کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرنوشت الیزه امروز مشخص می شود

بمب ساعتی پاریس در جیب دختر یاغی

نظرسنجی ها خبر از پیروزی احتمالی مکرون در انتخابات فرانسه می دهد

4 ارديبهشت 1401 ساعت 1:29

چشمان مضطرب اروپا به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دوخته شده است.


گروه بین الملل – علی ودایع: چشمان مضطرب اروپا به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دوخته شده است. «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فعلی فرانسه و «مارین لو پن» نامزد حزب راست افراطی «مجمع ملی» امروز (یکشنبه ) در دومین رویایی خود برای ورود به کاخ الیزه، مقابل یکدیگر قرار می‌گیرندتا یازدهمین دوئل انتخاباتی جمهوری پنجم این کشور را رقم بزنند.
طبق نظرسنجی ها پس از مناظره سخت پنج شنبه شب ، مکرون پیش افتاده است اما لو پن یک بمب ساعتی است که کسی نمی داند کی منفجر خواهد شد.  در جریان انتخابات سال 2017 و زمانی که لو پن با میزان نگران کننده 34 درصد شکست خورد اما حالا اعداد ارقام برای فرانسه و اروپا ترسناک تر شده است.
لوموند می نویسد که مساله اساسی اینجاست که از آغاز قرن، حزب خاندان لو پن به تعداد نامزدهای راست کلاسیک به فینال‌های انتخابات مهم رسیده که یک نفر بیشتر از چپ‌هاست. هر بار، امتیاز تجمعی نمایندگان راست افراطی بالاتر بوده است. از 19 درصد در سال 2002، در سال 2017 به 26 درصد و سپس به 32 درصد امروز افزایش یافته است. این تکرار و تشدید خطر، همراه با رای ممتنع که همچنان بسیار بالا باقی مانده است ؛ باید یک بار دیگر ما را نسبت به وضعیت زوال رژیم ریاست جمهوری خود آگاه کند.
بسیاری از نامزدهای شکست خورده دور اول انتخابات فرانسه از اصطلاحات مختلفی برای ابراز مخالفت خود با مارین لو پن استفاده کردند. نکته خطرناک برای مکرون این است که حامیان «ملانشون» پدیده این دور انتخابات فرانسه ، نسبت به دور دوم سکوت اختیار کرده اند.
در فرانسه انتخابات در دو مرحله با فاصله دو هفته‌ای برگزار می‌شود و دو نامزد که بیشترین رای را در دور نخست داشته باشند به دور دوم خواهند رفت. در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که دو هفته پیش (یکشنبه ۱۰ آوریل) برگزار شد، مکرون با کسب ۲۷.۸ و لو پن با ۲۳.۱  درصد آرا به دور دوم راه یافتند.
 
برتری مکرون مقابل لو پن
هر دو نامزد بارها اعلام کرده اند که «هیچ چیز مشخص نیست» و «نتایج نظرسنجی‌ها را نمی‌توان نتیجه قطعی انتخابات تلقی کرد» اما برآوردها می‌توانند کلیتی از وضعیت موجود را نشان دهند که در این مورد از توازن نسبی قدرت دو رقیب مدعی کرسی ریاست جمهوری فرانسه حکایت دارند.
برپایه این برآوردها، مارین لو پن ۴۲.۵ تا ۴۴.۵ درصد آرای دور دوم انتخابات را به خود اختصاص خواهد داد. این میزان برای مکرون ۵۵.۵ تا ۵۷.۵ درصد خواهد بود.
تحلیلگر یک موسسه نظرسنجی (Elabe Opinion) با اعلام میزان آرای ۴۴.۵درصد برای لو پن و ۵۵.۵ درصد برای مکرون، عنوان کرد: به نظر می رسد نشست های تبلیغاتی و نیز مناظره تلویزیونی بیشتر به نفع مکرون است و آرای بیشتری را به سمت او متمایل کرده است.
نظرسنجی دیگری(institut Ifop Fiducial) باز هم مکرون را با فاصله ۱۰ درصدی پیروز انتخابات نشان می‌دهد. در تحلیل این مطالعه که میزان رای رئیس جمهوری فعلی را ۵۵ درصد در برابر ۴۵ درصد رای رقیب نشان می‌دهد، عنوان شده که مناظره چهارشنبه شب تاثیر چندانی بر نتیجه نظرسنجی نداشته است.
با این حال نتایج نظرسنجی یک موسسه(OpinionWay) از فاصله ۱۵ درصدی آرای دو رقیب حکایت دارد که آرای مکرون را ۵۷ درصد در برابر رای ۴۳درصد لو پن نشان می دهد.این برآورد به نتایج مطالعه موسسه دیگری(Ipsos-Sopra Steria) نزدیک است که آرای مکرون را ۵۷.۵ درصد در برابر ۴۲.۵ درصد رای لو پن برآورد می کند.
 
حرکت خاموش راست افراطی
نیویورک تایمز در تحلیل دور دوم انتخابات فرانسه می نویسد که فاصله مکرون با لو پن ، تنها 8 درصد است. تا همین دو هفته پیش ، حضور «اریک زمور» رهبر فوق افراطی یک سوال بود ؛ حالا حضور و حمایت زمور به نفع لو پن تمام شده است. در این میان ، دختر یاغی فرانسه تلاش می کند چهره ای منطقی و ملایم به نمایش بگذارد تا فرانسوی های ناراضی از سیاست های مکرون را با خود همراه کند. لو پن خود را زنی خونگرم، عامی و دوستدار گربه‌ها معرفی می‌کند.
لیبرال های فرانسه و چپ ها با صورت های ورم کرده از بی خوابی ، انتخابات را دنبال می کنند. دختر یاغی ، عمیقا یک اقتدارگراست که برای دموکراسی ارزش قایل نیست. او با احزابی دست رفاقت دارد که همکاران حزب نازی در زمان اشغال فرانه بوده اند. در این میان ، مصیبت بزرگ برای اتحادیه اروپا این است که لو پن با «ولادیمیرپوتین» رئیس جمهوری روسیه هم رفاقت هایی دارد.
واقعیت غیرقابل کتمان برای همه این است که لو پن ادبیات جامعه سیاسی فرانسه را به راست سوق داده است. در فضای امروز فرانسه دیگر جایگاهی برای فرهنگ های دیگر وجود ندارد ؛ همه ابعاد زندگی و رفتاری شهروندان این کشور باید از فرانسه سنتی الگو بگیرد . حقوق مهاجران و پناهندگان چیزی شبیه یک طنز شده است.  در این محیط، خانم لو پن می‌تواند توجه خود را به مسائل روزمره‌تر، مانند افزایش قیمت انرژی و هزینه‌های زندگی معطوف کند، در حالی که می‌داند در حوزه مهاجرت، شهروندی و «هویت ملی»، از قبل برنده است.
نکته ای که نمی توان نادیده گرفت ، این است که جامعه فرانسه ظرف 30 سال خیلی آرام از چپ ها و لیبرال ها فاصله گرفته است. «ژان ماری لو پن» پدر همین دختر یاغی ، در شکل گیری این وضعیت نقش اساسی داشته است. راست افراطی با بهره‌برداری از حس سرخوردگی عمومی در پایان دهه ۱۹۶۰ که حاصل زوال امپراتوری فرانسه، شکست جنگ الجزایر و تسلیم در برابر سلطه آمریکا بر اروپای غربی بود، به یک نیروی سیاسی قدرتمند تبدیل شد. این حزب با ترویج تعریف خود از هویت فرانسوی، مهاجران مسلمان شمال آفریقا را تهدیدی برای تمدن هزاران ساله مسیحی اروپا معرفی می‌کرد. جبهه ملی در سال ۱۹۷۲توسط «ژان ماری لو پن» شکل گرفت.
نگاه ژان که نقش حکومت ویشی در هولوکاست را انکار می کرد ، در ادامه با شدت بیشتری یقه مسلمانان را گرفت. نکته ای که پاریس نمی توان نادیده بگیرد ، این است که مارین اگرچه مدعی شده که هرچه می گوید در غالب لیبرال laïcité قابل تحلیل است اما او یک نژادپرست تمام عیار پشت یک نقاب بزک کاری شده فرانسه سنتی است.
فارغ از این که نتیجه امروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه چه باشد ؛ بمب ساعتی راست افراطی در  جیب لو پن برای فردا کوک شده است. جامعه سیاسی فرانسه که روزگاری قلب دموکراسی اروپا محسوب می شد ؛ حالا به سمت راست گرایی درحال حرکت است. خانم لو پن شاید فردا شکست بخورد اما او و رفقایش از همین امروز برای 5 سال دیگر نقشه و حرف دارند.
 
 
 
 


کد مطلب: 162884

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/162884/بمب-ساعتی-پاریس-جیب-دختر-یاغی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir