کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مانع فیزیکی مقابل منزل یکی از محصورین برداشته شد

کوچه اختر رفع حصر شد یا میرحسین موسوی؟!

5 ارديبهشت 1401 ساعت 17:52

صبح روز دوشنبه، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه از برداشته شدن محدودیت فیزیکی مقابل منزل میرحسین موسوی، یکی از محصورین در خیابان پاستور خبر داد اما در عین حال اعلام کرد که اصل مراقبت از وی همچنان ادامه دارد.


گروه سیاسی – خاطره میرزا: صبح روز دوشنبه، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه از برداشته شدن محدودیت فیزیکی مقابل منزل میرحسین موسوی، یکی از محصورین در خیابان پاستور خبر داد اما در عین حال اعلام کرد که اصل مراقبت از وی همچنان ادامه دارد.
بنا بر آنچه خبرگزاری میزان نوشته «از سال ۸۹ و به دلیل ادامه یافتن اقداماتِ ضد امنیت ملی و برهم زننده آرامش مردم که توسط برخی از سران فتنه ۸۸ و اطرافیان آن‌ها صورت می‌پذیرفت، شورای عالی امنیت ملی بر اساس مصوبه‌ای، برخی محدودیت‌ها در خصوص رفت و آمد دو تن از آنها را اعمال کرد. این محدودیت‌ها در طول سال‌های گذشته با روندی کاهنده ادامه داشت و مشخصا متناسب با رفتار‌های آن‌ها در میزان رعایت نظم عمومی و آرامش جامعه، تنظیم می‌شد. در ماه‌های اخیر با اغماض نسبت به کارنامه‌ی این افراد در فتنه‌ی ۸۸، محدودیت‌ها به حداقل رسیده بوده است. گزارش خبرنگار میزان حاکی است که صبح دوشنبه محدودیت فیزیکی مقابل منزل یکی از این افراد در خیابان پاستور تهران، رفع شد تا رفت و آمد برای همسایه‌ی او نیز تسهیل شود. بنا بر شنیده‌های خبرنگار میزان، اصل مراقبت از فرد یاد شده با هدف پیشگیری از هرگونه آسیب به وی یا اقدامات خلاف قانون از سوی او، همچنان برقرار است.»
این خبر خبرگزاری میزان که ابتدا به عنوان خبر رفع محدودیت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود، با استقبال مواجه شد اما خیلی زود مشخص شد خبری از رفع حصر نیست بلکه صرفا مانع فیزیکی مقابل کوچه اختر، محل زندگی مهندس موسوی برداشته شده و در واقع کوچه اختر رفع حصر شده، نه میرحسین موسوی!
حامیان دولت هم از این فرصت استفاده کرده و شروع به دستاوردسازی برای دولت کردند بطوریکه خبرگزاری دولت خبر رفع محدودیت فیزیکی مقابل خانه میرحسین موسوی را با روتیتر «رفع محدودیت فیزیکی یکی از سران فتنه» و تیتر «کوچه «اختر» باز شد ؛ شعاری که روحانی داد و رئیسی عمل کرد»، منتشر کرد!
قربان بهزادیان نژاد مشاور وقت میرحسین موسوی به سایت دیده بان ایران گفت: «تا این لحظه هیچ تغییری به لحاظ ماهوی در حصر و وضعیت محصورین کوچه اختر ایجاد نشده است. فقط یک در اضافه آهنی را برداشته اند که به گفته خودشان رفت و آمد همسایه ها به سر کوچه راحت بشود.حتی خبرگزاری قوه قضائیه هم گفته است که همچنان حفاظت ادامه دارد.»
حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی نیز در واکنش به انتشار خبر حذف محدودیت فیزیکی مهندس میرحسین موسوی به خبرگار دیده‌بان ایران گفت: این اقدام اصلاً اقدام مهمی نیست و من تعجب می‌کنم که چطور برخی رسانه های انقلابی برداشتن درب یک کوچه را دستاورد تلقی می‌کنند.
حسین کروبی در ادامه با اشاره به این موضوع که "برادشتن درب یک کوچه اصلاً اتفاق خاصی نیست" اضافه کرد: چند سال پیش آقایان امنیتی حتی در داخل منزل آقای کروبی هم حضور داشتند اما پس از مدتی یک مکانی چسبیده به منزل حاج آقا کروبی ایجاد کردند تا در آنجا مستقر شوند! یعنی حصر همچنان ادامه دارد و رفع حصری صورت نگرفت. فرزند آقای کروبی در پایان با تاکید بر از حصر در آمدن کوچه اختر اظهار کرد: چیزی که مشخص است این است که کوچه اختر از حصر خارج شده نه مهندس موسوی!
برخی فعالان و کارشناسان سیاسی هم نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. عباس عبدی در توئیتر نوشت:  گرچه هنوز محدودیت‌ها از آقایان موسوی و کروبی بطور کامل رفع نشده ولی رفتن آقای کروبی به منزل جدیدشان و تغییرات اخیر در منزل آقای موسوی، یک گام بزرگ به پیش است و باید از آن استقبال کرد.
احسان سلطانی اما موضعی متفاوت داشت و نوشت که خبری از رفع حصر نیست؛ حفاظت فیزیکی فقط از کوچه زندان اختر برداشته شده! او نوشت که تا زمانی که محصورین امکان تماس و‌ تردد آزادانه نداشته باشند، حصر برقرار است. می‌خواهند برای رئیسی دستآوردسازی کنند.
حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو کاندیدای معترض انتخابات ریاست جمهوری سال 88 همراه با زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی، از اوایل اسفند ۱۳۸۹ آغاز شده بود و اسفند ماه سال گذشته از چهارهزارمین روز نیز گذشت.
موسوی و کروبی که نتایج انتخابات خرداد 88 را که موجب بیرون آمدن نام محمود احمدی نژاد از صندوق های اخذ رای شد نپذیرفته بودند، تا یک سال و نیم پس از انتخابات به اعتراض خود ادامه دادند. اما آنچه موجب حصر موسوی، کروبی و رهنورد شد تظاهرات روز  ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ بود که همزمان با بهار عربی و برای اعلام همبستگی با اعتراضات مردم تونس و مصر، توسط جنبش سبز تدارک دیده شد و منحصر به شهر تهران نیز نبود. موسوی و کروبی ده روز پیش از تظاهرات درخواست صدور مجوز برای برگزاری راهپیمایی از میدان امام حسین تا میدان آزادی را به وزارت کشور ارائه داده بودند اما وزارت کشور دولت احمدی نژاد که خود یک طرف دعوای انتخاباتی یک سال پیش از آن بود با درخواست مجوز، مخالفت کرد. با این حال حامیان جنبش سبز در تهران و برخی شهرهای دیگر همچون اصفهان، مشهد، شیراز، رشت و ... با وجود فضای امنیتی اقدام به برگزاری تجمعاتی کردند که با واکنش نیروهای گارد ویژه مواجه شد. حاصل تجمعات این روز، بیانیه اعتراضی موسوی و کروبی دو روز پس از آن بود. همان روز ۲۳۳ نماینده مجلس شورای اسلامی پس از نطق علی لاریجانی رئیس وقت مجلس علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی در مقابل جایگاه هیئت رئیسه مجلس تجمع کردند و علیه آنها شعار دادند و سرانجام ظاهرا به استناد مصوبه شورای عالی امنیت ملی حصر موسوی، کروبی و رهنورد آغاز شد.
 


کد مطلب: 162975

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/162975/کوچه-اختر-رفع-حصر-یا-میرحسین-موسوی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir