۰
يکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۵
توجه به خطرات اُمیکرون برای کودکان بالاخره به دولت رسید

«باید» تازه رئیسی درباره بالا رفتن آمار مرگ کرونایی

غلبه سویه اُمیکرون و شروع موج ششم کرونا در ایران دغدغه این روزهای همه مردم است.
«باید» تازه رئیسی درباره بالا رفتن آمار مرگ کرونایی
گروه سیاسی – جواد سازگار: غلبه سویه اُمیکرون و شروع موج ششم کرونا در ایران دغدغه این روزهای همه مردم است. اگرچه در آغاز تصور می شد که با توجه به فراگیری  واکسیناسیون و قدرت پایین این سویه، میزان مرگ و میر نسبت به قبل کمتر است اما در همین هفته ها متاسفانه آمار مرگ و میر روزانه کرونا از 20 نفر به نزدیک 200 نفر رسیده است. زنگ خطر البته خیلی قبلتر از این زده شده بود و کارشناسان از دو ماه پیش دائما در ان این خصوص هشدار می دادند اما واقعیت این است که هیچ تغییر محسوسی در تغییر قوانین و پروتکل ها داده نشد و ادامه این روند می تواند یکبار دیگر فاجعه روزهایی که آمار مرگ و میر نزدیک به 700 نفر شد تکرار کند.
این نکته بود که روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بالاخره مورد توجه قرار گرفت و سید ابراهیم رئیسی درباره آن دستور صادر کرد؛ اما به نظر می رسد که دوماه بعد از انتشار سویه اُمیکرون زمان مناسبی برای دستور صادر کردن و «باید» کفتن نیست، بلکه الان زمانی است که در این جلسه، گزارش داده شود که دولت در این مدت چه تمهیداتی برای پیشگیری از این وضعیت اندیشه و چرا آمار مرگ روزانه کرونایی 9 برابر شده است؟!
رئیسی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هر چند وضعیت کنترل بیماری کرونا در کشور نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است، اما همین میزان از ابتلا و فوتی‌ها نیز بسیار زیاد است و باید برای مقابله با آن اقدام عاجل انجام شود. به هیچ وجه اجازه ندهید بالا رفتن آمار مبتلایان و به خصوص قربانیان کرونا، چه برای دست‌اندرکاران و چه برای مردم عادی شود. فوت حتی یک نفر هم به خاطر کرونا زیاد است و نباید اتفاق بیفتد. هرگز نباید توجیهاتی نظیر اینکه در گذشته رقم درگذشتگان به ۷۰۰ نفر هم رسیده بود، سبب عادی‌انگاری شرایط همه‌گیری شود.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به افزایش آمار ابتلای کودکان به سویه جدید بیماری کرونا خاطرنشان کرد: اجازه ندهیم جان مردم و به ویژه کودکان با سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی در خطر قرار گیرد.
این سخنان رئیسی در حالی بیان شده است که وزیر آموزش و پرورش، که مسئول مهمترین نهاد مرتبط با کودکان و نوجوانان است، دو هفته پیش در مراسم افتتاح یک مدرسه در نوشهر   با ادعای اینکه «سویه اُمیکرون خطر چندانی را برای دانش آموزان ندارد» تصریح کرد: دنیا هم با همین سویه مواجه هست اما هیچ گاه مدرسه را تعطیل نکردند و کشورهای همسایه و دورتر ایران نیز هیچیک از مدارس خود را تعطیل نکردند.
به این ترتیب شاید مهمترین سهل انکاری در زمینه کودکان با همین ادعای وزیر دولت رئیسی رخ داده است یا حداقل زمینه سازی شده است؛ با این حال هیچ خبری از برخورد یا تذکر رئیس جمهور به وزیرش در این خصوص شنیده نشده است و به جای این اقدامات که وظیفه رئیس جمهور است، وی به بیان «بایدهایی» می پردازد که معلوم نیست اصلا جدی گرفته شوند.
هشدار نسبت به درگیری کودکان با کرونا از همان آغاز انتشار این رویه توسط متخصصان داده شده بود اما مورد بی اعتنایی دولتمردان قرار گرفت. در همان زمان که وزیر آموزش و پرورش آن سخن را گفت، رئیس مرکز آموزشی درمانی فوق تخصصی کودکان امام حسین(ع) اصفهان به رسانه ها اعلام کرده بود: افزایش تعداد کودکان مبتلا به کرونا در هفته آینده منجر به کمبود امکانات خواهد شد. در حال‌ حاضر ۲۲ کودک مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری بوده که ۱۶ کودک در یکی از ICU و شش کودک بدحال در دیگر ICU بیمارستان بستری هستند.
وی با بیان اینکه بزرگ ترین خطای وزیر آموزش و پرورش بازگشایی مدارس بود تصریح کرد: دانش آموزان به ویژه در گروه سنی 5 تا 12 سال به دلیل عدم دریافت واکسن، جامعه خطر پذیری هستند و بازگشایی مدارس برای آن ها خطر آفرین بود. در صورت تزریق واکسن به این گروه سنی حداقل  45 روز زمان برای ایجاد ایمنی لازم است و راه مقابله برای پیک ششم نخواهد بود، بنابر این باید از رفت و آمد دانش آموزان به مدارس جلوگیری شود.
شنبه 16 بهمن هم رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر (ع) تهران با تاکید بر افزایش موارد ابتلای کودکان به کرونا، گفت: اکنون تخت‌های بیمارستانی به سرعت در حال پر شدن است و اگر با همین شیب پیش رویم، به سرعت دچار کمبود تخت می‌شویم.
یک هفته پیش از آن هم «ناصر کلانتری»، متخصص کودکان و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی دریک  برنامه تلویزیونی گفته بود: تفاوت امیکرون با دیگر سویه‌ها این است که کودکان هم درگیر می‌شوند. هیچ گروه سنی از سویه‌های کرونا مصون نبودند اما شیوع این بیماری بیشتر در بین بزرگسالان بود و اما کودکان دومین گروهی هستند که درگیر امیکرون می‌شوند.
حالا با توجه به این سابقه خوب است رئیس جمهور دو نکته را مشخص کند: در این مدت دولت چه اقدامی برای پیشگیری از گسترش کرونا و بخصوص درگیری دانش آموزان انجام داده است؟ و دوم اینکه نظرش راجع به سخنان دو هفته پیش وزیر آموزش و پرورش چیست و آیا تذکری مختصر و ساده به او داده شده است؟ رئیسی چند بار عنوان کرده که ما با افعال ماضی، کارهای خود را اعلام می کنیم اما فعلا فقط از افعال امری استفاده می کند؛ ولی خوب است که لااقل در این مورد دو تا فعل ماضی برای توضیح دو سوال بالا بیان کند!
 
کد مطلب: 161283
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *