۰
شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۵
مقامات دولتی از برگزاری مسابقات فوتبال با حضور تماشاگران خبر دادند

زنان در یک قدمی ورزشگاه آزادی

مهمترین خبر منتشره درباره تصمیم های جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در روز شنبه موافقت با برگزاری مسابقات ورزشی با حضور تماشاچیان بود؛ موضوعی که اگرچه به خودی خود اهمیت دارد ولی با توجه به تاکید فیفا بر حضور زنان ایرانی در ورزشگاه ها در سال های اخیر، اهمیت دوچندان پیدا می کند و دولت باید درباره حضور و چگونگی حضور زنان در ورزشگاه هم توضیح دهد.
زنان در یک قدمی ورزشگاه آزادی
مهمترین خبر منتشره درباره تصمیم های جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در روز شنبه موافقت با برگزاری مسابقات ورزشی با حضور تماشاچیان بود؛ موضوعی که اگرچه به خودی خود اهمیت دارد ولی با توجه به تاکید فیفا بر حضور زنان ایرانی در ورزشگاه ها در سال های اخیر، اهمیت دوچندان پیدا می کند و دولت باید درباره حضور و چگونگی حضور زنان در ورزشگاه هم توضیح دهد.
سید ابراهیم رئیسی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به موضوع درخواست برگزاری مسابقات ورزشی و برپایی نمایشگاه‌ها تاکید کرد: مسابقات ورزشی و برپایی نمایشگاه‌ها باید با رعایت دقیق و جدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با حضور محدود علاقه‌مندان همراه باشد و در این زمینه وزارتخانه‌های مسئول موظفند با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدابیر لازم را در این زمینه به کار گیرند.
این سخن رئیسی، با توضیح استاندار تهران همراه شد که گفت: حضور تماشاگر در مسابقات ملی ورزشی به صورت حداقلی و با رعایت پروتکل ها باید باشد. این اقدام باید با چارچوب های وزارت بهداشت دنبال شود. در این موضوع متقاضی وزارت ورزش بوده، ستاد ملی با این امر موافقت کرده و وزارت بهداشت باید در این حوزه نظارت داشته باشد. بی تردید اگر بار دیگر ملاحظه شود که دستور العمل ها و پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود مجدد در این امر تجدید نظر خواهیم کرد.
این دو مقام هیچ کدام درباره تبعات این تصمیم، که الزام حضور زنان در ورزشگاه را به همراه دارد توضیح ندادند. در واقع در دو سال گذشته فشار فیفا برای حذف ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه های فوتبال با توجه به برگزاری مسابقات بدون حضور تماشاچی بی اثر شده بود اما حالا باید در این باره تصمیم بگیرند. این در حالی است که به نظر می رسد مخالفت بعضی از علما با این موضوع مشکل اصلی دولت باشد. یکی از اصلی ترین مخالفان این موضوع ایت الله علم الهدی امام جمعه مشهد و پدر همسر ابراهیم رئیسی است. او در سال 1396 و بعد از حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقات والیبال  علم الهدی در اعتراض شدیدی نسبت به مسئولان وزارت ورزش و برگزار کنندگان مسابقات والیبال اظهار داشت: اینکه یه عده دخترو پسر دور هم جمع شوند و بهانه تماشای مسابقه والیبال هیجان کاذب نشان بدهند و دست و سوت بزنند این ابتذال است. مخالف در این زمینه البته به این یک مورد محدود نبود و هر گونه حضور بانوان در ورزشگاه ها بخصوص ورزشگاه مشهد ار در بر می گرفت.
همزمان با اعلام  تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ضمن اعلام حمایت خود از حضور تماشاگران «زن» در بازی با عراق گفت که زنان برای تماشای این بازی در ورزشگاه حضور خواهند داشت.
خزعلی در حاشیه «مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال بانوان به جام ملت‌های فوتبال آسیا» در پاسخ به اینکه از حضور تماشاگران خانم در دیدار با عراق حمایت می‌کنید؟ گفت: بله و ان‌شاءالله زنان در بازی با عراق حضور پیدا می‌کنند.
تیم ملی فوتبال ایران در تاریخ‌های هفتم بهمن ۱۴۰۰ در چارچوب رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ میزبان تیم‌های ملی عراق است. به نظر می رسد حالا بعد از اینکه با حذف استقلال و پرسپولیس از جام باشگاه های آسیا به علت ناهمخوانی شرایط این دو تیم با شرایط باشگاه های حرفه ای، خطر تعلیق فوتبال ایران به علت ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه هم وجود دارد، و با این تفاصیل  دولت چاره ای جز صدور اجازه حضور زنان ندارد؛ اما آیا مخالفان سنیت این اقدام این عمل دولت را پذیرا می شوند؟!
گفتنی است که دولت رئیسی پیش از این هم تلاش هایی برای این کار کرده بود. اوایل آبان  رسانه‌های مختلف از قول دبیرکل فدراسیون فوتبال خبر دادند در صورت تصویب مجلس برای همیشه ورود زنان به ورزشگاه‌ها آزاد می‌شود.  این رسانه ها به نقل از حسن کامرانی فر دبیرکل فدراسیون فوتبال نوشتند: «طرح ورود زنان به ورزشگاه به مجلس ارائه شده که با تصویب این طرح حضور زنان در ورزشگاه‌ها آزاد می‌شود.» پس از انتشار این خبرها رسانه ها و فضای مجازی روی دو نکته تاکید داشتند: یکی اینکه اساساً مفاد این طرح چیست و آیا مجلس اصلا اجازه می یابد به این موضوع وارد شد و سپس شورای نگهبان به آن رأی می‌دهد یا نه. ثانیا آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد که این روزها تعریف های عجیب و غریب از دولت دامادش می کند، جطور با این موضوع روبرو خواهد شد؟
شاید همین توجه رسانه ها باعث شد که یک روز پس از اعلام خبر دوم، دبیرکل فدراسیون فوتبال توضیح داد که خبر «ارائه طرح ورود زنان به ورزشگاه‌ها به مجلس» صحت ندارد.
حالا شاید انسیه خزعلی دختر آیت الله خزعلی مامور به توجیه مخالفان شنیت شده است؛ باید منتظر ماند و دید که واکنش ها چه خواهد بود؛ و آیا حضور زنان در ورزشگاه هم مانند مذاکره ، با تغییر دولت شامل نگاه تازه ای می شود یا خیر؟!
الهام درفشی
 
کد مطلب: 160143
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *