۰
شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۸
بالاخره ثبت نام اینترنتی برای سفرهای عید لازم است یا خیر؟

اما و اگرهای سفر در نوروز

نوروز 1401 سومین نوروزی است که ایرانیان تحت شرایط کرونا برگزار می کنند اما واضح است که شرایط بسیار با نوروز 1399 که تازه یک ماه بود واقعیت ورود ویروس کرونا به کشور فاش شده بود، فرق کرده است.
اما و اگرهای سفر در نوروز
گروه اجتماعی – سعید تهرانی: نوروز 1401 سومین نوروزی است که ایرانیان تحت شرایط کرونا برگزار می کنند اما واضح است که شرایط بسیار با نوروز 1399 که تازه یک ماه بود واقعیت ورود ویروس کرونا به کشور فاش شده بود، فرق کرده است. در آن زمان نه آگاهی پزشکی چندانی از چگونگی انتقال بیماری وجود داشت و نه واکسنی کشف شده بود. ترس و وحشتی که در اولین روزهای بهار 1399 به جان مردم افتاده بود، نه تنها سفرهای نوروزی بسیاری از خانواده ها را متوقف کرد، که حتی دید و بازدیدهای عید هم تحت تاثیر ترس از انتقال کرونا متوقف شد.
این وضعیت البته در سال دوم رقیق شده تر بود. خستگی مردم از در خانه ماندن و کاهش مرگ و میرها در آستانه نوروز 1400 موجب شد که بهار امسال نسبت به سال قبل ترس و احتیاط کمتری وجود داشته باشد. بر اساس آنچه اعلام شده بود سفر به شهرهایی که دارای رنگ بندی قرمز یا نارنجی بودند مشمول جریمه می شد ولی عموم شهرها در روزهای ابتدایی سال کم خطر بودند و سفرها بدون جریمه انجام می شد. متاسفانه آنچه بعد از نوروز شاهد آن بودیم افزایش یکباره آمار ابتلا و مرگ و میر بود، و از آنجا که واکسیناسیون هم معطل «تولیدات داخلی» و «بدقولی روسیه» شده بود موج بیماری چنان شدت گرفت که در بهار و تابستان تلفات کرونا بسیار گسترش یافت.
این بار اما در اولین نوروز قرن پانزدهم خورشیدی، اگرچه هنوز همه گیری کرونا و بخصوص سویه اُمیکرون خطری بالقوه برای همه مردم است اما خوشبختانه فراگیری واکسیناسیون باعث شده که بتوان با محدودیت های کمتر نوروز را برگزار کرد؛ اما مشخص است که تزریق کامل واکسن ها باید یک شرط برای سفر باشد.
اتفاقا در هفته های اخیر تاکید بسیاری بر این موضوع شده است اما متاسفانه نحوه اطلاع رسانی و بیان شرایط از سوی افراد مختلف به گونه ای است که نشان می دهد متاسفانه ناهماهنگی های بسیار در این خصوص وجود دارد، و اگر چه دو هفته به عید مانده، اما هنوز هم مشخص نیست که چگونه قرار است سفرها کنترل شود.
چند روز قبل سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به مهار نسبی موج ششم کرونا اشاره کرده و گفت: سفرهای نوروزی به شرط واکسیناسیون کامل امکان پذیر است. هموطنان عزیز می‌توانند برای سفرهای نوروزی به شرط واکسیناسیون کامل (مگر به دلیل عدم گذشت فاصله زمانی سه ماه با دز قبلی) برنامه‌ریزی کنند. این تصمیم مشروط به عدم اوج‌گیری مجدد بیماری است و چنانچه شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت نشود و بیماری مجدد اوج بگیرد در مورد سفرها تصمیم گرفته خواهد شد.
وحیدی، وزیر کشور هم گفت: اگر پروتکل‌ها رعایت شود و ما بتوانیم از پیک ششم کرونا عبور کنیم دلیلی برای اعمال محدودیت در سفرهای نوروزی وجود ندارد.
دبیر کمیته اجتماعی، امنیتی و انتظامی ستاد کرونا درباره چگونگی ممانعت از سفر افراد واکسن نزده گفت: ملاک ما در مورد محدودیت سفر پلاک خودرو است و با سرنشینان خودرو کاری نداریم. یعنی اگر فردی که پلاک خودرو به نامش ثبت نشده باشد دز دوم یا سوم واکسن خود را تزریق نکرده باشد و تردد آن از سوی دوربین ها احصا شود به ازای هر ۲۴ ساعت تردد یک میلیون تومان جریمه برای پلاکی که به نام آن کد ملی صادر شده در نظر گرفته می شود.
روز شنبه 14 اسفند درباره این موضوع دو خبر متناقض منتشر شد. از سویی فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا استان تهران از الزام ثبت پلاک مسافران نوروزی خبر داد و گفت: برای سفرهای نوروزی لازم است پلاک مسافران نوروزی در سامانه «ایران من» ثبت شود. برای تهران به عنوان مبدأ سفرهای نوروزی و مرکز اختلاط سویه های مختلف کرونا لازم است محدودیت های بیشتری در شروع و پایان سفر برای آن در نظر گرفته شود.
اما از سوی دیگر سخنگوی ستاد ملی مقابله درباره نحوه فعالیت سامانه «ایران من» برای رصد سفرهای نوروزی، گفت: اصلا اینطور نیست که قرار باشد مردم برای سفر، در سامانه یا سایتی ثبت‌نام کنند و نیازی به ثبت‌نام مردم وجود ندارد.
وی در عین حال تاکید کرد: مردم واکسیناسیون‌شان را سر موعد و زمان تعیین شده انجام دهند. در مورد سفرها نیز به طور سیستمی کد ملی که به پلاک خودرو متصل است، از طریق دوربین‌ها استعلام می‌شود. اگر افراد واکسیناسیون‌شان را انجام  داده باشند، هیچ مشکلی برای تردد ندارند. به این صورت که افراد یا دز سوم‌شان را تزریق کرده باشند یا از تزریق دز دوم‌شان بیش از سه ماه یا ۱۰۰ روز نگذشته باشد و فاصله تزریق دز دوم کمتر از ۱۰۰ روز با زمان انجام تردد و سفر باشد.
شیراوژن ادامه داد: در عین حال امروز امکان دیگری هم فراهم شد که البته باید قطعی و ابلاغ شود، مبنی بر اینکه اگر افراد تست منفی PCR هم طی ۷۲ ساعت قبل از انجام سفر داشتند، ‌مشکلی برای تردد نداشته باشند. اصلا نیاز نیست که مردم در سامانه یا سایتی ثبت‌نام کنند.
با این وصف اگرچه تقریبا مسجل شده است که با خودروی فردی که واکسیناسیون کامل را انجام داده باشد، م یتوان به همه شهرهای کشور سفر کرد؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا برای سفر ثبت نام لازم است یا لازم نیست! 
 
کد مطلب: 161654
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *