کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

میانه‌روها در انتخابات پارلمانی فرانسه مغلوب چپ و راست افراطی شدند

سقوط تاریخی مکرون

رئیس‌جمهوری فرانسه با مجلس معلق باید دست و پنجه نرم کند

30 خرداد 1401 ساعت 20:54

اتفاقی که «امانوئل مکرون» از آن می‌ترسید، به وقوع پیوست.رئیس جمهوری فرانسه دیگر اکثریت مطلق کرسی‌ها را در اختیار نخواهد داشت . ائتلاف گروه‌های چپ موسوم به نوپس (Nupes) و راست‌گرایان افراطی مجمع ملی هستند که قدرت یافته‌اند.


گروه بین‌الملل – علی ودایع:‌ اتفاقی که «امانوئل مکرون» از آن می‌ترسید، به وقوع پیوست.رئیس جمهوری فرانسه دیگر اکثریت مطلق کرسی‌ها را در اختیار نخواهد داشت . ائتلاف گروه‌های چپ موسوم به نوپس (Nupes) و راست‌گرایان افراطی مجمع ملی هستند که قدرت یافته‌اند. حالا یک چشم‌انداز مبهم سیاسی در پاریس شکل گرفته‌است.
اهمیت این انتخابات برای مکرون در آن بود که در صورت برخورداری حزبش از اکثریت قاطع در مجلس، می توانست برای اجرای برنامه‌های خود در پنج سال دوم ریاست جمهوری مسیر هموارتری داشته باشد اما این آرزو محقق نشد.
لو فیگارو می‌نویسد که ناکامی «مکرونی‌ها» در انتخابات پارلمانی منجر به شکل گیری مطالبه کناره‌گیری «الیزابت بورن» از نخست وزیری فرانسه شده‌است.
بر پایه قانون اساسی فرانسه، رئیس جمهوری موظف است در صورت ناکامی در کسب اکثریت مطلب در انتخابات پارلمانی، نخست وزیر را از میان احزاب دارای اکثریت انتخاب کند. برای این حالت نیز تقسیم قدرت میان رئیس جمهوری و نخست وزیر پیش‌بینی شده است. این بار اما به رغم ناکامی احزاب طرفدار مکرون در کسب اکثریت قاطع، حزب دیگری نیز موفق به کسب اکثریت نشده است.
شکست وزرای مکرون
بنا به نوشته لو فیگارو، ائتلاف حامیان مکرون موسوم به «باهم» (Ensemble) می‌بایست حداقل 289 از مجموع ۵۷۷ کرسی را تصاحب می‌کرد اما در نهایت 245 کرسی را در اختیار گرفت. ائتلاف دست چپی «نوپس» شامل هواداران «ژان لوک ملانشون» 131 کرسی، جمهوری‌خواهان 70 کرسی و حزب راست افراطی «مجمع ملی» که مارین لو پن آن را رهبری می‌کند 89 کرسی کسب کردند .
براین اساس، حداقل 3 تن از وزرای مکرون شامل «املی دو مونشالَن» وزیر انتقال زیست محیطی و انسجام سرزمینی نامزد حوزه انتخابیه ششم اِسون، «بریژیت بورگونیون» وزیر بهداشت و پیشگیری نامزد حوزه ششم پا-دو-کاله و «ژوستین بنن» وزیر امور دریا نیز نامزد حوزه انتخابیه ۲ گوادلوپ نتوانسته‌اند در حوزه انتخابیه خود پیروز شوند.
در دور نخست این انتخابات که یکشنبه هفته گذشته برگزار شد، «اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی» موسوم به «نوپس» متشکل از حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر»، «اروپ اکولوژی-سبزها» (EELV)، حزب کمونیست (PC) و حزب سوسیالیست (PS) که حامیان ژان لوک ملانشون را تشکیل می‌دهند، توانستند ۲۵.۶ درصد آرا را به خود اختصاص دهند و این درحالی است که ائتلاف حامیان رئیس جمهور موسوم به «با هم» متشکل از حزب مکرون با عنوان «جمهوری به پیش»، «جنبش دمکراتیک» (Modem)، «افق‌ها» (Horizons) و «اقدام» از احزاب سیاسی راست میانه، موفق شد ۲۵.۷۵ درصد آرا را از آن خود کند.
پدیده ملانشون دست چبی
لوفیگارو می نویسد که ائتلاف حامیان مکرون باید در پارلمان ملی با جمهوری‌خواهان متحد شوند و ائتلاف چپ به رهبری ملانشون اکنون به عنوان نخستین نیروی اپوزیسیون علیه قوه مجریه ظاهر خواهد شد.
ملانشون پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات به کنایه به «شکست کامل حزب ریاست جمهوری» درود فرستاد و گفت: «هیچ اکثریتی وجود ندارد و فرانسه خود را به نمایش گذاشته است.»
وی ادامه داد: «سطح رای ممتنع هنوز بسیار زیاد و بدان معنی است که بخش بزرگی از فرانسه نمی‌دانند به کجا باید بپیوندند.»
رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ ناپذیر» که حال رهبری ائتلاف موسوم به «نوپس» را بر عهده دارد، اضافه کرد: شکست حامیان مکرون موسوم به «مکرونی» شکست اخلاقی کسانی است که به همه درس دادند. آنها صفوف حزب مجمع ملی (راست افراطی به رهبری مارین لو پن) را تقویت کردند.
ملانشون با بیان اینکه من در حال تغییر موقعیت رزمی خود هستم، ادامه داد: فردا شاید با اکثریت به عنوان نخستین نیروی سیاسی از خواب بیدار شوید.
پیشروی لوپن دست‌راستی
در طرف دیگر، تعداد نمایندگان مجمع ملی به رهبری مارین لوپن از ۸ به ۸۹ کرسی افزایش یافت که یک رکورد تاریخی برای خانم لوپن محسوب می‌شود.
رهبر حزب راست افراطی «مجمع ملی» نیز فراتر از تصور ظاهر شد و توانست بزرگترین گروه پارلمانی منتسب به این حزب در تاریخ خانواده سیاسی این جناح سیاسی است را تشکل دهد.
لو پن ضمن استقبال از نتایج به دست آمده اظهار داشت: مردم تصمیم گرفتند یک گروه پارلمانی بسیار قدرتمند از نمایندگان مجمع ملی را به مجلس بفرستند.
وی اضافه کرد: این گروه تا حد زیادی بزرگترین گروه در تاریخ خانواده سیاسی ما خواهد بود. لو پن گفت: ما به اهداف خود دست یافته‌ایم و آن تبدیل مکرون به یک رئیس جمهور اقلیت و بدون کنترل قدرت است.
وی دنبال کردن بازترکیب سیاسی برای نوسازی دموکراتیک را ضروری خواند و آن را با راهبرد تشکیل یک گروه اپوزیسیون قاطع علیه ساختارشکنی‌ها از بالا یعنی «مکرونیست‌ها» و از پایین «نوپس‌ها» تعریف کرد.
رهبر حزب راست افراطی مجمع ملی با بیان اینکه ما یک مخالف محکم اما محترمانه نهادها را تجسم خواهیم کرد، افزود: من از همه مردم فرانسه می‌خواهم که در این ماجراجویی هیجان‌انگیز به نام فرانسه به ما بپیوندند. ما برای فرانسه و جمهوری می‌جنگیم.
مصیبت بزرگ برای مکرون
برخلاف پیش‌بینی لو فیگارو، «کریستیان ژاکوب» رهبر جمهوری‌خواهان در اظهاراتی روشن، راه هرگونه سازش با دولت مکرون را در ترکیب جدید مجلس بست و اعلام کرد: ما به‌عنوان اپوزیسیون در کارزار انتخاباتی فعالیت و در انتخابات پارلمانی شرکت کردیم و اپوزیسیون باقی می‌مانیم.
به گفته وی، حزب جمهوری‌خواه باید به شکل «یک اپوزیسیون سازنده و واقعی» در مقابل رئیس جمهوری «که همه چیز را نابود خواهد کرد» باقی بماند.
ژاکوب با اشاره به نتیجه مطلوب حزبش در انتخابات پارلمانی و کسب ۶۴ کرسی، گفت: ما به نتیجه‌ای بالاتر از همه پیش‌بینی‌های هفته گذشته دست یافتیم.
طی چهار دوره‌ای که انتخابات مجلس قانونگذاری بعد از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برگزار شده است، این نخستین بار است که رئیس جمهور قادر به کسب اکثریت مطلق کرسی‌های مجلس نشده است. به عبارت دیگر در گذشته انتخابات پارلمان ملی فرانسه نه تنها پیروزی چهره‌ای که وارد الیزه شده بود را تایید بلکه تقویت هم می‌کرد؛ شرایطی که امسال محقق نشد.
کسب نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه به این معنی است که مکرون برای پیشبرد اهداف خود، ناگزیر باید با دیگر احزاب ائتلاف کند و این موضوع قدرت سیاسی و چانه‌زنی دولت را کاهش خواهد داد.
همچنین بر اساس برآوردهای منتشر شده توسط موسسات نظرسنجی، آرای ممتنع در این انتخابات به رقم به ۵۴ درصد رسید و به عبارتی حدود ۲۶.۳ میلیون فرانسوی مانند هفته گذشته که رکورد آرای ممتنع در دور اول را با رقم ۵۲.۴۹ درصد ثبت کردند، در این دور نیز از صندوق‌های رای دوری گزیدند. مطابق ماده ۱۲ قانون اساسی فرانسه دولت می‌تواند مجلس را منحل کند. همین امر سبب شده است تا برخی رسانه‌ها این احتمال را مطرح کنند که مکرون به امید کسب اکثریت مطلق از این ماده استفاده کند. اما سخنگوی دولت در اظهاراتی عنوان کرد که انحلال مجلس در دستور کار نیست.


کد مطلب: 166237

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/166237/سقوط-تاریخی-مکرون

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir