۰
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۰
انکار ارتباط احیای برجام با معیشت مردم به کجا می‌انجامد؟

آقای رئیسی! آیا هنوز هم گره خوردن اقتصاد با تحریم را باور ندارید؟

نه فقط سیدابراهیم رئیسی، بلکه بسیاری از نزدیکان به دولت و نهادهای حامی دولت، ماههاست درباره مضرات برجام سخن می‌گویند و ادعا می‌کنند دولت فعلی، معیشت مردم و اقتصاد را به تحریم گره نزده است.
آقای رئیسی! آیا هنوز هم گره خوردن اقتصاد با تحریم را باور ندارید؟
گروه سیاسی: نه فقط سیدابراهیم رئیسی، بلکه بسیاری از نزدیکان به دولت و نهادهای حامی دولت، ماههاست درباره مضرات برجام سخن می‌گویند و ادعا می‌کنند دولت فعلی، معیشت مردم و اقتصاد را به تحریم گره نزده است. اما نمی‌گویند اگر اقتصاد کشور به تحریم گره نخورده، پس چرا ماههاست در حال مذاکره هستند و چرا مذاکرات هم به نتیجه نرسیده است؟!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،سیدابراهیم رئیسی از روزی که رئیس جمهور شد بارها گفت که اقتصاد کشور را به برجام و تحریم گره نمی‌زند. او۲۶ مهر ۱۴۰۰ گفت: ما کار اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کنیم و سفره، بازار و نان مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم. دوم آبان ماه هم این سخن خود را تکرار کرد و گفت: اقتصاد کشور را به مذاکره و مانند آن گره نمی‌زنیم. رئیسی، این سخنان را بارها و بارها تکرار کرد غافل از آنکه اتفاقا اقتصاد کشور به تحریم گره خورده است و این گره را باید باز کرد؛ نه اینکه منکر آن شد. افزایش قیمتها و رشد بیسابقه نرخ تورم و همچنین کاهش ارزش پول ملی، از مهمترین معضلات اقتصادی کشور در ماههای اخیر بوده که اگر چه تنها دلیل آن تحریم نیست و سوءمدیریت هم در آن سهم دارد، اما نقش تحریم را هم در آن نمی‌توان نادیده انگاشت.
«علی اکبر صالحی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت روحانی و از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دوره وزارت ظریف در مصاحبه با روزنامه شرق که سه شنبه منتشر شد، تاثیر تحریم بر زندگی تحریم را تایید کرده و گفته: «امیدواریم برجام احیا شود. اگر خدای ناکرده در این زمینه تعلل کنیم، دوباره وارد کلاف سردرگمی می‌شویم که باز کردنش با خداست و ملت باز باید سختی و مشقت بسیار تحمل کنند.» مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری به تازگی در توئیتی از رئیسی خواست دستورات مقتضی را به تیم مذاکره کننده جهت مذاکره مستقیم با آمریکا برای ‫احیای برجام‬ و ‫گشایش وضعیت معیشتی مردم‬ صادر کند. کواکبیان آبان ماه هم در توئیتی نوشته بود: جناب آقای رئیسی بارها گفته‌اند معیشت مردم را با تحریم‌ها گره نمی‌زنیم! ‏شکی نیست راه حل اساسی افزایش قدرت‌ خرید مردم همان تقویت‌ ارزش‌ پول ملی است که آن هم بدون رفع‌ تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست. ‏پس‌ اقتصاد ما با موضوع مذاکرات‌ گره خورده است.
پیش از این 61 اقتصاددان هم در نامه ای به ابراهیم رئیسی، بازگشت به برجام را لازمه بهبود وضعیت اقتصادی ذکر کرده بودند.
در تازه ترین موضع گیری‌ها در این زمینه مهرداد لاهوتی نماینده اصولگرای مجلس قبل نیز درباره میزان تحقق شعار گره نخوردن اقتصاد به مذاکرات گفت: امروز دنیا مثل حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته است، ما وقتی تحریم نباشیم، نزدیک به سه میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم. الان که تحریم هستیم امکان دارد یک میلیون بشکه نفت صادر کنیم اما با 20 تا 30 درصد قیمت کمتر این اتفاق می‌افتد. وی با بیان اینکه هیچ تردیدی درباره گره خوردن تحریم‌ها به اقتصاد ما وجود ندارد، افزود: اگر تحریم نباشیم پول مان در نظام بانکی دنیا راحت جا به جا می‌شود اما الان به سختی این کار را انجام می‌دهیم. کلا کشور را داریم گران اداره می‌کنیم.
علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب هم در این زمینه گفته: قطعا این دولت نتوانست شعار گره نزدن اقتصاد و معیشت مردم به مذاکرات برجامی‌ را محقق کند چون الان هم مذاکرات گره خورده و هم اوضاع داخلی گره خورده است. اگر آقای رئیسی به شعار خودش کاملا واقف بود که چه می‌گوید و برای آن برنامه داشت طبعا تحریم‌ها را خنثی می‌کرد و اثر آنها را در اقتصاد کشور به حداقل می‌رساند؛ در این صورت اوضاع اقتصادی کشور بهتر می‌شد.
وضعیت اقتصادی مردم به حدی به تحریم گره خورده که رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر در مجلس در تذکری به رییس‌جمهور گفته: وضعیت معیشتی مردم اصلا خوب نیست و اکنون بهترین فرصت برای باز کردن معابر کولبری برای دور زدن تحریم‌هاست.
حالا با وجود آنکه اقتصاد و معیشت مردم به تحریم گره خورده، مذاکرات احیای برجام به دور تکرار افتاده است و طرفهای غربی نسبت به شکست مذاکرات احیای برجام هشدار داده‌اند. در این میان تیم مذاکره کننده ایران نیز درباره وضعیت مذاکرات اطلاع رسانی نمی‌کند و بر خلاف آن مذاکراتی که به برجام منتهی شد و محمدجواد ظریف، نبض رسانه‌های بین المللی را به سود تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دست گرفته بود، شاهد انفعال و سکوت مذاکره کنندگان ایرانی با هدایت علی باقری هستیم. در چنین شرایطی، نه تنها گره تحریم با اقتصاد و معیشت مردم پابرجا خواهد ماند، بلکه امیدی هم به لغو تحریم و بهبود شرایط اقتصادی نخواهد بود.
کد مطلب: 167999
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *