد در صحبت های وزیر کار دیده نمی شود! مانور صرف روی صورت قضیه تنها کاری است که عبدالملکی انجام می دهد!
او جدیدا هم در توییتی اعلام کرده «هم‌صحبتی با کارگران و کارفرمایان عزیز که درحقیقت مردان میدان تولید در این جنگ اقتصادی هستند، لذت‌بخش است. مجموعه وزارت، نیروی انسانی را مهم‌ترین رکن اقتصاد مقاومتی می‌داند و تمام تلاش‌ها بر بهبود معیشت کارگران متمرکز شده است.»
اظهارات وزیر کار در حوزه مسئولیت هایش صرفا شعاری، آرمانی و غیرشفاف است، او هیچ برنامه مشخصی برای حوزه های تحت امرش ندارد؛ به حدی که همین موضوع ایجاد 217 هزار اشتغال در چهار ماهه گذشته بارها با همین تیتر روی خروجی خبرگزاری وابسته به دولت قرار گرفت!
 
سامانه اشتغال بلاتکلیف ماند!
یکی دیگر از اقداماتی که قرار بود وزیر کار انجام دهد ایجاد سامانه اشتغال بود. با اینکه بارها درباره پیشرفت این سامانه صحبت شد اما در عمل هیچ موفقیتی نداشته است. ضمن این که در زمان حضور وی بحث انتصابات فامیلی در وزارتخانه و زیرمجموعه های آن مطرح شد.
ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان و منتقد حجت‌الله عبدالملکی درباره عملکرد وزیر کار گفته است: «متاسفانه بحث انتصابات فامیلی در کشور باب شده و منحصر به وزیر کار نیست و این واقعاً ظلمی است به کسانی که سال‌ها در آن مجموعه‌ها فعالیت کرده‌اند.»
او با اشاره به تعریف دولت در گذشته که شغل پایدار حداقل یک میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، افزود: «حالا از حرف آقای عبدالملکی که گفته با یک میلیون می‌توان شغل ایجاد کرد بگذریم، اگر بگوییم ۱۰۰ یا حتی ۵۰ میلیون تومان برای ایجاد شغل پایدار نیاز داریم، دولت چگونه این مبلغ را می‌خواهد تامین کند؟ در این موضوعات مهم، بخش خصوصی ورود کرده است، ولی ما به آن‌ها اصلاً میدان نمی‌دهیم. الان خصولتی‌ها میدان را گرفته‌اند و توان ایجاد شغلی را هم ندارند و وعده‌های وزیر کار، همه توخالی بوده و کاری انجام نداده است.»
موسوی لارگانی یادآور شد: «زمان انتقادم از وزیر کار کنونی در مورد شخصیت ایشان حرفی نزدم، اما شعار‌ها و وعده‌هایش امکان‌پذیر نیست. بالاترین پست شغلی ایشان، معاون اشتغال کمیته امداد بوده است. در کمیته امداد پول قلمبه‌ای وارد می‌شود، مثلاً مجلس سالیانه ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال به کمیته امداد می‌دهد. حالا اگر این ۳۰۰۰ میلیارد تومان را به نرم افزار هم بدهیم، کار را به درستی و راحتی انجام می‌دهد. مثلاً به نرم افزار بگوییم این مبلغ را برای ایجاد اشتغال بین استان‌ها تقسیم کند؛ سیستم به سهولت این کار را انجام می‌دهد. پس این موفقیت نیست که بگوییم این آقا در کمیته امداد تعدادی شغل ایجاد کرده است، تازه در حالی که آن شغل‌ها پایدار هم نبوده است.»
وزیرکار دولت سیزدهم از جمله وزرای دولت است که به شعارها و صحبتهای تکراری به جای ارائه برنامه عملیاتی اعتقاد دارد! در هیچ برنامه و مصاحبه ای نمی توان عملکرد شفافی از او دید. تکرار مکررات و عدم ارائه گزارش عملکرد واضح کار او را به سوال نمایندگان رساند و اگر قالیباف نبود شاید دولت باید امروز وزیر جدیدی را برای این سمت معرفی می کرد! تصمیمات مصلحتی آن هم به مصلحت دولت نه مردم باعث شده تا افرادی مثل عبدالملکی بدون تحریه کاری مفید به وزارت برسند و نتیجه اش هم همین وضعیتی است که امروز می بینیم.
 
کد مطلب: 159724
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *