۰
شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۰
آیا شفافیت می تواند به حواشی «سیسمونی گیت» پایان دهد؟

ورود طیف های مختلف اصولگرا به ماجرای خانواده قالیباف

انتشار فایلی صوتی از مهدی طائب که به تحلیل انتشار خبر «خرید سیسمونی از استانبول توسط خانواده قالیباف» پرداخته باعث شد که یکبار دیگر این موضوع داغ شود و مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار گیرد.
ورود طیف های مختلف اصولگرا به ماجرای خانواده قالیباف
گروه سیاسی – خاطره میرزا: انتشار فایلی صوتی از مهدی طائب که به تحلیل انتشار خبر «خرید سیسمونی از استانبول توسط خانواده قالیباف» پرداخته باعث شد که یکبار دیگر این موضوع داغ شود و مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار گیرد. محتوای سخنان طائب، اینکه چگونه این فایل صوتی از رسانه های خارج از کشور سر درآورده است و اتهام زنی های مختلف در این خصوص ماجرا را تبدیل به ماجرایی چند بعدی کرده است. این ماجرا پس از آن رخ داد که نامه ای با امضای بیش از 230 نفر از نمایندگان مجلس در حمایت از قالیباف منتشر شد اما بعدا چند نماینده عنوان کردند که نامه با موضوع دیگری برای امضا ارائه شده و در واقع نمایندگان را اغفال کردند!
اینک در ادامه این موضوعات میثم نیلی، برادر داماد ابراهیم رئیسی که مهدی طادب او را به عنوان عامل افشای سفر خانواده قالیباف معرفی کرده، از طائب شکایت کرده است تا داستان همچنان ادامه پیدا کند؛ داستانی که نوه به دنیا نیامده قالیباف شروع کرد اما حالا افراد مختلفی در آن ایفای نقش کرده اند تا ماجرا به راحتی به بایگانی سپرده نشود. احمد توکلی روز گذشته در نامه‌ای خطاب به رییس مجلس با اشاره به حواشی پیش آمده برای سفر خانواده قالیباف به ترکیه نوشت: «اگر قبول کنیم این مسئله به اعتبار رئیس مجلس آسیب زده است (که زده است) تنها راه، شفافیت تمام ماجرا است.» اما آیا واقعا این راه حل نهایی است؟
برای پاسخ به این سوال باید نگاهی مفصل تر به حواشی تازه این رسوایی بیندازیم: پس از اینکه قالیباف ده روز پس از انتشار خبر اولیه، در جلسه غیر علنی توضیحاتی برای نمایندگان داد و سپس اعلام شد که 233 نماینده، در بیانیه‌ ای ضمن حمایتی از قالیباف از وزیر اطلاعات و رئیس سازمان اطلاعات سپاه خواستند که طراحان و مجریان پروژه‌های تخریب را شناسایی و با آن‌ها برخورد کنند، روح الله ایزدخواه نماینده اصولگرای تهران اولین فردی بود که به این نامه اعتراض کرد و با عنوان اینکه امضایش را پس گرفته، نوشت: چون زیاد از بنده میپرسند بیشتر توضیح دهم که طراحان بیانیه امروز بدون ارائه متن امضا جمع کردند و گفتند در تشکر از رهبر برای حمایت از مجلس است. اما پس از مشخص شدن جزئیات متن بیانیه نمایندگانی از جمله بنده امضای خود را پس گرفتیم.
محمدرضا صباغیان دیگر نماینده مجلس هم فردای آن روز با استناد به ماده ۱۱۴ آیین نامه در تذکری گفت: بیانیه روز گذشته که در مجلس خوانده شد، اعتماد را کم می کند و باعث کاهش اعتماد می شود. محمد کوثری نماینده مردم تهران هم در این باره گفت: به هیچ وجه صداقت در بیانیه دیده نمی‌شود.  اما تندترین موضع گیری را بیژن نوباوه نماینده تهران در توئیتی ابراز داشت: «مجلس به کجا می‌رود! وقتی رئیس دستگاه قانونگذاری برای بازگشت حیثیت مخدوش خود متن نامه میثاق با رهبری از سوی نمایندگان را به نفع خود جعل می‌کند. ترس ازکجاست؟ اعاده حیثیت و یا انتخابی جدید در هیئت رئیسه؟ مجلس را خونی تازه باید.»
در فایل صوتی جدیدی که از مهدی طائب منتشر شده، این فعال سیاسی اصولگرا، مدعی است که جبهه پایداری، عدالتخواهان، احمدی‌نژاد و جبهه‌ی اصلاحات نمی‌خواهند قالیباف رئیس مجلس بماند. وی درباره‌ی سفرهای شخص قالیباف به ترکیه توضیح‌ می‌دهد که این سفرها برای همکاری با سردار سلیمانی و پشتیبانی از نیروی قدس سپاه پاسداران بوده است.
طائب با بیان اینکه در افشای ماجرای سیسمونی نوه‌ی قالیباف «نمی‌دانیم‌ وزارت اطلاعات نقشی داشته یا نه» می‌گوید: با شناختی که از قالییاف دارم او آدمی نیست که زن و بچه‌اش را برای خرید سیسمونی به خارج بفرستد.
این فعال سیاسی اصولگرا از نقش میثم نیلی، فعال رسانه‌ای اصولگرا و از نزدیکان رئیس دولت سیزدهم در افشای سفر ترکیه هم سخن گفت ولی شاید بخش مهمی از سخنان وی که کمتر به آن اشاره شده، کشیدن پای علیرضا زاکانی به داستان رئیس مجلس شدن قالیباف و ادعاهایی در این خصوص است. اگرچه سخنان طائب ظاهری در حمایت از قالیباف دارد اما لایه های زیرین آن را می توان به گونه ای تفسیر کرد که در نهایت به زیان قالیباف تمام می شود. این دومین فایل صوتی لو رفته است که پای قالیباف را به ماجراهایی پرحاشیه می کشد. اولین فایل صوتی در اسفندماه گفتگوی فرمانده پیشین سپاه با یکی از معاونانش بود که درباره سوء استفاده های مالی در آن سخن گفته می شد.  
در ادامه ماجرا روز شنبه سایت رجانیوز به نقل از  وکیل میثم نیلی ( مدیر این سایت و برادر داماد رئیس جمهور) نوشت: اخیرا مهدی طائب، رییس قرارگاه عمار افشای جزئیات سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه را به میثم نیلی نسبت داده بود. پس از انتشار این خبر از سوی طائب وکیل میثم نیلی در واکنش به این خبر اعلام کرد: ظهر امروز شکایت موکل بنده از حجت‌الاسلام مهدی طائب در دادسرای ویژه روحانیت تهران تحویل ثبت شد. روز گذشته سخنانی از حجت‌الاسلام طائب منتشر شد که وی ادعا می‌کند که میثم نیلی «یک سر خط» ماجرای افشای سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه بوده است. علیرغم توهین‌ها و افتراهای متعدد علیه موکل بنده در رسانه‌ها، از آن جهت که این مورد به طور جدی تکمیل کننده نقشه القای اختلاف میان سران قوا بوده و پس از گذشت دو روز هیچ اقدام اصلاحی از سوی حجت‌الاسلام طائب مشاهده نکردیم، در نهایت مجبور به ثبت شکایت شدیم. ادعای آقای طائب کذب محض است و آقای نیلی در ماجرای حواشی اخیر مربوط به رییس مجلس علیرغم انتقادات جدی، دوستان رسانه‌ای را از تکمیل نقشه دشمن بر حذر می‌داشت.
پیش از این بعضی فعالان اصولگرا در فضای مجازی، افشا کننده سفر خانواده قالیباف را به سعید جلیلی هم مربوط کرده بودند و به این ترتیب باید گفت که تلاش شده تا پای همه طیف های اصولگرایی به نوعی در این ماجرا کشیده شود: ارتباط دادن نزدیکان ابراهیم رئیسی، مهدی طائب (برادر رئیس سازمان اطلاعات سپاه)، علیرضا زاکانی شهردار تهران، اصغر حجازی از اعضای دفتر رهبری، سعید جلیلی و ...  به ماجراهای قالیباف نشان می دهد که داستان به آن سادگی نیست که بنا به توصیه احمد توکلی با شفاف سازی داستان تمام شود؛ ضمن اینکه به نظر می رسد اصولا شفاف سازی دیگر امکان پذیر نباشد.
 
کد مطلب: 163330
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *