۰
جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۱
مخالفان «چارچوب هماهنگی شیعی» به پارلمان عراق شبیخون زدند

نمایش کودتای طرفداران مقتدی صدر

حامیان مقتدی صدر، بعدازظهر چهارشنبه وارد پارلمان در منطقه سبز که مقر موسسات دولتی و سفارت‌خانه‌ها در بغداد است شدند و علیه ایران شعار دادند. آن‌ها نسبت به معرفی «محمد شیاع سودانی» به‌عنوان نامزد نخست وزیری این کشور معترض هستند.
نمایش کودتای طرفداران مقتدی صدر
گروه بین‌الملل- مهدی یزدی: حامیان مقتدی صدر، بعدازظهر چهارشنبه وارد پارلمان در منطقه سبز که مقر موسسات دولتی و سفارت‌خانه‌ها در بغداد است شدند و علیه ایران شعار دادند. آن‌ها نسبت به معرفی «محمد شیاع سودانی» به‌عنوان نامزد نخست وزیری این کشور معترض هستند. چند ساعت پس از این اتفاق،سید مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق چهارشنبه شب در صفحه توئیتر خود دستور عقب‌نشینی معترضان از پارلمان عراق و بازگشت به خانه‌هایشان را داد و نوشت: «فاسدان را به وحشت انداختید».
وی در ادامه توئیت خود نوشت: «دو رکعت نماز بخوانید و سالم به خانه‌هایتان بازگردید.»
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،واقعیت این است که یورش «هواداران جریان صدر» به منطقه الخضراء بغداد و ورود به ساختمان پارلمان عراق پیامی روشن در مخالفت عملی با تلاش‌های چهارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی در تشکیل دولت بدون حضور آنهاست. اما این بن‌بست سیاسی پس از ناکامی در تشکیل دولت به کجا منتهی خواهد شد؟ آیا بازگشت به صندوق‌های رای تنها راهکار برای پایان دادن به وضعیت کنونی است؟ «نظیر الکندوری»، نویسنده و پژوهشگر سیاسی عراق به پایگاه عربی بوست گفت: حمله تظاهرات‌کنندگان به ساختمان پارلمان به مثابه پیامی فوری از جریان صدر به چهارچوب هماهنگی و به خصوص نوری المالکی است مبنی بر اینکه به حاشیه راندن این جریان به عنوان برنده نخست انتخابات پیشین امکان‌پذیر نیست. الکندوری با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنم تنها راهکار، حرکت کشور در مسیر برگزاری انتخابات زودهنگام دیگر است،گفت:پس از اعلام چهارچوب هماهنگی در نامزدی السودانی، طرفداران جریان صدر در شبکه‌های اجتماعی شروع به مخالفت و محکوم کردن این انتخاب کردند. وی گفت: دلیل مخالفت جریان صدر این است که المالکی، السودانی را نامزد کرده است وی سایه المالکی خواهد بود به ویژه که السودانی یکی از اعضای حزب الدعوه به ریاست المالکی است که در سال 2019 میلادی پس از اعتراضات مردمی اعلام کرده از این حزب استعفا داده است همچنین اختلافات جریان صدر و چهارچوب هماهنگی بیشتر به دلیل اختلافات قدیمی صدر و المالکی است.
قدرت‌نمایی آنارشیک
بسیاری از معترضان در پارلمان عراق روی میزها راه می‌رفتند و پرچم عراق را تکان می‌دادند. در زمان حضور معترضان هیچ نماینده‌ای در پارلمان نبود. طبق گزارش آسوشیتدپرس تنها نیروهای امنیتی داخل ساختمان بودند که به نظر می‌رسید بدون سختگیری اجازه ورود به معترضان را دادند.
یک مقام امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفت که تظاهرکنندگان پس از ورود به منطقه سبز سعی کردند به سمت پارلمان حرکت کنند اما پلیس برای ممانعت از پیشروی آن‌ها گاز اشک‌آور شلیک کرد. اما در نهایت معترضان توانستند با عبور از موانع وارد صحن پارلمان شوند. آنها پس از ۲ ساعت محل پارلمان را ترک کردند. طبق گزارش آسوشیتدپرس، پلیس ضد شورش نیز برای عقب راندن تظاهرکنندگان از خودروهای آب‌پاش استفاده کرد.
تظاهرکنندگان علیه محمد سودانی، نامزد ائتلاف «چارچوب هماهنگی شیعی» و ایران شعار دادند. نیروهای ضد شورش مقابل دروازه‌های اصلی تجمع کرده بودند اما برخی از معترضان در اطراف دو ورودی منطقه سبز با بالا رفتن از دیوارهای سیمانی شعار دادند: «سودانی، بیرون!» پیش از این نمایندگان جریان مقتدی صدر در پارلمان عراق به درخواست رهبر خود، به صورت دسته‌جمعی از نمایندگی در مجلس این کشور استعفا داده بودند. جریان صدر بزرگ‌ترین برنده انتخابات پارلمانی عراق، توانسته بود ۷۳ کرسی را به خود اختصاص دهد.
طولانی‌ترین کمای سیاسی
مساله بنیادین این است که بغداد وارد طولانی‌ترین دوره انسداد سیاسی پس از انتخابات پارلمانی اخیر شده است . فعلا گروه‌های سیاسی عراقی تاکنون موفق به انتخاب رئیس جمهوری و تشکیل دولت جدید نشده‌اند؛ امری که پس از افزایش قیمت جهانی نفت و به تبع آن، افزایش درآمدهای نفتی عراق انجام اصلاحات اقتصادی و پیشبرد پروژه‌ها و حتی تصویب قانون بودجه سال جاری را با اما و اگر مواجه کرده است.
بیش از 9 ماه از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در 10 اکتبر گذشته می‌گذرد، دولت جدید تشکیل نشده است تا عراق رکود عدم انتخاب رئیس جمهوری و نخست‌وزیر جدید را با 292 روز ثبت کند، این در حالی است که پیش از این در سال 2010 میلادی رکورد عدم تشکیل دولت پس از برگزاری انتخابات 289 روز بود که در پایان با نخست‌وزیری مجدد نوری المالکی به پایان رسید.
در شرایطی که دولت مصطفی الکاظمی به پیشبرد امور روزانه ادامه می‌دهد، به نظر می‌رسد ناکامی احزاب در توافق بر سر تشکیل دولت جدید به این معناست که دولت الکاظمی به فعالیت خود به عنوان دولت انتقالی تا زمان برگزاری انتخابات جدید ادامه خواهد داد.
در تحولی جدید که نشانگر تداوم بن‌بست سیاسی است، روز گذشته هزاران طرفدار جریان صدر به ساختمان پارلمان عراق یورش بردند و شعارهایی علیه رقبای سیاسی این جریان و مشخصا نامزدی «محمد شیاع السودانی» برای تصدی منصب نخست وزیری سر دادند.
از زمان حمله امریکا و سقوط رژیم بعث، منصب نخست‌وزیری در اختیار احزاب شیعی، منصب ریاست جمهوری متعلق به احزاب کُرد و ریاست پارلمان به گروه‌های سیاسی اهل سنت تعلق داشته است اما اختلافات سیاسی این بار منجر به طولانی شدن بسیار روند تشکیل دولت جدید شده است.
جریان صدر پس از ناکامی در تشکیل «دولت اکثریت ملی» تصمیم به خروج از روند سیاسی عراق گفت اما کنشگری خود را از طریق افکار عمومی و اعتراضات خیابانی ادامه می‌دهد و با متهم کردن المالکی به فساد و پرونده‌های دیگر به خصوص فایل صوتی به بیرون درز کرده درباره صحبت‌های جنجالی المالکی، وی را ناچار به کناره‌گیری از رقابت برای منصب نخست وزیری کرد و اکنون نیز مخالفت خود را با السودانی به دلیل عضویت در حزب الدعوه و نزدیک بودن به المالکی اعلام کرده و در روندی کلی به دنبال ناکام گذاشتن چهارچوب هماهنگی در تشکیل دولت جدید است.
در همین رابطه، یکی از اعضای دفتر سیاسی جریان صدر اظهار داشت: السودانی تنها سایه المالکی است.
تشدید نارضایتی و بهره‌برداری جریان صدر
بن‌بست سیاسی و عدم تصویب بودجه سال جاری بر پروژه‌های زیربنایی و اصلاحات اقتصادیی تاثیر گذاشته است و مردم عراق می‌گویند، علیرغم افزایش بی سابقه درآمدهای نفتی اما پرونده خدمات رسانی و وضعیت اقتصادی بدتر شده است.
«محمد محمد»، کارمند بازنشسته عراقی که ساکن شهر الناصریه است، گفت: دولت وجود ندارد و بودجه هم به تصویب نرسیده است، خیابان‌ها پر از چاله است، آب و برق مکرر قطع می‌شود، وضعیت درمانی و آموزشی بحرانی است. معمولا تشکیل دولت جدید عراق چند ماه زمان می‌برد تا همه گروه‌های سیاسی مهم به توافق برسند اما این بار اختلافات تنها محدود به انتخاب نخست وزیر نیست بلکه دو حزب اصلی اقلیم کردستان یعنی حزب دموکرات و اتحادیه میهنی تاکنون موفق به توافق بر سر نامزد واحد منصب ریاست جمهوری نشده اند؛ منصبی که باید نامزد نخست وزیری را مامور تشکیل کابینه جدید کند. گفته شده که انتخاب زمان یورش به پارلمان توسط طرفداران جریان صدر بدون برنامه‌ریزی نبوده است بلکه این اقدام درست چند روز پیش از برگزاری جلسه روز شنبه پارلمان در انتخاب رئیس جمهوری جدید علیرغم عدم توافق کُردها و سپس تشکیل دولت جدید از سوی نامزد فراکسیون اکثریت صورت گرفته است. احتمالا تدارک نخست‌وزیری السودانی و اصرار نوری مالکی با لشگرکشی مجدد طرفداران مقتدی صدر همراه خواهد شد. شاید بتوان گفت که که اختلافات عمیق میان چهارچوب هماهنگی و جریان صدر به مرحله‌ای دشوار و غیر قابل حل رسیده است و برخی از سیاسیون شروع به مطرح کردن درخواست‌ها برای ابقای دولت کنونی الکاظمی و آمادگی برای برگزاری انتخابات جدید کرده‌اند تا بن بست سیاسی کنونی به پایان رسد. طرفداران جریان صدر در سال 2016 هم به منطقه الخضرا یورش برده و با دستور صدر از آن خارج شده بودند اما این بار رهبر جریان صدر این پیام آشکار را به رقبای سیاسی خود داده که توانایی کودتای خیابانی دارد.
کد مطلب: 170107
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *