۰
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۰
عیدی بازنشستگان، کفاف یک مهمانی ساده را نمی دهد!

معیار تعیین عیدی بازنشستگان کارگری باید تغییر کند

در حالی که هر ساله رقم عیدی مشمولان قانون کار، دو برابر حقوق تعیین می شود، پرداخت مبلغ ثابت به عنوان عیدی به بازنشستگان کارگری، رفتاری غیرعادلانه است که متاسفانه باب شده است.
معیار تعیین عیدی بازنشستگان کارگری باید تغییر کند
گروه اجتماعی – سعید تهرانی: در حالی که هر ساله رقم عیدی مشمولان قانون کار، دو برابر حقوق تعیین می شود، پرداخت مبلغ ثابت به عنوان عیدی به بازنشستگان کارگری، رفتاری غیرعادلانه است که متاسفانه باب شده است. آنچه این موضوع را غیر قابل تحمل تر می کند این است که این رقم بسیار پایین تعیین می شود! سال گذشته رقم عیدی بازنشستگان کارگری همچون کارمندان دولت یک و نیم میلیون تومان تعیین و پرداخت شد و امسال نیز علی رغم تورم کمرشکن این مبلغ تنها صد هزار تومان افزایش یافت. اما آیا واقعا یک میلیون و ششصد هزار تومان می تواند مبلغ هزینه های مربوط به عید یک بازنشسته را پاسخگو باشد؟!
شاید در وهله اول به نظر آید که بازنشستگان هزینه چندانی برای عید ندارند اما وقتی به این نکته توجه کنیم که بازنشستگان عموما به عنوان بزرگترهای فامیل، هزینه های مضاعفی برای عید دارند، ضرورت تجدید نظر در این رفتار غیر عادلانه بیشتر به چشم می آید. کافی است فقط نگاهی به قیمت میوه، شیرینی و آجیل در این روزها بیندازیم؛ یا با توجه به افزایش سرسام آور قیمت برنج، گوشت و مرغ در ماه های اخیر، هزینه یک مهمانی شام را محاسبه کنیم تا ببینیم که مبلغ یک میلیون و ششصد هزار تومان حتی کفاف یک پذیرایی ساده و یک وعده ای از اعضای خانواده بازنشستگان را نمی دهد، چه برسد به اینکه آنها بتوانند با این مبلغ، هزینه های ایام نوروز را تامین کنند.
این موضوعی است که در هفته های اخیر مورد اعتراض بسیاری از بازنشستگان و فعالان کارگری قرار گرفته است. رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی به تازگی گفته است: انتظار جامعه‌ی بازنشستگان از دولت رقمی بالاتر از این‌ها بود تا در شرایط نامطلوب اقتصادی بازنشستگان شرمنده‌ی خانواده هایشان نشوند، با رقم عیدی اعلام شده دولت باید خود را در جایگاه بازنشستگان قرار دهند که آیا با ۱ میلیون و ششصد هزار تومان می‌توان کاری از پیش برد یا خیر؟
بازرس کانون بازنشستگان کارگری تهران نیز هفته پیش تصریح کرده بود: ما توقع داریم سازمان تامین اجتماعی مبلغی به عیدی مصوب دولت بیفزاید؛ به روال هر ساله، عیدی بازنشستگان کارگری برابر با عیدی بازنشستگان زیرمجموعه دولت تعیین می‌شود اما ما انتظار داریم با توجه به اوضاع بد معیشتی بازنشستگان کارگری و به دلیل اینکه مبلغ اعلامی دولت بسیار ناچیز است، سازمان تامین اجتماعی از منابع داخلی خود قدری به عیدی بازنشستگان بیفزاید تا خانواده‌های کارگران بازنشسته شب عید، تا حدودی وضع معیشتی‌شان بهبود یابد.
خبرگزاری کارگری ایلنا نیز روز گذشته در گزارشی نوشت که بازنشستگان تامین اجتماعی از ناچیز بودن عیدی پایان سال انتقاد کردند. به گفته این بازنشستگان، پرداخت تنها یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به حساب بازنشستگانی که مدت‌ها برای عیدی بیشتر مطالبه کرده‌اند، عادلانه نیست.
این بازنشستگان، خواستار «پرداخت مبلغی علاوه بر عیدی مصوب سال قبل» به روال سال گذشته شدند و اعلام کردند: انتظار داریم تا پایان سال سازمان تامین اجتماعی، مبلغی اضافه بر عیدی واریزی به عنوان مزایای پایان سال پرداخت کند. در عین حال، مستمری بگیران زن ازعدم تعلق مزایای عیدی انتقاد کردند؛ یک مستمری بگیر زن استان گیلان در این رابطه گفت: «به بازنشستگان، مستمری بگیران و بازماندگان زن، مانند مردان حق تاهل و حق اولاد تعلق نگرفت؛ این در حالیست که بسیاری از زنان سرپرست خانوار و تنها نان‌آور خانه هستند و سازمان بایستی در حق اینها عدالت را رعایت کند.»
یک بازنشسته گیلانی دیگر عنوان کرد: سازمان تامین اجتماعی از منابع داخلی خود بایستی عیدی‌ها را افزایش می‌داد؛ حالا نیز انتظار داریم مانند سال قبل با تامین اعتبار، مبلغی به حساب هر بازنشسته واریز شود. اینگونه بازنشستگان احساس می‌کنند صدایشان شنیده شده و مطالبه گری‌شان بی‌ثمر نبوده است.
تلاش برای افزایش مبلغ ثابت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی، در حالی است که علی القاعده باید این افراد نیز همانند کارگران عیدی دریافت کنند و تعیین میزان عیدی این افراد بر اساس کارمندان دولت، اقدامی عجیب و غیر منطقی است که هیچ کس حاضر نیست درباره منطق آن توضیح بدهد! به نظر می رسد اگرچه در کوتاه مدت تلاش برای افزایش عیدی بازشستگان اقدامی ضروری و لازم است، اما اصولی تر این است که مطالبه تغییر روش تعیین عیدی بازنشستگان کارگری جدی تر شود و دولتمردان توجیه شوند که معیار تعیین عیدی بازنشستکان باید عیدی کارگران مشغول به کار باشد، نه عیدی کارمندان دولت!
 
 
کد مطلب: 161550
برچسب ها: بازنشستگان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *