۰
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۸
بیست روز از اولتیماتوم یک هفته‌ای شورای شهر برای انتشار اسامی‌ ساختمان‌های بحرانی گذشت

آمار دقیقی از ساختمان‌های نا ایمن تهران وجود ندارد!

فاجعه فرو ریختن برج متروپل در آبادان اگرچه یکبار دیگر حواس مردم و رسانه‌ها را به اهمیت ایمن سازی ساختمان‌ها جلب کرد و مسئولان کشوری و شهری را واداشت که در این باره دستورها و سخنانی بگویند اما مثل هر بار با گذشت زمان این موضوع در حال فراموش شدن است!
آمار دقیقی از ساختمان‌های نا ایمن تهران وجود ندارد!
گروه اجتماعی – زهرا تاجیک: فاجعه فرو ریختن برج متروپل در آبادان اگرچه یکبار دیگر حواس مردم و رسانه‌ها را به اهمیت ایمن سازی ساختمان‌ها جلب کرد و مسئولان کشوری و شهری را واداشت که در این باره دستورها و سخنانی بگویند اما مثل هر بار با گذشت زمان این موضوع در حال فراموش شدن است!
همانطور که بعد از فاجعه پلاسکو در دی ماه 1395سخنان زیادی درباره وضعیت بحرانی ساختمان‌های مختلف در تهران گفته شد اما از آن زمان تا به حال خبر چندانی در این خصوص نشده است. همچنین در طول یک سال گذشته اخطارهایی از سوی مقامات آتش نشانی درباه 129 ساختمان مرتقغ خطرناک تهران بیان شده است اما گویا تا یکبار دیگر فاجعه ای رخ ندهد مقامات شهرداری تهران مایل نیستند که کاری در این خصوص انجام دهند. این در حالی است که بعد از اتفاق متروپل و زمانی که باز حواس همه به این موضوع جلب شده بود، سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در روز هشتم خرداد گفت که لیست ساختمان‌های نا ایمن شهر تهران را منتشر خواهندکرد و در این‌باره با هیچ فردی تعارف ندارند.
قدرت الله محمدی که در آن زمان در جلسه علنی شورای شهر تهران حضور پیدا کرده بود، به حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان اشاره کرد و گفت: این ساختمان تجاری، اداری و پارکینگ بوده و هنوز چندین خودرو در طبقه بالای ساختمان وجود دارد. ۱۶ مغازه در طبقه همکف این ساختمان فعال شده بود اما خدا را شاکریم که این ساختمان هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده بود.محمدی با بیان اینکه با دستور وزیر کشور، فرمانده میدان در این حادثه شهرداری و آتش‌نشانی تهران انتخاب شد، گفت: بعد از این حادثه باید عبرت‌هایی ثبت شود و تجربیاتی که به دست می‌آید باید به گونه‌ای باشد که همه مجموعه‌های مختلف از این حادثه درس بگیرند.
وی در خصوص ساختمان‌های نا ایمن شهرتهران نیز گفت: با هماهنگی با دادستانی لیست ۱۲۹ ساختمان را حتما منتشر خو اهیم کرد چرا که با هیچ فردی تعارف نداریم. بی‌تردید نباید اجازه دهیم بحث انتشار اسامی‌این ساختمان‌ها تبدیل به ترس شود. وقتی می‌دانیم تعداد زیادی از شهروندان ما روزانه وارد ساختمان‌های ناایمن می‌شوند نباید از انتشار اسامی‌آنها بترسیم. حتما لیست ساختمان‌های نا ایمن را منتشر می‌کنیم و با جان مردم معامله نخواهیم کرد.همچنین یک روز پس از آن، در نهم خرداد رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران از اولتیماتوم یک هفته‌ای شورا به شهرداری برای به روزرسانی اطلاعات و اسامی‌ساختمان‌های ناایمن و انتشار لیست در سامانه شفافیت خبر داده بود.
مهدی عباسی در آن زمان با بیان اینکه روز هشتم خرداد نامه‌ای با امضای مشترک وی به عنوان رئیس کمیسیون شهرسازی و مهدی اقراریان به عنوان رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر خطاب به زاکانی شهردار تهران ارسال شد، گفت: در این نامه که در مورد ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر و لزوم آگاهی شهروندان بود تأکید کردیم که لیست ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر شهر تهران در سامانه شفافیت ظرف مدت یک هفته منتشر شود.
وی با بیان اینکه در سال ۹۸ شورای شهر مصوبه‌ای داشت که شهرداری را ملزم به ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های موجود تهران کرده بود، گفت: از شهرداری خواستیم که ساختمان‌ها را با اولویت تعداد مراجعین، اهمیت بنا و موارد خطرآفرین به روزرسانی کند و آخرین تدابیر ایمنی صورت گرفته قبل از انتشار مدنظر قرار گرفته شود.این عضو شورای شهر تهران همچنین با بیان اینکه لازم است حتما سازمان آتش‌نشانی نسبت به به روزرسانی اطلاعات ساختمان‌های ناایمن اقدام کند، گفت: انتشار اسامی‌ساختمان‌ها بدون به روزرسانی اطلاعات ممکن است تبعاتی داشته باشد چرا که ممکن است مالک نسبت به ایمن‌سازی اقدام کرده باشد و در صورتی که اسم ساختمان در میان ساختمان‌های ناایمن منتشر شود پیگیری قضایی برای وی محفوظ است.پس از این گفته‌ها، لیستی با عنوان 129 ساختمان ناایمن در تهران در بعضی رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد که سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اعلام کرد که این فهرست مورد تایید آتش‌نشانی نیست، اما این موضوع به معنای تایید ایمنی این ساختمان‌ها هم نیست. با این حال لیست اصلی منتشر نشد و گویا سرپرست آتش نشانی هم فراموش کرد که گفته است « با جان مردم معامله نخواهیم کرد»!
حالا بیست روز پس از آن سخنان، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه آمار دقیقی درباره ساختمان‌های نا ایمن از نظر سازه وجود ندارد، درباره اعداد و ارقام اعلام شده درباره ساختمان‌های نا ایمن تهران گفت: این آمار عموما مربوط به سازمان آتش نشانی است که بیشتر ایمنی حریق را ملاک قرار می‌دهد و ایمنی سازه کمتر مد نظر است.علی نصیری درباره اعداد و ارقام اعلام شده درباره ساختمان‌های ناایمن تهران اظهار کرد: اتفاقی که در متروپل افتاد از جنس ایمنی حریق نبود بلکه ایمنی سازه بود. در حوزه ایمنی سازه عدد و رقم و آمار دقیقی نداریم زیرا ساختمان‌هایی که به عنوان ساختمان نا ایمن معرفی می‌شوند در برابر آتش سوزی نا ایمن هستند.وی با بیان اینکه مردم نگرانی بابت اعداد و ارقام ساختمان‌های نا ایمن نداشته باشند، تصریح کرد: تهران یک شهر زلزله خیز است اما نباید این مسئله منجر به نا امنی روانی مردم شود که با کوچکترین اتفاقی، ساختمان‌های زیادی در تهران دچار مشکل می‌شوند.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران معتقد است که اگر مردم به اصول لازم برای ایمنی در هنگام خرید ساختمان توجه کنند، نباید نگرانی داشته باشند.نصیری که در برنامه‌ای رادیویی سخن می‌گفت همچنین با اعلام اینکه بابت ساختمان‌های نا ایمن از نظر آتش نشانی جلسات مکرری برگزار شده است که از دادستانی تهران نیز در آن حضور داشته‌اند، خاطر نشان کرد: تک تک این ساختمان‌ها در حال بررسی هستند و بعضی از آن‌ها توسط دادستانی فراخوانی شده‌اند زیرا خیلی از آن‌ها دولتی نیستند و مالکیت خصوصی دارند.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به هم افزایی که بین دستگاه‌های مسئول برای مقابله با ساختمان‌های نا ایمن وجود دارد، افزود: هم قوه قضائیه، هم دولت و هم نهادهای قانونگذار و سیاستگذاری و همچنین نهادهایی مانند شهرداری با حمیت بسیار بالا پای کار آمده‌اند و اگر استمرار داشته باشد، می‌توانیم در زمینه رفع مشکلات ساختمان‌های نا ایمن گام‌های اساسی برداریم.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین درباره دغدغه‌ مسئولین در این زمینه بیان کرد: جلسات خیلی خوبی برگزار شده است که نتیجه آن، تشکیل کارگروه‌های اجرایی و عملیاتی بوده است. هر چند قوانین و ضوابط در بعضی از بخش‌ها از جمله قانون شهرداری‌ها نیاز به بروز رسانی دارند اما کمبود آنچنانی در این زمینه نداریم.
این سخنان را باید به معنای استنکاف شهرداری تهران از اعلام اسامی‌ساختمان‌های ناایمن دانست. به این ترتیب نه تنها شهرداری کاری در خصوص این ساختمان‌ها انجام نمی‌دهد، بلکه حتی می‌خواهد به بهانه «نگرن نکردن مردم» اطلاه رسانی در این خصوص را هم متوقف کنند. واقعیت این است که تنها کاری که شهرداری در این خصوص انجام داده همان«جلسات خوبی» است که در این خصوص برگزار شده و برگزار خواهد شد!
کد مطلب: 166039
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *