۰
جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۳
کسی پاسخگوی ضعف صدا و سیما در ماجرای هک شدن آنتن نیست

ساده انگاری ضعف های فاجعه بار، بیماری مزمن صداو سیما

داستان ضعف مدیریت در صدا و سیما در سال های اخیر باعث شده این رسانه لطمات جدی و جبران ناپذیری بخورد.
ساده انگاری ضعف های فاجعه بار، بیماری مزمن صداو سیما
گروه سیاسی – الهام درفشی: داستان ضعف مدیریت در صدا و سیما در سال های اخیر باعث شده این رسانه لطمات جدی و جبران ناپذیری بخورد. روگردانی بسیاری از مخاطبان داخلی از این رسانه اتفاقی است که در سالهای اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است. این موضوع نه تنها شامل اخبار و برنامه های سیاسی صدا و سیما شده، که حتی برنامه های فکاهی مثل خندوانه هم با کاهش مخاطب روبرو شده است. این موضوع که بر اساس کاهش 85 درصدی پیامک ها به مسابقه «خنداننده شو» معلوم شده، باعث شد چند روز پیش تهیه کننده این برنامه هم اعتراف کند که «مردم به اندازه قبل تلویزیون نمی‌بینند».
شکست دستگاه عریض و طویل صدا و سیما با هزینه های کلانی که دارد در مقابل فضای مجازی چیز عجیبی نیست. این رسانه پیش از این هم در مقابل شبکه های ماهواره ای نه چندان جدی و غیر حرفه ای هم عرصه را واگذار کرده بود؛ اتفاقی که بخش اعظم آن به سیاست گذاری های نادرست و مدیریت غیررسانه های این رسانه برمی گشت. اینکه رسانه ای خود در حذف پیشکسوتان، برنامه سازان حرفه ای و برنامه های پرمخاطب خود پیش قدم شود، در کنار جهت گیری های گل درشت سیاسی در مقابل مردم این رسانه را چنان از عنوان «رسانه ملی» دور کرده که دیگر بسیاری از مجریان برنامه های تلویزیون و رادیو رویشان نمی شود این عبارت را به زبان بیاورند.
از دست دادن مخاطب و واگذاری عرصه تاثیرگذاری رسانه ای به رقبای خارجی و مجازی تنها مشکل مدیریت این سالهای تلویزیون نیست. چند سال قبل مشخص شد که آرشیو اختصاصی صدا و سیما هم از این سازمان خارج شده و از طرف تلویزیون های معاند مورد بهره برداری قرار می گیرد. پخش مستندهای متفاوت با استفاده از آرشیوهای دیده نشده این سازمان، فاجعه ای رسانه ای است؛ اما طبق روال جاری در این سازمان کسی در این خصوص بازخواست نشد یا توضیحی نداد. و حالا نوبت به هک یا دستکاری برنامه های پخش شده در آنتن زنده اصلی ترین شبکه تلویزون رسیده است؛ اتفاقی عجیب و نادر که نه توضیح درستی درباره آن داده می شود، نه کسی هوس استعفا به سرش می زند، و بر اساس تجربه باید گفت حتی تکانی به مدیران ناکارآمد و نامربوط این رسانه می دهد!
عصر روز پنج شنبه، در ميان پخش آنونس برنامه ها به مدت ده ثانيه، تصاويري از سران منافقين و صوت يکي از سخنراني هاي آنها روي آنتن شبکه يک ديده شد، که بعدا معلوم شد این اتفاق در شبکه قران تلویزون و دو شبکه رادیویی هم رخ داده است! همچنین خبرگزاری فارس در همان زمان نوشت: «تصویر سرکرده معدوم گروهک تروریستی منافقین و مریم رجوی در وبسایت تلوبیون وابسته به صداوسیما برای لحظاتی منتشر شد.» اولین توضیح در این خصوص را خبرگزاری صدا و سیما داد که در این خصوص اعلام کرد: تصوير شبکه يک سيما براي لحظاتي هک شده است. علی دادی، معاون فنی صدا و سیما هم سعی کرد توضیح فنی دقیقی بدهد و اعلام کرد: به نظر می رسد این اتفاق، اقدام پیچیده‌ای بوده که فقط از کسانی که دسترسی کامل به شبکه جهانی اینترنت دارند، بر می‌آید.
پس از آن اما هیچ توضیح دیگری از این سازمان بیرون نیامد و در عوض یکی از نمایندگان مجلس توئیتی در این باره زد که نشان می دهد که متاسفانه درک درستی در خصوص اهمیت این گونه اختلالها وجود ندارد! مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: ‏«وسط سفرهای استانی، قرارداد ترکمنستان، پیگیری لغو تحریم ها در وین، سفر روسیه و چین، مصوبات تسهیل کسب و کار و افزایش حقوق سربازان، حذف ضامن وام های خرد، قرارهای خدمت تهران، تحولات خوب قضایی، اعتراف به شکست فشار حداکثری و صعود مقتدرانه تیم ملی فوتبال؛ ده ثانیه پارازیت هیچ است.»
این نوع نگاه نشان می دهد که این اشکالات نه تنها باعث اصلاح وضعیت نخواهد شد، بلکه با این گونه توجیهات ادامه این گونه خرابکاری ها اصلا بعید نیست. این که یک گروهک ورشکسته و بدنام بتواند این طور آنتن مهمترین شبکه تلویزیونی داخلی با این همه خدم و حشم و کنترل را ، ولو در حد چند ثانیه از اختیار خارج کند، ننگی است که به نظر می رسد بیش از مردم، مسئولان نظام باید به آن حساسیت داشته باشند و آن را دست کم و بی اهمیت جلوه ندهد؛ اما همانطور که گاف های بزرگ این رسانه نادیده گرفته شد، همان طور که سرقت آرشیو بی اهمیت جلوه داده شد، همان طور که خروج کارشناسان و افراد کاربلد از این رسانه و جایگزینی کسانی که سواد اندک رسانه ای ندارند، رویه جاری و مطلوب مدیران این رسانه قرار گرفته و کسی متوجه پیامدهای این گونه خودویرانگری نشد، حالا هم ضعف بزرگ و نابخشودنی این سازمان با این گونه توئیت ها یا سکوت برای عبور بی سر و صدا از کنار آن مواجه شده و نمی توان حداقل امید به رفع این گونه موارد در این سازمان داشت.
 
کد مطلب: 160643
برچسب ها: صدا و سیما
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *