۰
چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۸
نگاهی به سخنان رئیسی و تصمیم های اعلام شده خاندوزی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه

دولت برنامه جدی برای بورس ندارد

روز سه شنبه در حالی شاخص کل بورس بعد از چند روز کاهش شدید به مرز یک میلیون و 200 هزار واحد نزدیک شد و به این ترتیب به کمترین مقدار طی هفت ماه گذشته رسید، که سید ابراهیم رئیسی قرار بود در مقابل دوربین صدا و سیما بنشیند و با مردم سخن بگوید.
دولت برنامه جدی برای بورس ندارد
گروه اقتصادی – محمدحسین روانبخش: روز سه شنبه در حالی شاخص کل بورس بعد از چند روز کاهش شدید به مرز یک میلیون و 200 هزار واحد نزدیک شد و به این ترتیب به کمترین مقدار طی هفت ماه گذشته رسید، که سید ابراهیم رئیسی قرار بود در مقابل دوربین صدا و سیما بنشیند و با مردم سخن بگوید. این گونه گفتگوها اگرچه با سوالات گزینشی و مدیریت صداو سیما اجرا می شود اما بعضی فعالان بازار سرمایه به فکرشان رسید که به صفحه مجازی یکی از مصاحبه کنندگان با رئیس جمهور بروند و از او بخواهند که درباره بورس از او سوال کنند. وعده های پرطمطراق رئیسی و دوستانش در ایام انتخابات یکی از مشکلات این روزهای دولتمردان است که رفع و رجوع آن ساده نیست. در همین روز عکسی از ابراهیم رئیسی در شبکه های مجازی دست به دست می شد که به طعنه او را «ابراهیم بورس شکن» لقب داده بودند. انتقاد از وضعیت بورس که شرایطی بسیار وخیم دارد به جایی رسیده که در هفته قبل تجمعی اعتراضی در این خصوص در مقابل مجلس صورت گرفت اما نه صدا و سیما و رسانه های طرفدار دولت خبری از آن منتشر کردند و نه دولتمردان حرفی درباره آن زدند. با این حال معلوم بود که اگر سه شنبه شب سوالی از رئیسی درباره بورس پرسیده نشود، انتقادات گسترش بیشتری پیدا خواهد کرد.
سخنان رئیسی در پاسخ به چرایی وضعیت بورس نه تنها قانع کننده نبود بلکه در تعارض با وعده های داده شده در ایام تبلیغات انتخابات بود. او در ایام انتخابات از  عدم‌ اجرای مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برای تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری به بازار سرمایه انتقاد کرده بود و اعلام کرده بود:  مبلغ مصوب در جلسه سران قوا باید زودتر به بازار سرمایه تزریق شود تا وضعیت بورس هر چه سریع‌تر سامان یابد. «صندوق حمایت و تثبیت بازار سرمایه» یکی دیگر از وعده های رئیسی بود و البته این وعده که در روزهای اول حضور در پاستور، به وزیر اقتصاد دستور خواهد داد که وضعیت بورس سامان یابد. حالا اما رئیسی در پاسخ به سوال بورسی مجری صدا و سیما توضیح داد: «من در همان هفته اول گفتم بورس نباید قلک تامین مالی دولت شود. دوم اینکه باید صندوق‌های تثبیت و توسعه را به‌عنوان پشتیبان مردم تقویت کنیم. نکته سوم اینکه من تیم اقتصادی را از همان اول مامور کردم راهکارهای برون‌رفت از مشکلات بورس را بررسی کنیم.» این حرفها یادآور وعده های قاضی زاده هاشمی معاون فعلی رئیسی و از کاندیداهای انتخابات بود که گفته بود سه روزه و با سه «دستور» مشکل بورس حل می شود؛ حالا انگار رئیسی آن سه دستور را داده است اما اتفاقی نیفتاده است!
رئیسی البته یک حرف تازه هم زد؛ اینکه تصمیمات خوبی برای بورس گرفته شده و صبح روز چهارشنبه «وزیر اقتصادی» راهکارهای برون رفت از مشکلات بورس را اعلام خواهد کرد. خاندوزی هم صبح چهارشنبه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: امروز یک شروع دیگر در اجرای مصوبات اقتصادی خواهد بود ان‌شاءالله. چند ساعت بعد او این راهکارها را اعلام کرد: اول اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ که به طور رسمی به مجلس ارسال خواهد شد و دوم، ابلاغیه دولت مشتمل بر سقف‌گذاری نرخ خوراک و نرخ سوخت که به نظر وی پیامدهای خوبی را برای سودآوری این صنایع در بازار سرمایه و در بخش‌های مختلف اقتصادی در پی خواهد داشت.
روز چهارشنبه بازار سرمایه اگرچه ظاهرا مثبت بود و شاخص کل 21 هزار واحد رشد کرد؛ اما نمی توان آن را واکنش مثبت و امتداددار بازار به وعده های جدید دولت دانست. در واقع ورود همه جانبه حقوقی ها از سوی دولت برای خرید می تواند یک روز بازار را مثبت کند اما وقتی علی رغم این افزایش قیمت همچنان خروج پول های حقیقی ادامه دارد، مشخص است که سهامداران حقیقی واکنش چندانی به این حرفها نشان نداده اند و همچنان اوضاع بر همان وضع سابق است.
محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سهام در تحلیل وضعیت چهارشنبه بورس به تجارت نیوز گفت: صحبت‌ها از قبل از انتخابات تا دیشب تکراری است اما در عمل چیز دیگری می‌بینیم. یک ناهماهنگی بین دولت، مجلس و در بدنه دولت شاهدیم. رئیسی دیشب می‌گوید مصوبات جدیدی در حمایت از بازار داریم و این در حالی است که مصوبات ۱۰ بندی که در راستای حمایت از بازار ابلاغ شده بود هنوز تصویب نشده است. این میزان از ناهماهنگی غیر عادی است. من به سهامدار حق می‌دهم که در این شرایط به بازار اطمینان نکند. ما برای راستی‌آزمایی حرف‌های آقای رئیسی باید اثرات آن را روی تابلو ببینیم. امروز بازار با حجم کم خرید سبز است اما باید دید این روند ادامه‌دار است یا نه. انقدر قیمت‌ها پایین است که حتی اگر کاری نکنند هم بازار هر چند روز یکبار خود به خود سبز می‌شود
همچنین محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز گفت: بنده در دولت آن جدیت مدنظر را مشاهده نکردم که بخواهد بورس را سروسامان دهد در واقع دولت رییسی یک سری شعارهایی را درباره بورس مطرح کرد اما مشخص است که برنامه جدی برای بورس ندارد. بنابراین ما هر روز شاهد نارضایتی‌های مردم هستیم که با ارسال پیام و یا به صورت حضوری از این وضعیت ناراضی هستند.
اما مهمترین خبر در این خصوص اعلام ارسال نامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس جمهور و رئیس مجلس درباره تاثیر منفی تصمیمات بودجه ای بر بازار سرمایه و بورس بود.
 
محمدرضا پورابراهیمی در این نامه ضمن ابراز نگرانی جدی از مصوبات دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تصمیمات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، اثرات منفی این مصوبات و تصمیمات را بر بازار سرمایه برشمرد. وی در این نامه تصریح کرده‌است که برخی از مواد لایحه بودجه1401 به شکل مستقیم و غیرمستقیم اثرات منفی بر بازار سرمایه خواهد داشت. و اگر چه در ظاهر، این احکام منابعی را برای دولت ایجاد می‌کند اما هزینه‌های ناشی از تصمیمات منافع ملی را تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد.
 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این نامه با تاکید بر میزان هزینه تاثیرات این تصمیمات بر  شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی مانند سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح و سایر نهادهای عمومی و سهام عدالت خواستار توجه به منافع ملی و اثرات تصمیمات بودجه بر زندگی میلیونها سهامدار  شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه شد.
پورابراهیمی در بخش دوم این نامه، تصمیماتی که اخیراً در کمیسیون تلفیق مجلس مشابه با احکام بودجه  و با موافقت دولت اخذ و درحال نهایی شدن است را برشمرده  و گفته مجموعه این تصمیمات نگرانی های جدی را برای اینده اقتصادی کشور و وضعیت بازار سرمایه متصور می سازد.
با این تفاصیل باید گفت که حتی اگر بپذیریم که دولت تصمیم های موتری درباره بورس گرفته است اما چون دید جامع نگر و فراگیری در زمینه اقتصاد در دولت وجود ندارد، و از سوی دیگر مجلس و دولت توان کارشناسی لازم برای بیرون بردن اقتصاد از وضعیت فعلی را ندارند، همچنان مشکلات اقتصادی ادامه خواهد داشت و مشکل بازار سرمایه هم که بخشی از این مشکلات لاینحل است، تمام نخواهد شد. 
 
کد مطلب: 160616
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *