۰
سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۵
کنست منحل و کابینه ائتلافی اسرائیل فروپاشید

نتانیاهو در رویای بازگشت

اسرائیل بازهم وارد چرخه بی‌پایان آشوب و التهاب سیاسی شده است. پارلمان اسرائیل موسوم به کنست منحل شد تا کابینه ائتلافی «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» هم دچار فروپاشی شود. «بنیامین نتانیاهو» رهبر حزب لیکود، با بیان اینکه دولت بنت از نظر سیاسی، امنیتی و اقتصادی شکست بزرگی خورد، از رویای خود برای بازگشت به قدرت پرده برداشت.
نتانیاهو در رویای بازگشت
گروه‌بین‌الملل- مهدی یزدی: اسرائیل بازهم وارد چرخه بی‌پایان آشوب و التهاب سیاسی شده است. پارلمان اسرائیل موسوم به کنست منحل شد تا کابینه ائتلافی «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» هم دچار فروپاشی شود. «بنیامین نتانیاهو» رهبر حزب لیکود، با بیان اینکه دولت بنت از نظر سیاسی، امنیتی و اقتصادی شکست بزرگی خورد، از رویای خود برای بازگشت به قدرت پرده برداشت.
به گزارش الجزیره ، نتانیاهو در بیانیه‌ای ادعا کرد که به زودی دولت وحدت ملی را تشکیل خواهد داد. رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی افزود: این کابینه در تمامی ابعاد امنیتی، سیاسی و اقتصادی به شدت شکست خورد و من در راستای تشکیل کابینه‌ای گسترده تلاش خواهم کرد.
وی ادامه داد: «من و شرکایم کابینه‌ای گسترده به ریاست حزب لیکود تشکیل خواهیم داد که به همه شهروندان اسرائیل اهمیت می‌دهد و تلاش خواهیم کرد و موفق خواهیم شد.» همزمان با این موضع گیری، نظرسنجی‌ها در سرزمین‌های اشغالی ، نشان می‌دهد که جناح بنیامین نتانیاهو در هر انتخاباتی که امروز برگزار شود، ۵۹ کرسی را به دست می‌آورد و در مقابل، ائتلاف دولت کنونی رژیم صهیونیستی ۵۵ کرسی را از آن خود می‌کند. نکته اینجاست که نخست وزیر سابق در چندین پرونده فساد ، متهم ردیف اول محسوب می‌شود.
براساس نظرسنجی که رادیوFM103، حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو ۳۶ کرسی را در کنست (پارلمان اسرائیل) از آن خود خواهد کرد و حزب «آینده‌ای هست» به ریاست یائیر لاپید ۲۰ کرسی و «صهیونیسم دینی» ۱۰ کرسی را به دست می‌آورند.
این نظرسنجی نشان می‌دهد که حزب «آبی- سفید» به ریاست بنی گانتس هشت کرسی و حزب «شاس» و حزب «یمینا» به ریاست نفتالی بنت و حزب «کارگر» هفت کرسی را به دست می‌آورند.
برآوردها حکایت از این دارد که «یهدوت هتوراة» شش کرسی و فهرست مشترک شش کرسی و «اسرائیل خانه ما» پنج کرسی و «امید جدید» چهار کرسی و فهرست عربی چهار کرسی را به دست می‌آورند.
یک درام سیاسی بسیار مهم
شامگاه دوشنبه رسانه‌های عبری اعلام کردند، نفتالی بنت، نخست وزیر و یائیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی اسرائیل بر سر ارائه لایحه انحلال کنست و برگزاری انتخابات ظرف روزهای آتی توافق کردند.
نفتالی بنت و یائیر لاپید اعلام کردند که لایحه انحلال پارلمان را هفته آتی به رای‌ خواهند گذاشت و از آن به بعد، تا روشن شدن سرنوشت سیاسی اسرائیل و برگزاری انتخابات که پنجمین انتخابات سراسری در ۴ سال گذشته است، یائیر لاپید، نخست وزیر خواهد بود.بنت تصمیم به انحلال کنست را تصمیم درست برای رژیم صهیونیستی دانسته است.
وی همچنین اعلام کرد که لاپید به زودی عهده دار نخست وزیری می شود و قدرت به صورت منظم برای آنچه وی تضمین منافع اسرائیل خواند، منتقل خواهد شد.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: روز جمعه بین من و مقامات امنیتی و قضایی گفت‌ وگو شد و من از کلام آنها فهمیدم که اگر قانون کیفری در شهرک‌نشینان تا پایان ماه جاری تمدید نشود، به لحاظ قانون اساسی هرج و مرج و زیان‌ و آسیب‌های امنیتی رخ خواهد داد و این چیزی است که من نمی‌توانم اجازه وقوع آن را بدهم.
طبق این توافق که یک تحول مهم سیاسی به شمار می‌رود و رسانه‌های اسرائیلی آن را «یک درام سیاسی بسیار مهم» توصیف کردند، در صورت تصویب لایحه پیشنهادی، نخست وزیر فعلی اسرائیل جای خود را با یائیر لاپید، وزیر خارجه عوض خواهد کرد؛ به این معنا که بنت، به عنوان وزیر خارجه و لاپید، نخست وزیر موقت تا زمان برگزاری انتخابات خواهند بود.
در این میان،پس از اعلام سقوط کابینه ائتلافی «نفتالی بنت» و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی رژیم صهیونیستی، سفارت آمریکا در سرزمین اشغالی فلسطین اعلام کرد که طبق برنامه ریزی کاخ سفید، «جو بایدن» در ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیرماه ۱۴۰۱) به تل آویو سفر خواهد کرد.
شبکه ۱۳ اسرائیل نیز در این باره به نقل از سخنگوی سفارت آمریکا در سرزمین اشغالی فلسطین اعلام کرد: «اسرائیل یک شریک راهبردی آمریکا است و واشنگتن یک اتحاد راهبردی با تل آویو دارد و این امر فراتر از این یا آن حزب است» بنت و یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی که مامور تشکیل کابینه ائتلافی شده بودند، دوشنبه شب برای انحلال کنست و انتخابات زودهنگام به توافق رسیدند.
براساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی همچنین دو طرف بر سر برگزاری انتخابات زودهنگام در ۲۵ اکتبر (۳ آبان) نیز توافق کردند. درحالی که شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی به نقل از چند مقام نزدیک به بنت اعلام کرد که نخست وزیر تصمیم گرفته که در انتخابات آینده بار دیگر شرکت کند، روزنامه «اسرائیل الیوم» به نقل از برخی منابع در حزب «یمینا» گزارش داد که بنت درصدد کناره‌گیری از دنیای سیاست است.
در همین حال، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد که بنت به نزدیکان خود اعلام کرده که فعلا قصد دارد از سیاست کناره‌گیری کند و نمی‌خواهد با کسی در ارتباط باشد و طی روزهای آتی در مورد آینده خود تصمیم‌گیری خواهد کرد.
کد مطلب: 166345
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *