۰
جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۷
در پی مخالفت صریح رهبر انقلاب با تخصیص بودجه سنگین برای جهاد تبیین

بودجه هزار میلیارد تومانی جهاد تبیین حذف شد

مخالفت صریح رهبر معظم انقلاب با بودجه هزار میلیارد تومانی برای جهاد تبیین، موجب حذف این بودجه که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود، شد.
بودجه هزار میلیارد تومانی جهاد تبیین حذف شد
گروه سیاسی-خاطره میرزا: مخالفت صریح رهبر معظم انقلاب با بودجه هزار میلیارد تومانی برای جهاد تبیین، موجب حذف این بودجه که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود، شد. رهبر انقلاب روز پنجشنبه در دیدار اعضای مجلس خبرگان، تصویب بودجه‌ای سنگین در مجلس شورای اسلامی برای جهاد تبیین را غلط و بی‌نتیجه خواندند و گفتند: من با این شیوه برخورد با مسائل موافق نیستم و تجربه گذشته نیز نشان می‌دهد این بودجه‌ها غالباً هدر می‌رود.
ایشان افزودند: البته مسئولانی که این بودجه‌ها در وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات به دست آنها می‌رسد افراد مؤمن، سالم و قابل اعتمادی هستند ولی طبیعت این کار غلط است و امیدواریم مسئولان به این موضوع توجه کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس به بیان مواردی درباره جهاد تبیین پرداختند و لازمه موفقیت در جهاد تبیین را «به‌روزرسانی ابزارها در جنگ نرم» دانستند و خاطرنشان کردند: همچنانکه دیگر نمی‌توان در جنگ‌های سخت از ابزارهای قدیمی استفاده کرد، در جنگ نرم نیز باید ابزارهای خود را به‌روز کنیم البته بعضی شیوه‌های قدیمی مانند منبر و مداحی همچنان اثرگذار و بدون جایگزین هستند.
رهبر انقلاب، وضعیت کشور در بخش سخت‌افزاریِ جنگ نرم و فضای مجازی را نسبتاً خوب و البته نیازمند بهبود و همت رئیس‌جمهور و همکاران برشمردند و گفتند: اما بخش نرم‌افزاری یعنی بیان سخن نو با شیوه‌های جذاب نیازمند تقویت و نوآوری است.
ایشان، بهترین و مؤثرترین سلاح در جنگ نرم را «تبیین مفاهیم عالی اسلامی» دانستند و افزودند: در زمینه مسائل معرفتی، سبک زندگی اسلامی و بیان آیین‌های حکمرانی اسلامی همچون مردمی بودن، دینی و اعتقادی بودن، اَشرافی و مُسرف نبودن، و ظالم نبودن و مورد ظلم واقع نشدن، حرفهای ناگفته، جذّاب و شیرینی برای دنیا وجود دارد که باید به خوبی تبیین شود.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وجه دیگری از جهاد تبیین را «جدا کردن راه پیشرفت و تعالی مادی ملت از بیراهه‌ها و کج‌راهه‌ها» خواندند و گفتند: این تفکیک به معنی جداسازی بر مبنای منافع خویشاوندی و حزبی نیست بلکه باید بر اساس اعتقاد به اسلام و قرآن و حرکت عظیم نظام اسلامی، راه صحیح از بیراهه‌ها جدا و روشن شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان، کوتاهی در جهاد تبیین را موجب سوءاستفاده دنیاطلبان حتی از ابزار دین دانستند و تأکید کردند: اگر جهاد تبیین به درستی صورت نگیرد، دنیامداران، دین را نیز وسیله هوسرانی و شهوترانی خود قرار می‌دهند همچنانکه حتی در صدر اسلام، گروههایی مانند بنی‌امیه اینگونه عمل می‌کردند.
حذف بودجه سنگین جهاد تبیین
ساعاتی بعد، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در رابطه با «بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر آنکه بودجه سنگین برای جهاد تبیین یک کار غلط است» گفت: مجلس بودجه‌ای که به جهاد تبیین اختصاص داده شده را حذف خواهد کرد و این رقم صرف حوزه کسب و کار و معیشت مردم و حوزه‌های فرهنگی که دستاورد‌های خوبی را می‌تواند برای کشور به ارمغان آورد ، خواهد شد.
وی در ادامه با بیان این جمله که «خط قرمز ما بیانات رهبری است» مطرح کرد: تبیین نعمت‌های انقلاب را وظیفه خود می‌دانیم، همه ماموریت داریم تا به نظام و ارزش‌های آن خدمت کنیم، خدمت و تبیین دستاورد‌های انقلاب نیاز به پول هنگفت ندارد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق مطرح کرد: تخصیص بودجه به جهاد تبیین نظر کمیسیون تلفیق نبود، این موضوع در صحن مجلس توسط نمایندگان پیشنهاد شد و نهایتا به تصویب رسید. قطعا با نظر رئیس مجلس و سایر نمایندگان بودجه جهاد تبیین حذف خواهد شد.
مجلس شورای اسلامی هفته گذشته هزار میلیارد تومان به منظور جهاد تبیین تصویب کرد و قرار شد یکصد میلیارد تومان از آن به منظور تولید و انتشار محتواهای رسانه‌ای در مقابله با جنگ نرم و جهاد تبیین به معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص ‌یابد. تخصیص این بودجه چندان منطقی به نظر نمی‌رسید اما از آنجا که جهاد تبیین مورد تاکید رهبر انقلاب قرار داشت، با مخالفت چندانی مواجه نشد. درحالیکه مخالفت رهبری با تخصیص این بودجه سنگین نشان داد که ایشان با چنین حرکاتی موافق نیستند.
 
محل تامین بودجه سنگین «جهاد تببین»  کجا بود؟
روز پنجشنبه مجمد جواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات با استقبال از سخنان رهبری درباره مخالفت با تخصیص بودجه سنگین برای جهاد تبیین، محل پیش بینی شده برای تامین این اعتبار را افشا کرد.
به گزارش جماران، مجمد جواد آذری جهرمی نوشت: رهبر معظم انقلاب - حفظه‌الله - اقدام مجلس در وضع بودجه‌ی هزار میلیارد تومانی برای «جهاد تبیین» را امری با «طبیعت غلط» خواندند. واقعیت این بود که محل تامین این اعتبار احتمالا از افزایش دو درصدی حق‌السهم اپراتورهای اینترنت است. موضوعی که سال گذشته هم برخی نمایندگان تلاش داشتند تا با افزایش ده درصدی حق‌السهم یک اپراتور و تخصیص مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان به برخی سازمانها مثل سازمان صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی، اقدامات مشابهی را سازمان‌دهی کنند. امیدوارم با تذکر امروز ایشان، مجلس با حذف مصوبه‌ی هزینه‌ای، مصوبه درآمدی تغییر حق‌السهم اپراتورها را -که باعث گرانی اینترنت می‌شود - هم اصلاح نماید.
 
انتقاد عضو مجمع تخیص مصلحت از بودجه جهاد تبیین
هنوز سخنان رهبر انقلاب درباره مخالفت ایشان با بودجه جهاد تبیین منتشر نشده بود که مجید انصاری در گفتگویی با جماران گفت: در شرایطی که بودجه ما با کسری چند صد هزار میلیاردی مواجه هست و دولت منابع کافی برای تأمین کارمندان خودش و مستمری بازنشستگان ناگزیر از پیش بینی اوراق مشارکت، برداشتن ارز ترجیحی و شیوه‌های دیگری است که همه تورم زا هست، اختصاص مبلغ کلانی به «جهاد تبیین» دقیقا ضد تبلیغ است.
وی گفت: صدا و سیما، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، حوزه‌های علمیه، ستادهای نماز جمعه، معاونت‌ها و واحدهای فرهنگی دستگاه‌های مختلف، بسیج، سپاه، رسانه‌های متعدد و خبرگزاری‌هایی که در اختیار دارند همه از پول مردم تغذیه می‌شوند، هزاران نفر حقوق می‌گیرند و وظیفه اصلی آنها همین کارها است. دیگر احتیاج به دستگاه یا ساختار سازمانی تشکیلاتی جدید و یا بودجه جدیدی نیست.
 
کد مطلب: 161769
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *