۰
يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۴
چرا بازار سرمایه هیچ اعتنایی به اخبار مثبت ندارد

خروج از بورس؛ راهی که مردم برگزیده اند!

پنج ماه از استقرار دولتی می گذرد که یکی از مهمترین وعده های دولتمردانش اصلاح روند بازار سرمایه و ایجاد «صندوق حمایت و تثبیت بازار سرمایه» بود، اما حالا نه تنها امید و اعتمادهای از دست رفته در این بازار بازسازی نشده است بلکه شواهد نشان می دهد که اندک امیدی که به اصلاح بازار بود نیز از دست رفته است و سرمایه گذاران راه خروج از بورس را برگزیده اند.
خروج از بورس؛ راهی که مردم برگزیده اند!
پنج ماه از استقرار دولتی می گذرد که یکی از مهمترین وعده های دولتمردانش اصلاح روند بازار سرمایه و ایجاد «صندوق حمایت و تثبیت بازار سرمایه» بود، اما حالا نه تنها امید و اعتمادهای از دست رفته در این بازار بازسازی نشده است بلکه شواهد نشان می دهد که اندک امیدی که به اصلاح بازار بود نیز از دست رفته است و سرمایه گذاران راه خروج از بورس را برگزیده اند. این تصمیم جمعی شرایطی را فراهم آورده که حتی در روزهایی که اخبار مثبتی از توافق هسته ای در وین و احیای برجام می رسد، و در حالی که بازارهای موازی مثل طلا و ارز از این اخبار متاثر هستند، در بازار سرمایه، همچنان در بر همان پاشنه ی کاهش قیمت ها می گردد.
خروج سرمایه ها از بورس البته در این روزها شکل نگرفته است بلکه می توان گفت که اوج گیری این تصمیم در آبان ماه مشخص شد و در آذر و دی ماه این روند ادامه دارد. از 22 روز کاری بورس در آذرماه 19 روز آن با خروج پول حقیقی همراه بود. آمارها نشان می دهد که در این ماه به طور میانگین روزانه 254 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است! این روند اگرچه فقط در اولین روز دی ماه متوقف شد ولی دوباره شدت گرفت، به طوری که تا روز یکشنبه 19 دی در تمام روزهای کاری غلبه با خروج پول از بازار بوده است.
در دوهفته ای که از 4 دی ماه آغاز و به 15 دی ختم می شد، ده روز کاری در بورس وجود داشت که در این ده روز  3 هزار و 30 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شده که میانگین روزانه آن 303 میلیارد تومان است. البته بررسی هفتگی نشان می دهد که این روند در حال شدت گرفتن است. مثلا اگر آمار هفته گذشته (11- 15 دی ماه) را در نظر بگیریم، خواهیم دید که در مجموع 5 روز کاری متوالی این هفته هزار و 589 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 317 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افزایش 10 درصدی داشته است. 
در دو روز کاری بورس در هفته جاری هم این روند متوقف نشد؛ و این در حالی بود که اخبار مثبت مذاکرات هسته ای به نظر امید بخش می آید، به طوری که ریزش قیمت در بازار ارز بسیار مشهود است. قیمت دلار در بازار آزاد که از اواخر هفته گذشته روند نزولی پیدا کرده در روزهای شنبه و یکشنبه ادامه داشت و نیمه کانال 28 هزار تومان را رد کرد و به نظر می رسد این روند در روزهای آتی هم ادامه پیدا کند. با این حال در بورس هم قیمت ها در حال کاهش است، به طوری که شاخص کل به زیر یک میلیون و 350 هزار واحد سقوط کرده است و از آن مهمتر اینکه همچنان خروج پول حقیقی از این بازار ادامه دارد و پالس مثبت کذاکرات نتوانسته این روند را بشکند! به این ترتیب روز شنبه 19 دی ماه بازار شاهد 259 میلیارد تومان پول حقیقی بود و روز یکشنبه با رکورد شکنی عجیب ، این عدد به 530 میلیارد تومان رسید.
این گونه است که باید گفت سهامداران حقیقی خسته از یک سال و نیم بازار متشنج حالا دیگر نه امیدی به بهبود روند بازار دارند و نه اعتمادی، حتی به اخبار توافق وین! هر فرصتی برای نقد کردن سرمایه خود در بازار سرمایه را غنیمت می دانند و به این ترتیب روزهایی مثل شنبه گذشته بازاری که با اندکی افزایش قیمت روبرو می شود ظرف یکی – دو ساعت تغییر مسیر داده و نزولی می شود. با این تفاصیل می توان پیش بینی کرد که حتی در صورت امضای توافق هسته ای باز هم نمی توان امیدوار به جان گرفتن این بازار بود. اعتماد و امید سرمایه گذاران خرد فروریخته و اگر بازیگری در این بازار مانده، حرفه ای هایی هستند که سالها است در این بازار هستند. بازگشت بورس به روندی که در ماه های آغازین سال گذشته پیدا کرد مستلزم ورورد سرمایه گذاران تازه و عمومی است که حداقل تا دو سال آینده نمی توان توقع چنین چیزی را داشت.
ابراهیم رئیسی در کوران تبلیغات انتخاباتی در خردادماه گذشته گفته بود: « یکی از کارهای جدی و محوری ما این است که بازار بورس را برای مردم اطمینان بخش کنیم‌ و وضعیت بازار سرمایه را با کمک متخصصان و صاحبنظران این حوزه به وضعیت سامان یافته و مورد اعتماد مردم تغییر دهیم‌». اگر واقعا توان و ظرفیتی برای این کار در دولت هست، باید آن را برای سال 1403 نگاه دارد و فعلا فقط تماشا کند که بازار سرمایه چطور دیگر هیچ انتظاری از دولتمردان ندارد.
حسین قبادیان
 
کد مطلب: 159836
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *