۰
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۹
پرسشهای بی پاسخ از پرونده تخلف مالی 3000 میلیارد تومانی

چرا موضوع بازگشت خاوری به ایران فراموش شد؟

خاوری علیرغم آنکه اعلام کرده بود به ایران بازمی گردد در کانادا ماند و تاکنون تلاش موثری هم برای بازگرداندن او انجام نشده است
خاوری علیرغم آنکه اعلام کرده بود به ایران بازمی گردد در کانادا ماند و تاکنون تلاش موثری هم برای بازگرداندن او انجام نشده است

علیرغم گذشت ماهها از خروج محمود رضا خاوری مدیر عامل سابق بانک ملی از ایران و تقاضای جمهوری اسلامی ایران از اینترپل – پلیس بین الملل – برای دستگیری وی، هنوز از بازداشت خاوری خبری نیست و این پرسش بیش از هر زمان دیگری افکار عمومی را به خود مشغول کرده که چرا خاوری دستگیر نمی شود؟
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، مدیرعامل سابق بانک ملی ایران پس از طرح موضوع تخلف بانکی از کشور خارج شد و پس از اقامت در لندن مرکز انگلستان، استعفای خود را از مدیریت بانک ملی اعلام کرد. وی همچنین اعلام کرد که به زودی به ایران باز می گردد تا پاسخگوی ابهامات باشد چرا که او خود را از ماجرای تخلف بانکی مبرا می دانست. البته او از آن زمان هیچگاه به ایران بازنگشت و این ابهام بر ابهامات پرونده تخلف بانکی اضافه شد که در شرایطی که تخلف خاوری محرز به نظر می رسید چرا او ممنوع الخروج نشده بود و به راحتی از کشور خارج شد؟
خاوری که از اوایل سال ۸۸ سکان هدایت بانک ملی را در اختیار گرفته بود، پس از طرح موضوع تاييد نشدن صلاحيت برخي مديران بانكي از سوي بانك مركزي، توسط رسانه های حامی خود، تبلیغات گسترده ای را علیه این طرح آغاز کرد. همان زمان بهمني رییس کل بانک مرکزی درباره او گفت: آقاي خاوري از دوستان قديمي بنده هستند و ۳۵ سال است كه با ايشان دوست هستم؛ حتماً ايشان صلاحيت لازم را دارند اما بايد مراحل مذكور طي شود؛ آقاي خاوري شايد يكي از بهترين دوستان بنده باشد، ولي بايد فرم مربوط به تاييد صلاحيت را تكميل كرده باشند. اما نه صلاحیتی بررسی شد و نه برای جلوگیری از تخلف مالی و به تبع آن خروج خاوری از کشور اقدام موثری صورت گرفت.
روز ششم مهرماه ۱۳۹۰ حسين دشتي سخنگوي بانك ملي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا بدون اين‌كه مقصد سفر خارجي خاوري را اعلام كند تاكيد كرد كه او فردا براساس برنامه ماموريت كاري‌اش به اتمام رسيده و به كشور برمي‌گردد.

خاوري سوم مهرماه 90 در نامه‌اي به رييس اداره كل حوزه مديريت بانك ملي با اشاره به اينكه از مشكلات عصبي حادث شده و بيماري مزمني رنج مي‌برد و قادر به تلفني صحبت كردن نيست، عنوان كرده است كه "بزودي همه همكاران را از نزديك زيارت خواهد كرد." او در واقع با اين نامه اظهار كرده كه به كشور بازخواهد گشت. اما او به کشور بازنگشت
خاوري هم سوم مهرماه در نامه‌اي به رييس اداره كل حوزه مديريت بانك ملي با اشاره به اينكه از مشكلات عصبي حادث شده و بيماري مزمني رنج مي‌برد و قادر به تلفني صحبت كردن نيست، عنوان كرده است كه "بزودي همه همكاران را از نزديك زيارت خواهد كرد." او در واقع با اين نامه اظهار كرده كه به كشور بازخواهد گشت. اما او به کشور بازنگشت و از لندن به کانادا رفت تا در ویلای خود اقامت گزیند. همان زمان انگشت اتهام به سوی سید محمد جهرمی مدیرعامل بانک صادرات که در این تخلف با بانک ملی شریک بود نشانه رفت اما جهرمی که استعفا نداد تا عزل شود، تمام اتهامات را رد کرد و با انجام گفت و گوهای دامنه دار با برخی رسانه ها که در برخی از آنها شائبه پرداخت پول بابت انتشار آن مصاحبه ها هم وجود داشت، سعی کرد خود را تبرئه کرده و اتهامات تازه ای را علیه دولت و مدیرعامل فراری بانک ملی مطرح کرد. طی این مدت خاوری دیگر سخن نگفت و پای جهرمی هم به دادگاه باز نشد، اما بررسی پرونده تخلف مالی ۳۰۰۰ میلیاردی وارد مرحله تازه ای شد.
اردیبهشت امسال حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشوراز فساد بانکی صد میلیون یورویی خبر داد و محمود رضا خاوری را یکی از مجرمین این پرونده دانست تا بار دیگر اختلاس ۳ هزار میلیاردی و فرار مدیر عامل سابق بانک ملی را زنده کند. به این ترتیب بود که خاوری دوباره بعد از مدتی دوری از اخبار رسانه ها دوباره مورد توجه قرار گرفت و دوباره اخباری در خصوص دستگیری خاوری و تعقیب وی توسط پلیس اینترپل رسانه ای شد.
رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه روز بيست و چهارم خرداد ماه، برای نخستين بار اخبار تازه ای درباره پيگرد قضایی خاوری از سوی پليس اينترپل اعلام كرد و در خصوص اقدامات وزارت خارجه برای بازگشت خاوری به کشور با بیان اینکه همکاری بسیار نزدیکی بین وزارت خارجه، دادستانی و اینترپل ناجا در مورد این پرونده
حال در شرایطی که دادگاه فساد بزرگ مالی به پایان رسیده و متهمین نیز به اعدام و حبس محکوم شده اند نه تنها پای جهرمی حتی به عنوان مطلع به دادگاه نرسید، بلکه تکلیف محمود رضا خاوری هم مشخص نشد
وجود دارد گفت: تاکنون فعالیت های زیادی صورت گرفته و از طریق اینترپل حکم بازداشت خاوری گرفته شده است. وی افزود: با سفارت کانادا در تهران در این زمینه در تماس بودیم و افسر پلیس رابط کانادا در اسلام آباد را به ایران دعوت کردیم و پرونده مذکور را به طور کامل با وی در میان گذاشتیم و وی نیز مسئولیت پیگیری این پرونده را بر عهده گرفت. سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: منتظر پاسخ طرف کانادایی هستیم و از طریق سفارت ایران در کانادا نیز پیگیری هايی صورت گرفت تا با خاوری ملاقات شود و زمینه های برگشتش را فراهم کنیم که متاسفانه وي در ملاقات حاضر نشد. البته پیگیری های ما در حال انجام است. مهمانپرست همان زمان به دولت كانادا هشدار داد و گفت: ما تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی شناسیم و دولت کانادا موظف است خاوری را به ایران برگرداند. سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه خاوری خاک کانادا را ترک کرده اظهار داشت: در همین زمینه کاردار کانادا را به وزارت خارجه احضار کردیم. وزارت خارجه طبق روال معمول همه تلاش ها را انجام می دهد و با همکاری ارگان ها و مقامات قضایی و انتظامی موضوع را دنبال می کند. این موضوع ابعاد مختلفی دارد که توسط ارگان های مختلف در حال پیگیری است. مدتی بعد پلیس اینترپل کانادا با اعلام اینکه مدیرعامل سابق بانک ملی همچنان در اتاوای کانادا زندگی می کند، از تحویل وی به ایران خودداری می کند.
حال در شرایطی که دادگاه فساد بزرگ مالی به پایان رسیده و متهمین نیز به اعدام و حبس محکوم شده اند نه تنها پای جهرمی حتی به عنوان مطلع به دادگاه نرسید، بلکه تکلیف محمود رضا خاوری هم مشخص نشد. مردم انتظار دارند مسئولان بویژه در دستگاه دیپلماسی کشورمان توضیح دهند که چرا علیرغم پیگیریهای انجام شده، خاوری به ایران بازگردانده نشده است؟ آیا دستهایی در کار است تا مانع از بازگرداندن خاوری به ایران شود؟

کد مطلب: 16251
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *