۰
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۸
گفت و گو با نمایندگان مجلس درباره سرنوشت ادغام وزارتخانه ها

دولت از حاشیه سازی دست بردارد

برخی نمایندگان مجلس اعتقاد دارند ادغامهای گذشته فایده چندانی نداشته است
برخی نمایندگان مجلس اعتقاد دارند ادغامهای گذشته فایده چندانی نداشته است

با مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی، ادغام یا افزایش تعداد وزارتخانه ها از این پس صرفا با رای نمایندگان مجلس امکانپذیر خواهد بود. با این وجود برخی نمایندگان اعتقاد دارند دولت همچنان روی این موضوع اصرار می ورزد و به جای رسیدگی به مشکلات اصلی مردم، در صدد جنجال آفرینی و حاشیه سازی است. در همین زمینه و برای مرور نتایج ادغامهای گذشته، پایگاه خبری فریادگر با تعدادی از نمایندگان مجلس گفت و گو کرده است.
دولت دست از جنجال آفرینی بردارد
مهرداد لاهوتی با انتقاد از جنجال آفرینی های دولت در مورد ادغام وزارتخانه ها گفت : اکنون بسیاری از قوانین و مسوولیتهای دولت اجرا نشده و دولت مسایل جدیدی را مطرح می کند. وی در گفت و گو با پایگاه خبری فریادگر با تاکید براینکه هیچ تردیدی در ادغام وزارتخانه و کوچک کردن بدنه دولت نداریم گفت: به نظر من وزارت راه و مسکن یکی از اقدامات خوب بود. وی با اعلام اینکه وزارت مسکن دو وظیفه سیاستگذاری در بخش مسکن و سیاستگذاری در بخش شهرسازی داشت گفت: هیچکدام از این دو وظیفه انجام نمی شد و به غیر از دولت احمدی نژاد که با ورود به بخش مسکن مهر به اعمال سلیقه در بخش مسکن پرداخت، وزارت مسکن کار دیگری انجام نمی داد بنابراین ادغام آن در وزارت راه کار خوبی بود. عضو کمیسیون عمران با انتقاد از طرح ادغام وزارت ارتباطات در راه و شهرسازی گفت: این بحث بیهوده ای بود. زیرا در گذشته نیز بحث این ادغام در مجلس مطرح شد و رای نیاورد. وی با یادآوری اینکه در گذشته دولت با اشاره به ماده ۵۳ برنامه توسعه مطرح می کرد که مجلس به من چک سفید داده و هر کاری دلم بخواهد انجام می دهم گفت: آن موقع شورای نگهبان تاکید کرد که ادغامها باید توسط مجلس بررسی شود. لاهوتی با انتقاد از اینکه باز هم دولت به دنبال جنجال آفرینی در قالب ادغام وزارت ارتباطات است گفت: چرا به وقت و انرژی مجلس اهمیت داده نمی شود و انرژی را صرف کارها و گفتارهای بیهوده می کنیم؟ وی با یادآوری اینکه در گذشته بحث ادغام وزارت ارتباطات در دستور کار مجلس قرار گرفت و کمیسیونهای مختلف آن را بررسی کردند و درنهایت با آن مخالفت شد گفت: نمی دانیم چرا دولت با کاری که مخالفت شده دوباره مخالفت می کند و چه اصراری دارد که وزارت ارتباطات را ادغام کند؟ نماینده لنگرود با ابراز تاسف از اینکه دولت جنگ روانی ایجاد می کند گفت: چه دلیلی دارد که هر چند وقت یک بار به دنبال کارهایی برویم که هیچ نتیجه ای به غیر جنجال آفرینی برای جامعه ندارد؟ وی با تاکید بر اینکه هدف مجلس از ادغام وزارتخانه ها کوچکتر شدن دولت بود گفت: باید این کوچک شدن را در عمل احساس کنیم. باید در هزینه های جاری وزارتخانه ها، کاهش نیروها، یک کاسه شدن تصمیم گیری ها و بسیاری مسایل دیگر باید اتفاق مهمی افتاده باشد در حالی که تغییری وجود ندارد. لاهوتی با تاکید بر اینکه با ادغام چند وزارتخانه تنها یک وزیر کم شده و همان دستگاه با همان تیم به معاونت تبدیل شده است گفت: از اینکه مدیریت یک پارچه شده خوب است. وزارت کار، تعاون و رفاه هر سه یک رسالت داشتند که ادغام خوبی است اما در مورد کوچک شدن هنوز احساس کوچک شدن دولت نکرده ایم. وی با یادآوری اینکه پس از ادغام وزارتخانه ها، شورای نگهبان به آن ایراد گرفت گفت: شورای نگهبان اشکال قانونی داشت که وزارتخانه های جدی شرح وظایف ندارد و مجلس اعلام کرد که با همان شرح وظایف موجود، شرح وظایف جدید را بیاورد که نیاورد. عضو کمیسیون عمران از دولت خواست به جای جنجال آفرینی های جدی، بهتر است شرح جدید وزارتخانه ها را بیاورد گفت: نمی دانیم چرا دولت احمدی نژاد به جای اینکه قانون را اجرا کند، جنجال درست می کند. اکنون بسیاری از قوانین و مسوولیتهای دولت اجرا نشده و هیچ اصراری بر اجرا نمی شود، اما یک باره ادغام وزارت ارتباطات مطرح می شود.
ادغامها همه جانبه نبوده است
علیرضا محجوب معتقد است ادغامها به صورت همه جانبه اتفاق نیفتاده است. وی در گفت و گو با پایگاه خبری فریادگر با اعلام اینکه در ابتدا ۳ وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی با هم بودند گفت: تنها نهادی که بارها جا به جا شد سازمان تامین اجتماعی بود که قبل از انقلاب در وزارت رفاه بود و بعد از انقلاب در وزارت بهداشت قرار گرفت و سپس زیر مجموعه وزارت کار شد. وی با اشاره به اینکه رفت و برگشت دستگاهها به وزارتخانه های متعدد سابقه طولانی دارد گفت: اینکه بگوییم ادغام ۳ وزارتخانه و تشکیل وزارتخانه جدید نتایج بهتر یا بدتری داشته هنوز زود است که بتوانیم از عملکرد آقایان نتیجه بگیریم. دبیرکل خانه کارگر با تاکید بر اینکه هنوز تعاون، کار و رفاه اجتماعی به یک دستگاه جامع تبدیل نشده است گفت: اکنون ۳ دستگاه مستقل داریم که هر سه زیر نظر یک وزیر کار می کنند. وی با تاکید بر اینکه هر کدام از ۳ بخش تعاون، رفاه و کار به انجام امور گذشته خودشان مشغول هستند گفت: تنها اتفاقی که افتاده عنوان ۲ وزیر حذف شده است و هیچ هماهنگی بین این ۳ بخش وجود ندارد. محجوب با تاکید بر اینکه زمانی می توانیم این اقدام را بپذیریم که ادغام به معنای همه جانبه اتفاق افتاده باشد گفت: آقایان بخشی از قانون را اجرا کردند که حذف ظاهری بود، اما بخش مهمی که تعریف وظایف و امور است هنوز انجام نشده است. وی در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی باید می افتاد تا ادغام به معنای واقعی باشد گفت: باید کامل پیش بینی می شد که وزارتخانه ها چگونه ادغام شوند و کیفیت آنها چگونه باشد. نماینده تهران در مجلس با تاکید بر اینکه باید شرح وظایف دستگاهها مشخص می شد گفت: قبل از ادغام ظاهری باید وظایف مشخص می شد که چنین اتفاقی نیفتاد و اگر اشکالی امروز می بینیم ناشی از اجرا نشدن کامل قانون بوده است. محجوب در پاسخ به اینکه کدام یک از ادغامهای قبلی وزارتخانه ها باید لغو شود گفت: این به کار کارشناسانه نیاز دارد. من نمی توانم بگویم که چه بشود اما معتقد هستم باید این ادغامها را حفظ کنیم و از ادغام جدید خودداری شود و بررسی کنیم و ببینیم اشکالات کجاست و آنها را رفع کنیم.
ادغامها جواب نداده است
سیدهادی حسینی هم با انتقاد شدید از ادغام وزارتخانه ها گفت: این ادغامها جواب نداد. وی در گفت و گو با پایگاه خبری فریادگر با تشریح نتایج ادغام وزارت صنایع و معادن با بازرگانی گفت: هنگامی که تولید را کنار تجارت قرار می دهیم جای انتقاد شدید دارد و کمتر در دنیا این کار انجام می شود. عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه تولید کار سخت و تجارت کار آسانی است گفت: تفکر بازرگانی واردات است چون سودده است، بازگشت سرمایه سریع است و زحمت هم ندارد دنبال بانک دویدن هم ندارد. اما تولید باید سرمایه گذاری کند و با کارگر و بانک و بازار و... باید سر و کله بزند. وی با تاکید بر اینکه وزارتخانه ای که تفکر تجارت دارد نیازهایش را از طریق تولید تهیه نمی کند بلکه از طریق تجارت تامین می کند گفت: در وزارتخانه صنعت ، معدن و تجارت جدید، معادن دچار رکود شده و برخی به دنبال کوچک کردن این بخش هستند. افرادی هم که در راس امور قرار گرفتند از بخش تجارت آمدند زیرا غضنفری مدیری از حوزه تجارت بود و مدیر بخش تولید نبود. حسینی با بیان اینکه غضنفری در بازرگانی خوب کار کرد گفت: اما هرگز در بخش تولید موفق نبوده و نخواهد بود. وی با اعلام اینکه وزارت صنایع و معادن از ادغام ۳ وزارتخانه در گذشته تشکیل شده بود گفت: خودروسازیها، کارخانه های بزرگ، معادن و تولید در وزارت صنایع و معادن بود و یکباره بازرگانی را نیز به آن تحمیل کردند. نماینده قائمشهر با اعلام اینکه امروزه در نتیجه ادغام غیر کارشناسی، گروه فولاد زمینگیر شده است گفت: گروه معادن به طور کامل زمینگیر شده است، بخش خودرو مشکلات فراونی با بانکها و روابط بین تولید کننده ماشین و قطعه ساز دارد و وزارتخانه به آن اهمیت لازم را نداده است. وی با اعلام اینکه تولید کنندگان دیگر هم در مورد واردات مواد اولیه یا صادرات تولیداتشان مشکل داشتند گفت: هرگاه که چالشی پیش می آید به دلیل بزرگی وزارت صنعت، معدن و تجارت است و باید دوباره این را تفکیک کنیم. حسینی با اعلام اینکه اکنون وزارت کشاورزی نیز با وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکل دارد گفت: کشاورزی هم تولید کننده است با این تفاوت که اکنون در وزارت جدید تجارت هیچ نقشی ندارد و اگر میخواستیم وزارت بازرگانی را ادغام کنیم باید بخشی از آنرا به وزارت کشاورزی می دادیم. عضو کمیسیون صنایع با اعلام اینکه اگر امروزه به بخش فولاد یا بخش معادن وزارت صنعت و معدن و تجارت بروید این ها کاملا تعطیل است گفت: البته در ظاهر کسانی هستند که حضور فیزیکی دارند اما در باطن کاملا تعطیل است. وی با اعلام اینکه سازمان تعاون روستایی هم در وزارت کشاورزی کاملا تعطیل است گفت: دولت با تعریف این سازمان در تمامی روستاهای کشور نماینده دارد اما به اندازه ای از آن غافل شده ایم که پیرمردانی که سالها آنجا بودند، اکنون ساختمانهایشان را می فروشند و به عنوان حقوق نیروی کار می پردازند. حسینی با تاکید براینکه وزارتخانه را کوچک نکرده ایم و فقط وزیر رفته است گفت: در این شرایط وزیر از کار دور م یشود و کنترل کار از دست وزیر می رود. وی با اعلام اینکه در تمام دنیا که وزارتخانه ها را کوچک می کنند، مسولیت را به بخش خصوصی می سپارند گفت: دولت فقط باید سیاستگذاری کند در حالی که این اتفاق در کشور ما رخ نداد و فقط عنوان را حذف کردیم.
نگرش مدیران در وزارتخانه های ادغام شده، بخشی است
یوناتن بت کلیا نیز با انتقاد از ادغام وزارت مسکن و شهرسازی در وزارت راه گفت: این ادغام، نتیجه های اصلی اش را نداد. شاید در رده های بالا خوب بوده اما در زمینه های پایین مانند مدیران کل و روسای سازمانها در شهرستانها اتفاق خوبی نیفتاد. وی در گفت و گو با پایگاه خبری فریادگر با اعلام اینکه انتصابها به زیان بوده است گفت: اگر مدیری که منصوب شد، از بخش مسکن آمده بود کارهای شهرسازی بیشتر انجام شد و اگر از بخش راه آمده بود کارهای راهسازی را پیگیری کرد و در نهایت یک بخش از عملیات آن منطقه تعطیل یا نیمه تعطیل شد. عضو کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه بهتر این بود که قبل از ادغام دستگاهها یک سری آموزشهای همگانی در آن وزارتخانه ها داده می شد گفت: اول افراد باید با مسوولیت وزارتخاهن دیگر آشنا می شدند. به عنوان مثال اگر فردی در تامین اجتماعی بود و اکنون به وزارت کار منتقل شده، باید بداند که کار قبلی اش با کار فعلی اش متفاوت است. وی با ابراز تاسف از اینکه اتفاق خاصی در وزارتخانه هایی که ادغام شده رخ نداده است گفت: متاسفانه نگاه مدیرانی که در وزارت راه و شهرسازی جدید منصوب شده اند یک نگاه کاملا بخشی بوده است. بت کلیا با تاکید بر اینکه به عقیده من در نتیجه ادغام مسکن و شهرسازی در وزارت راه به هر دو بخش مسکن و راهسازی کشور ما لطمه وارد شد گفت: کافی است عملکرد استانها را بررسی کنید. اگر در استانی مدیر کل از وزارت مسکن سابق منصوب شده نسبت به راهسازی بی تفاوت بوده و اگر از وزارت راه منصوب شده نسبت به شهرسازی بی تفاوت بوده است. نماینده آشوریها با تاکید بر اینکه توجه بخشی یک امر کاملا طبیعی است گفت: تصور کنید که مدیرکل یک اداره در گذشته باورهایی را در بخش راهسازی داشته اما بودجه لازم را در اختیار نداشته است . یکباره همین مدیرکل، بودجه بخش مسکن را نیز در اختیار می گیرد و طبیعی است که به نظرهای اولیه اش توجه بیشتری می کند و بخش دیگر را به رکود می کشاند. بت کلیا با تاکید بر اینکه به این زودی ها ادغامها نتیجه نخواهد داد گفت: باید کادر بالای وزارتخانه ها بازنشسته شوند و نیروهای جوانی راس کار بیایند که تعلق خاطری به یک بخش نداشته باشند. وی با تاکید بر اینکه هرگز نمی توان باور کسی را که سالها در بخش راه زحمت کشیده و متخصص راهسازی است به سوی شهرسازی هدایت کرد گفت: اگر این دو دستگاه از همدیگر جدا بودند اشکالی نداشت اما تا زمانی که هر دو دستگاه یکی باشد از این اتفاقات رخ می دهد.

کد مطلب: 16774
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *