۰
سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۸
غرب درحال پذیرش تقسیم اوکراین است

زمزمه صـلح ناخوشـایند

رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به روند ادامه درگیری‌های نظامی در اوکراین، گفت: روسیه نمی‌تواند و نباید در این جنگ پیروز شود. اما همه می‌دانند که در نشست G7، صحبت‌هایی در رابطه با «صلح ناخوشایند» مطرح شده‌است.
زمزمه صـلح ناخوشـایند
گروه بین‌الملل – علی ودایع: رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به روند ادامه درگیری‌های نظامی در اوکراین، گفت: روسیه نمی‌تواند و نباید در این جنگ پیروز شود. اما همه می‌دانند که در نشست G7، صحبت‌هایی در رابطه با «صلح ناخوشایند» مطرح شده‌است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ؛واقعیت میدانی این است که جنگ اوکراین به همان‌صورتی که «هنری کیسینجر» وزیرخارجه نیکسون گفته بود؛ در حال پیشروی است. بلوک غرب و بلوک شرق در حال جمع‌بندی درباره رضایت به تشکیل اوکراین شرقی هستند. آنچه که امروز می‌بینیم، ماجرای قدیمی دیوارکشی برلین است که از قبل‌ هم قابل گمانه‌زنی بود.
«جورج فریدمن» می‌نویسد که تقریباً هر گاه روسیه مورد هجوم واقع شده، بخاطر عمق راهبردی‌اش نجات یافته است. در واقع روسیه بدون تسخیر سریع شهر مسکو توسط مهاجمین آن هم در اولین گام حمله به این کشور نمی‌تواند مغلوب شود و البته راه دستیابی به مسکو طولانی است. از زمان ناپلئون بناپارت تا زمان هیتلر مهاجمینی که از غرب به روسیه حمله کرده‌اند، تلاش داشتند پیش از سرمای بی رحم و خشن زمستان، خود را به پایتخت روسیه برسانند. در واقع مهاجمین باید پیش از شروع باران در فصل پائیز که سبب بسته شدن جاده‌ها بخاطر گِل و لای می‌شود، خود را به مسکو می‌رسانیدند. بدین ترتیب روسیه باید زمان شروع حمله از جانب مهاجمین را در نظر بگیرد تا بر اساس آن و با نظرداشت فاصله مهاجمین از مسکو، بتواند تا حد امکان و با بهره‌گیری از ارتش خود، پیشرفت قوای مهاجم به سمت مسکو را به تأخیر اندازد.
اوکراین، بر همین اساس برای روسیه ارزش راهبردی دارد. اگر اوکراین دست نخورده باقی بماند و بخشی از ناتو بشود، شهر مسکو کمتر از ۳۰۰ مایل یا ۴۸۰ کیلومتر با مهاجمین فاصله خواهد داشت. بسیاری استدلال می‌کنند ناتو قصد حمله به روسیه را ندارد ولی من استدلال می‌کنم که هیچ چیزی غیرقابل اعتمادتر از تمایلات نیست. بایک حساب و کتاب می‌توان گفت که روسیه همانگونه که «ولادیمیرپوتین» رئیس‌جمهوری روسیه تاکید می‌کند، اوکراین سرزمین مادری است که برای حفظ آنها مسکو دست به هرکاری می‌زند.
ارزیابی واشنگتن از تقسیم اوکراین
حالا بنا به گزارش سی‌ان‌ان، ارزیابی‌های دولت بایدن نشان می‌دهد اوکراین دیگر قادر نیست اراضی خود را از روسیه بازپس گیرد و ولودیمیر زلنسکی باید کوچک شدن کشورش را بپذیرد. مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که کاخ سفید دیگر مطمئن نیست اوکراین بتواند مناطقی را که اکنون در کنترل نیروهای روسیه است، بازپس گیرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد مشاوران «جو بایدن» بحث بر سر اینکه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین باید تعریف خود را از «پیروزی» تغییر دهد، شروع کرده و معتقدند وی باید با کوچک‌شدن یا بهتر بگوییم تجزیه اوکراین کنار بیاید.
چند مقام نزدیک به کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفتند این ارزیابی بدبینانه به این معنا نیست که واشنگتن، اوکراین را برای دادن امتیازات رسمی ارضی به روسیه تحت فشار قرار خواهد داد. یکی از دستیاران کنگره در این خصوص به سی‌ان‌ان گفت: اینکه اوکراین بتواند مناطق اشغال شده توسط روسیه را پس بگیرد تا حد زیادی، به میزان حمایت ما از آنها بستگی دارد.
وی افزود اوکراین از آمریکا خواسته‌است دستکم ۴۸ سامانه پرتاب راکت چندگانه در اختیارش بگذارد، اما پنتاگون تا به امروز تنها قول ارسال هشت سامانه را داده‌است. براساس آخرین اطلاعات، روسیه تاکنون توانسته‌است بخش‌های گسترده‌ای از شرق و جنوب‌شرق اوکراین را در کنترل خود بگیرد که شامل سورودونتسک، دونتسک، ماریوپل و خرسون است. در طرف مقابل هم دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین با اعلام این خبر همچنین از مقام‌های کی یف خواست به نظامیان اوکراینی دستور دهند سلاحشان را زمین گذارند.
پسکوف به خبرنگاران گفت: طرف اوکراینی می‌تواند همه چیز را قبل از پایان روز جاری متوقف کند.
مسکو که مدام تهدید استفاده از سامانه هسته‌ای کرملین را پیش می‌کشد؛ در اقدامی معنی‌دار اقدام به استقرار سامانه‌های موشکی در مرزهای غربی روسیه و اخیرا بلاروس کرده‌است. مسکو با این رفتار و ادبیات می‌خواهد نشان دهد که تنها به دنبال ایجاد منطقه حائل بین مرزهای ناتو و خاک روسیه است که در ماجرای دیوار برلین هم آن را تجربه کرده است.
نشانه‌های صلح ناخوشایند
«لیز تراس» وزیر امور خارجه بریتانیا در مصاحبه‌ای با روزنامه ال پائیس اسپانیا در توضیح لزوم بازنگری و تقویت جناح شرقی اروپا برای رویارویی با روسیه به عنوان یکی از اهداف نشست ناتو گفت: تقویت جناح شرقی بسیار مهم است و نیاز به ترکیبی از چند عامل دارد.
اول از همه ما در حال کار بر روی پایان دادن به استراتژی فعلی مبنی بر تعداد کم نیروها و نیروهای چرخشی در هر کشور به عنوان نخستین واکنش هستیم. برای انجام این کار در وهله دوم، ما باید این رقم را افزایش دهیم، و بریتانیا پیشتر این کار را انجام داده است. و سوم اینکه، ما باید تشخیص دهیم که حضور نیروها باید دائمی‌ باشند. حمله روسیه به اوکراین به ما نشان داد که امنیت در اروپا بدتر شده است.
پاسخ ناتو باید افزایش حضور و دائمی‌ کردن آن باشد.
تراس در پاسخ به این پرسش که «آیا باید برای جنگ مستقیم با روس‌ها در اروپای شرقی آماده شویم؟» گفت: در حال حاضر، چیزی که ما نیاز داریم این است که تمام حمایت‌هایی را که در توان داریم از اوکراین انجام دهیم.
عواقب شکست اوکراین در این جنگ برای بقیه اروپا بسیار جدی است. اولین کار این است که به آن‌ها آموزش نظامی و تسلیحاتی داده شود تا بتوانند روسیه را از اوکراین بیرون کنند.
اما مطمئنا همه نیروها باید برای همه نوع احتمالات آماده شوند.
رئیس دستگاه دیپلماسی بریتانیا در تشریح نتایجی که منجر به تایید پیروزی اوکراین می‌شود، تصریح کرد: اساسا اینکه نیروهای روسی باید اوکراین را ترک کنند. کاری که ما نمی‌توانیم انجام دهیم این است که صلحی ناخوشایند داشته باشیم، صلحی که با حضور روسیه در اوکراین حاصل شود. این نتیجه کارساز نخواهد بود. ما از قبل می‌دانیم که در سال ۲۰۱۴ و پس از آن، با وجود توافقات مینسک، چه اتفاقی افتاد. روسیه در نهایت دوباره خود را احیا کرد و بازگشت. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که دوباره این اتفاق بیفتد.
تامین منافع طرفین
در یک تصویر کلی از جنگ اوکراین می‌توان گفت که موفقیت مسکو در تصاحب کامل اوکراین یک اتفاق غیر ممکن است. تحلیل نوع تهاجم روسیه در ابتدای جنگ اوکراین هم نشان می‌دهد که کرملین از ابتدا هم بنا به تصاحب کل این کشور را نداشت؛ کرملین از ابتدا در فکر تشکیل اوکراین شرقی بود.
معقول این است که آمریکا با حمایت تسلیحاتی و جنگ غیر مستقیم از کی‌یف، مقابل پیشروی سریع ارتش سرخ را سد کند که تا حدودی هم موفق بوده است.
نوع پیشروی آرام ارتش سرخ و تلاش برای کشاندن جنگ به نوامبر و زمستان سخت برای اروپایی‌ها یک مصیبت بزرگ است که آمریکا هم آن را می‌داند. تلاش‌های آشکار و مخفی برای حفظ تجارت گاز با مسکو مبین این موضوع است که اروپا منهای بریتانیا خواهان پایان سریع‌تر جنگ، پیش از زمستان باشد.
لفظ «صلح‌ناخوشایند» هم تعبیری است که در نهایت منافع مسکو و واشنگتن را همانند دیوار برلین تامین خواهد کرد.
کد مطلب: 167041
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *