کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شفافیت در مجلس به بالاترین قله های خود رسید!

تصویب «محدود سازی فضای مجازی» ظرف ده دقیقه و دور از چشم مردم

3 اسفند 1400 ساعت 17:59

طرح «محدود سازی اینترنت و فضای مجازی» مدتهاست که در دستور کار طیفی تندرو از اصولگرایان قرار دارد؛ اما روز سه شنبه به شکلی عجیب کلیات این طرح، در زمان بین دو جلسه علنی و عجولانه در کمیسیون مشترکی که به این منظور تشکیل شده بود، تصویب شد!


گروه سیاسی – خاطره میرزا: طرح «محدود سازی اینترنت و فضای مجازی» مدتهاست که در دستور کار طیفی تندرو از اصولگرایان قرار دارد؛ اما روز سه شنبه به شکلی عجیب کلیات این طرح، در زمان بین دو جلسه علنی و عجولانه در کمیسیون مشترکی که به این منظور تشکیل شده بود، تصویب شد!
آگاهی رسانی عمومی و شفاف سازی ناشی از فراگیری و ناتوانی در سانسور سلیقه ای و سیاسی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای گروه هایی که سالها حیات و قدرت خویش را در انحصار اطلاع رسانی و کنترل و سانسور سلیقه ای اخبار می دیدند، واقعا آزاردهنده است و برای ادامه حیات سیاسی آنها، محدود سازی اینترنت الزامی است. اما گسترش فضای مجازی تنها منحصر به انتشار اخبار و گزارش های سیاسی نیست. نزدیک به یک دهه است که بسیاری از کسب و کارها به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتقل شده است و به همین خاطر محدود سازی فضای مجازی تنها به کنترل اخبار و اطلاعات منحصر نمی شود، بلکه ضربه ای سنگین و همه جانبه به فعالان اقتصادی و بسیاری از کسب و کارهاست. به این ترتیب است که این اقدام برای طیف سیاسی مزبور خیلی آسان نبوده و در طی یک سالی که زور می زنند تا فضای مجازی را محدود کنند، اعتراضات بسیاری نسبت به این تصمیم ابراز شد و مانع از تصویب آسان و بدون دغدغه این طرح شد.
با این حال، آنقدر این محدود سازی برای این طیف سیاسی مهم است که ماه هاست تلاش کردند تا به هر روش ممکن این طرح به ثمر بنشیند. داستان این طرح یکبار در تیرماه تا طرح در صحن علنی مجلس پیش رفت اما با توجه به بازتاب های منفی آن در جامعه و افکار عمومی، قالیباف آن را از دستور کار مجلس خارج کرد. هفتم تیرماه یک چهره نزدیک به محمدباقر قالیباف در توئیتر نوشت: « قالیباف امروز در جمع روسای کمیسیون‌های مجلس گفت فقط موضوعات اضطراری و ضروری باید در دستور کار مجلس باشد.‏ طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور مجلس خارج شد.» اما چندی بعد مشخص شد که «موضوعات اضطراری و ضروری» بهانه ای بود برای دور کردن موضوع از اذهان عمومی. به این ترتیب ششم مرداد این طرح با رای نمایندگان مشمول ماده 85 قانون اساسی شد تا راه برای بررسی و تصویب آن در خارج از صحن علنی باز شود.
اصل 85 قانون اساسی می گوید: «مجلس نمی تواند اختیار قانون گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند, ولی در موارد ضروری می تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون های داخلی خود تفویض کند, در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می نماید به صورت آزمایشی اجراء می شود و تصویب نهائی آنها با مجلس خواهد بود» و بر این اساس طرح محدود سازی به کمیسیون ویژه ای واگذار شد که این طرح را خارج از صحن علنی مجلس قانونی کند! اما دو هفته بعد عده‌ای از نمایندگان تقاضای لغو رسیدگی به این طرح را دادند اما این پیشنهاد به داستانی شبیه شوخی منجر شد! این پیشنهاد ابتدا در دستورکار جلسه غیرعلنی صبح مجلس قرار گرفت و در این جلسه رای‌گیری برای لغو این طرح به صورت استمزاجی صورت گرفت و نمایندگان با ۱۴۴ رأی موافق و ۱۱۱ رأی مخالف با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند اما بعد از ظهر و در جلسه علنی 130 رای به آن دادند تا این موضوع با تنها یک رای کمتر از حد نصاب رای نیاورد!
در جریان این جلسه مجتبی توانگر به عنوان نماینده متقاضیان درخواست لغو بررسی این طرح تاکید کرد: مجلسی که شعار شفافیت و بهبود وضعیت معیشتی و کرامت به مردم داد چرا می‌خواهد بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی را به تاریکی ببرد و چرا به دنبال ایجاد دغدغه برای مردم است؟
جلیل رحیمی جهان آبادی هم با ابراز شرمندگی از مخالفت نمایندگان با بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی در صحن علنی گفت که درخواست لغو بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی تنها یک رای کم داشت.
با این همه موضوع تصویب شد و بعد از چند هفته نمایندگان عضو این کمیسیون هم مشخص شدند؛ اما پس از آن خبری از این طرح نشد تا اینکه سه شنبه سوم اسفندماه و در حالی که همه هوش و حواس مجلس مشغول تصویب لایحه بودجه است، یکباره اعلام شد که در فاصله بین جلسه علنی صبح و عصر، اعضای کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در جلسه ای  با ۱۸ رای موافق کلیات این طرح را به تصویب رساندند!
علی رغم برنامه ریزی قبلی برای تصویب بدون دردسر این طرح و عجله برای تصویب آن، جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در این جلسه گفت: من نه مخالف نظام هستم و نه مخالف انقلاب از خانواده‌ای آمده‌ام که پنج شهید تقدیم کرده است. عده‌ای برای موافقت با این طرح با من تماس می‌گیرند و من را تهدید می‌کنند. این در حالی است که بعد از گذشت مدتی به آغاز به کار کمیسیون مشترک مردم هنوز نگران تصویب این طرح هستند.
وی ادامه داد: این موضوع هم دلیل دارد برای مثال به یکباره اعلام می‌شود که در خلال بررسی بودجه جلسه‌ای برای بررسی این طرح برگزار شود. کسی مخالف ساماندهی فضای مجازی نیست اما آیا این طرح در راستای ساماندهی فضای مجازی است؟ از نظر مردم اینگونه نیست من در کنار مردم هستم.
وی پس از آن نیز در در صفحه شخصی خود در توییتر، نوشت: «امروز در جواب دغدغه و مطالبه آحاد مردم شریف ایران اسلامی، وفق تبصره ۲ ماده ۱۶۷ آئین نامه داخلی مجلس تقاضای لغو بررسی ‎طرح صیانت در کمیسیون مشترک و بازگشت طرح به صحن مجلس را مطرح کردم که تا کنون به امضاء ۵۵ نفر از نمایندگان محترم رسیده است و در حال افزایش تعداد امضا می‌باشد.»
همچنین غلامرضا نوری نماینده مردم بستان آباد در واکنش به تصویب طرح صیانت و تصمیم گیری تعدادی از اعضا برای انجام پروسه  مصوب کردن این قانون،آن را تلاشی غیرقانونی دانست.
وی که  در جلسه صبح صحن علنی درباره تخلف انجام گرفته در برگزاری جلسه درباره تصمیم گیری برای طرح صیانت هشدار داده بود، پس از اعلام خبر تصویب این قانون ب به خبرآنلاین گفت:«همان طور که صبح امروز هم در جلسه صحن علنی اعلام کردم این روند غیرقانونی است و این موضوع از سوی آقای نیکزاد در سمت مسئول صحن هم تائید شد و همچنان اعتقاد دارم از نظر سیر فرآیند غیرقانونی اشکال دارد.»
این نماینده مردم در پاسخ به مدل اطلاع رسانی پس از برگزاری جلسه ای که در دستور کار رسمی مجلس نبوده گفت:«خب این دیگر روشن شد دیگر. من نمی خواهم بعضی اصطلاحات را به کار ببرم و خیلی علاقمند نیستم اما همین پنهان کاری که ما از اول سعی کردیم جلویش را بگیریم اما متاسفانه باز به همان سمت رفت مسیر این دوستان.من باز تاکید دارم این روند طی شده برای تصویب کلیات قانون قانونی نیست و باز هم در صحن به این مدل تصویب اعتراض می کنم و تذکر خواهم داد.»
همچنین با اعلام خبر تصویب طرح صیانت، انتقادات بسیاری به این مصوبه کمیسیون در شبکه های اجتماعی آغاز شده و بسیاری از چهره های اصولگرا توئیت های تندی را نسبت به نمایندگان عضو جبهه پایداری که متولیان اصلی تصویب رای هستند داشتند. از جمله محمد صالح مفتاح که با یادآوری روند تائید برجام در مجلس، نوشته اگر برجام در ۲۰ دقیقه تصویب شد، طرح صیانت در ده دقیقه به تصویب رسیده است.
 نوری نیز در واکنش به این انتقادها نوشت :«متاسفانه درست می فرمایند. متاسفانه قانونی که اهمیتش در جامعه کمتر از برجام هم نبود را اینگونه پیش بردند.همه مردم درباره این طرح حساس هستند. همه مردم ما به نوعی کاربر فضای مجازی هستند. کسب و کارهای شان به آنجا مرتبط است. نان می خورند از این مسیر و زندگی شان می گذرد، ولی کاری به این مهمی را متاسفانه به این شکل پیش بردند.»
او با بیان اینکه این سرعت در تصمیم گیری موافقان طرح چون دیگر طرح به صحن نمی رود و چون اصل ۸۵ است و تصمیم موافقان به منزله تصویب کل نمایندگان مجلس است، گفت:« من همچنان تذکر می دهم چون این مدل تصویب طرح غیر قانونی است.»
 


کد مطلب: 161365

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/161365/تصویب-محدود-سازی-فضای-مجازی-ظرف-ده-دقیقه-دور-چشم-مردم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir