۰
سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۶
انتقادات به آماری که رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد، شدت گرفت

آقای رییسی؛ تورم 60 درصد از کجا آمد؟

کلیپی از سخنان سید ابراهیم رئیسی در تلویزیون در فضای مجازی بسیار پر بازدید شده است، کلیپی که در آن رئیس جمهور دو بار اعلام می‌کند که در زمان تحویل گرفتن دولت «تورم ماهانه » 60 درصد بوده است!
آقای رییسی؛ تورم 60 درصد از کجا آمد؟
گروه سیاسی - هدیه گل محمدی: کلیپی از سخنان سید ابراهیم رئیسی در تلویزیون در فضای مجازی بسیار پر بازدید شده است، کلیپی که در آن رئیس جمهور دو بار اعلام می‌کند که در زمان تحویل گرفتن دولت «تورم ماهانه » 60 درصد بوده است!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛ ظاهرا منظور رئیسی آمار نقطه به نقطه در شهریورماه یا تورم سالیانه بوده است و همچون موارد دیگر عدم تسلط وی بر آمار و ارقام باعث شده این عدد را مربوط به «تورم ماهانه» اعلام کند، آن هم در زمانی که تورم ماهانه خرداد 1401 رکورد زده و به 12 درصد رسیده است، چنین امری مشخص است که اشتباه لفظی بوده است.
نکته جالب ماجرا این است که اگر منظور رئیس جمهور را تورم سالیانه یا تورم نقطه به نقطه بگیریم، باز هم چنین آماری وجود ندارد. آمار مربوط به سال قبل هنوز هم در سایت مرکز آمار وجود دارد و چیز دیگری می‌گوید. مراجعه به آمار اعلامی توسط این مرکز نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه ای در شهریورماه 43.7 و نرخ تورم سالیانه 45.8 درصد بوده است. همچنین مرور نرخ تورم نشان می‌دهد نه تنها در دولت روحانی که در دولت‌های قبل از آن هم نرخ تورم -نه تورم سالانه و نه تورم نقطه به نقطه- هیچگاه به ۶۰ درصد نرسیده است.با این حال اولین بار خاندوزی وزیر اقتصاد سعی کرد آماری متفاوت با آنچه در مرکز آمار وجود دارد، اعلام کند.
او در روز آخر خردادماه ادعا کرد که «: در شهریورماه طبق اعلام بانک مرکزی با نرخ تورم 12 ماهه حدود 59 مواجه بودیم و امروز این عدد به 46 درصد کاهش یافته است.» گویا رئیسی هم این آماردهی خاندوزی را (البته با یک درصد ناقابل بالاتر) تکرار کرده است. اما نکته مهم اینجا است که چند سالی است «بانک مرکزی» اصولا آمار تورم را اعلام نمی‌کند و این وظیفه را به عهده مرکز آمار گذاشته است. این موضوع را علی صالح آبادی نیز در همان 31 خرداد اعلام کرده بود که «بانک مرکزی و مرکز آمار ایران آمارهایی را در زمینه نرخ تورم تهیه می‌کنند، اما چند سالی است که بانک مرکزی آماری را در زمینه نرخ تورم اعلام نمی‌کند.»
در طول این سالها مرکز آمار ایران مرجع رسمی اعلام نرخ تورم در کشور است و دولت فعلی هم بر همین روال عمل می‌کند اما بعض وقت‌ها باید این روال را کمی تغییر داد تا آنچه مورد نظر دولتمردان فعلی است تامین شود. در واقع دولت سعی بر القای این مطلب دارد که آمار مرکز آمار درباره تورم شهریورماه سال گذشته درست نیست و آمار درست را بانک مرکزی دارد که اعلام نمی‌کند! اما دولتمردان هیچ گاه توان اعلام رسمی این موضوع را ندارند. چون چنین سخنی به معنای این است که به بقیه آمار مرکز آمار هم نمی‌توان استناد کرد اما افتخارات دولت مبنی بر پایین آوردن شیب تورم بر اساس همین آمار مرکز آمار است.
نکته دیگر اینکه اگر این موضوع مطرح شود که دولت‌ها آمار تورم را دستکاری می‌کنند، چرا باید این نکته را فقط باید رد خصوص دولت قبل بدانیم و آن را به این دولت تعمیم ندهیم؟! به نظر می‌رسد که این دو نکته دست دولتمردان را برای اعلام رسمی این موضوع بسته است و به این ترتیب فقط دلشان می‌خواهد که آمار مرکز آمار در مورد شهریور 1400 (ماه تحویل دولت) را بدون هیچ توضیحی تغییر بدهند و مردم هم بپذیرند! این موضوع همچنین در روزهای اخیر مورد توجه سایت‌ها هم قرار گرفته است. سایت عصر ایران در بخشی از تحلیلی که از سخنان رئیسی منتشر کرد، نوشت: « نکتۀ بارز این گفت‌و‌گو یا گزارش تلویزیونی ادعای آقای رئیسی دربارۀ تورم 60 درصدی هنگام تحویل دولت در سال قبل بود.
این در حالی است که در هیچ یک از آمارهای رسمی بانک مرکزی چنین عددی اعلام نشده و خود آقای رئیسی هم در هر 5 گفت‌و‌گوی قبلی چنین عددی نداده بود و می‌گفت مایل نیست به گذشته اشاره کند و تنها از پرداخت ماهانه 10 هزار میلیارد تومان بابت تعهدات قبل سخن می‌گفت.»خبرآنلاین نیز به نقل از مهدی پازوکی اقتصاددان و عضو هیا علمی دانشگاه علامه طباطبایی نوشت: مبنای این آمار را باید مشخص کنند، چیست؟ بیشترین تورم طی سال‌های گذشته، تورم نقطه‌ای خردادماه امسال طی ۲۰ سال گذشته بوده است. مرکز آمار که وابسته به دولت است، اعلام کرده که خرداد ۱۴۰۱ نرخ تورم نقطه‌ای ۵۲.۵ درصد بوده و اصلا ما عدد تورم ۶۰ درصدی نداشتیم. احتمالا مشاوران آقای رئیس‌جمهور به او اطلاعات اشتباه داده‌اند و این فرار به جلو است. این کارشناس اقتصادی متذکر شد: نه در دولت احمدی‌نژاد و نه در دولت روحانی و نه در دولت خاتمی هیچ‌گاه تورم ۶۰ درصد نداشتیم. یعنی تا آن‌جایی که من گزارش‌های سازمان برنامه و بانک مرکزی را دیده‌ام، تورم ۶۰ درصدی نداشتیم.
دولت باید مشخص کند که این آمار تورم ۶۰ درصدی را از کدام صفحه و کدام گزارش در آورده است. بالاترین تورم سالانه مربوط به سال ۷۴ است که نرخ تورم ۴۹.۴ درصد بوده است. جالب است که چطور دولت سیزدهم داستان واکسن کرونا را به نام خود تمام می‌کنند، ولی تورم را به نام دولت روحانی می‌گذارند.
کد مطلب: 167040
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *