۰
شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۸
قطعنامه‌ها کاغذ پاره نیست!

توجه به معیشت مردم همراه با محکومیت قطعنامه ضد ایرانی

صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران بازگشتی دوباره به وضعیتی است که در زمان محمود احمدی نژاد شکل گرفت، زمانی که او به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کرد که «قطعنامه‌ها کاغذ پاره است» یا «آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه دانتان پاره شود»!
توجه به معیشت مردم همراه با محکومیت قطعنامه ضد ایرانی
گروه سیاسی – محمدحسین روانبخش: صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران بازگشتی دوباره به وضعیتی است که در زمان محمود احمدی نژاد شکل گرفت، زمانی که او به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کرد که «قطعنامه‌ها کاغذ پاره است» یا «آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه دانتان پاره شود»! در آن زمان قطعنامه‌ها علیه ایران فقط به شورای حکام محدود نشد و به شورای امنیت سازمان ملل هم رسید، اتفاقی که با ادامه روند فعلی ممکن است دوباره تجربه شود. در طول نزدیک دو دهه که ایران با موضوع «پرونده انرژی هسته‌ای» روبرو است هیچ جای شکی برای کسی نمانده که این پرونده سیاسی است؛ در واقع تشکیل این پرونده، فشارهای وارده و تحریم‌های ظالمانه ای که به بهانه این موضوع بر مردم ایران تحمیل شده، مبتنی بر خواست قدرت‌های سیاسی است. تبعیضی که در این خصوص بر کشورهای مختلف روا داشته می‌شود نیز بجز سیاسی کاری هیچ دلیل دیگری نمی‌تواند داشته باشد. این موضوعی است که رژیم حقوق بین الملل را در تمام دهه‌های گذشته تحت سلطه و دخالت قدرت‌های بزرگ بخصوص آمریکا قرار داده و متاسفانه همراهی بسیاری از کشورها مانع از تغییر این رویه ناپسند شده است.
انکار این واقعیات همانقدر غیر منطقی است که تاثیر گذاری این قطعنامه‌ها بر روال زندگی ایرانیان غیر منطقی است. در طول دو دهه گذشته بخش زیادی از فشار اقتصادی تحمیل شده بر مردم ناشی از تحریم‌هایی است که باعث شده فروش نفت و مبادلات تجاری ایران با کشورهای دنیا روز به روز سخت و سخت تر شود. به همین دلیل هم دولت قبل کوشید تا با برجام، راهی برای رهایی از این فشار ظالمانه پیدا کند، هر چند مخالفان مختلف با کارشکنی‌ها مانع از تحقق اهداف این توافق نامه شدند و در نهایت دیوانگی ترامپ منجر به خروج آمریکا از آن شد. در طول یک سال گذشته تلاش و مذاکرات وین برای احیای دوباره برجام امیدهای را زنده کرده بود که حداقل در یک ماه گذشته این امیدها کمرنگ شده است و با صدور قطعنامه شورای حکام و واکنش متناسب ایران، این امیدها کمتر هم شده است. در این میان اگرچه نباید در مقابل زورگویی قدرت‌های بزرگ تسلیم بود، اما انکار فشاری که به مردم وارد می‌شود، نیز درست نیست.
روز جمعه پس از صدور این قطعنامه تازه، سید ابراهیم رئیسی در اولین واکنش گفت: در شورای حکام علیه ایران قطعنامه وضع می‌کنند این در حالی است که به نام خدا و به نام مردم ما یک قدم از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد چرا که تاکنون هرچند تعداد قطعنامه که صادر شده است موثر واقع نشده و راه به جایی نبرده است... تصور کردید با تحریم ما متوقف می‌شویم اما ما متوقف نمی‌شویم و کشور متوقف نمی‌شود.
سایت عصر ایران روز گذشته در واکنش به این سخنان رئیسی نوشت: « سخنان رئیسی یادآور سخنان احمدی نژاد است وقتی تحریم‌ها را کاغذ پاره توصیف می‌کرد. احمدی نژاد گفته بود: «شما خیال کردید دور هم جمع بشوید، سرتان را در برف کنید» و «برای خودتان کاغذ پاره صادر کنید، می‌توانید در اراده پولادین ملت ایران تأثیر بگذارید و گفتم اینها یک کاغذپاره است. واقعاً هم کاغذپاره است. شما الان در ایران بچرخید، ببینید چه کسی حساس است به اینها. آنها اشتباه می‌کنند، ملت ایران از یک مرزی عبور کرد. از یک مرز توانمندی و اقتدار عبور کرد و آنها دیگر دست‌شان به ملت ایران نمی‌رسد. گفتم اینقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه‌دان‌تان متلاشی بشود. کاغذپاره است. اعتباری ندارد. مشروعیت ندارد و اثری هم ندارد». به نظر می‌رسد رئیسی از 20 سال تجربه ایران در موضوع هسته ای، آژانس، تحریم‌ها و آمریکا درس نگرفته است و متوجه موضوع نیست. متوجه نیست تحریم‌ها چه بلایی بر سر ایران و ایرانی آورده اند. متوجه نیست تحریم‌ها چه ضربات شدیدی را به اقتصاد و زندگی عادی ایرانی‌ها وارد کرده اند که تنها بخش کوچکی از آنها توسط فرستاده حقوق بشر سازمان ملل نیز مطرح شد. جای تعجب است که چگونه رئیسی از تجربیات 20 سال اخیر درس نگرفته و همچنان بر ادامه رویه فعلی اصرار می‌کند. آیا رئیسی متوجه تبعات این سیاست بر فضای عمومی جامعه، اقتصاد، زندگی و کسب وکار مردم نیست؟ چرا و به چه دلیل رئیسی بر سیاستی اصرار دارد که نادرستی آن از پیش مشخص شده بود.»
روز گذشته نمایندگان مجلس هم در واکنش به این قطعنامه مواضعی اتخاذ کردند که به نوعی تکرار سخنان رئیسی بود و در آنها هم نشانی از نگرانی بدتر شدن وضعیت اقتصادی مردم و فشار مضاعف بر اقشار آسیب پذیر جامعه در این زمانه سخت نشده است.
حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل نود در این خصوص اظهار کرد: غربگرایان‬ به بهانه مردم، کشور را تسلیم غرب کردند نه زندگی مردم بهبود یافت، نه تسلیم انتهایی داشت. البته در این شرایط با احیای برجام موافقم، اما نه به هر قیمتی. احیای برجام اگر همراه حفظ عزت ملی نباشد حتما بی‌فرجام خواهد بود، آنچنان که در دولت غربگرایان بود. دوباره نسخه تسلیم نپیچید.
اردشیر مطهری نماینده گرمسار هم در توئیتر نوشت:در پاسخ به قطعنامه مغرضانه شورای حکام، فرآیند گازدهی به برخی از سانتریفیوژهای پیشرفته (ازجمله IR2 و IR6) آغاز و سرعت تولید انواع ماشین‌ها، سانتریفیوژها و قطعات موردنیاز در صنعت هسته‌ای ک‬شور افزایش یافت. دوران زورگویی شما و عقب نشینی ما گذشت.‬‬
زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم اعلام کرد که کمیسیون امنیت مجلس تجدید نظر در مذاکرات هسته ای را ضروری می‌داند.
کیومرث سرمدی نماینده اسدآباد هم اخطار داد که تصمیم اخیر ‫شورای حکام سیاسی و فاقد هرگونه ارزش حقوقی و به نظر در راستای تامین نظر صهیونیست‌ها اتخاذ شد. اگر تغییر رویه صورت نگیرد، در نحوه همکاری با آژانس تجدید نظر جدی خواهیم کرد. تروریست‌های بین المللی حق تصمیم سازی برای سازمان‌های بین المللی را ندارند.‬ در کنار اینها مطمئنا وظیفه نمایندگان مجلس است که بیش از پیش به معیشت مردم که این روزها بسیار سخت شده است نیز توجه داشته باشند و نگاهشان به مذاکرات و تعامل با سازمان‌های بین المللی – با همه نقص‌هایی که دارند – همه جانبه باشد.
کد مطلب: 165390
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *