۰
دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۷
برگزاری اولین جلسه دادگاه متروپل

متهمان فاجعه متروپل چه کسانی هستند؟

دوماه و 8 روز بعد از فاجعه فروریختن برج متروپل در آبادان، اولین جلسه دادگاه متهمان این فاجعه روز دوشنبه در اهواز برگزار شد در این پرونده ۲۱ نفر مقصر حادثه شناخته شده‌اند که علیه ۲۰ نفر افراد مؤثر کیفرخواست صادر شده است.
متهمان فاجعه متروپل چه کسانی هستند؟
گروه سیاسی - فهیمه جهازیان: دوماه و 8 روز بعد از فاجعه فروریختن برج متروپل در آبادان، اولین جلسه دادگاه متهمان این فاجعه روز دوشنبه در اهواز برگزار شد در این پرونده ۲۱ نفر مقصر حادثه شناخته شده‌اند که علیه ۲۰ نفر افراد مؤثر کیفرخواست صادر شده است. به نظر می‌رسد متهم ردیف اول این فاجعه حسین عبدالباقی است که اعلام شده که در این فاجعه خود او کشته شده است. در این مدت اتفاق دیگری هم افتاده که ارتباط با این پرونده دارد؛ مجید عبدالباقی برادر مالک متروپل هم چندی پیش با اسلحه در منزل مسکونی اش کشته شد. این قتل نشان می‌دهد که هنوز داغ متروپل زنده است و متاسفانه می‌تواند به حاشیه بیشتری کشیده شود. شاید بر همین اساس است که مقامات قوه قضائیه ترجیح داده اند زودتر دادگاه تشکیل شود. اگرچه بلافاصله پس از این فاجعه، محسنی اژه‌ای دستورات ویژه‌ای را در مورد بررسی ابعاد این حادثه و رسیدگی فوری صادر کرد. همچنین دادستان کل کشور به جهت اهمیت موضوع ضمن دستور به دادستان مرکز استان به منظور تسریع در رسیدگی و نظارت بر پرونده، نمایندگان ویژه‌ای را از دادستانی کل کشور مامور به انجام تحقیقات و تهیه گزارش جامع از تمامی جوانب این حادثه کرد که گزارش این حادثه در ۳۰ صفحه تهیه و در اختیار رئیس دستگاه قضایی قرار گرفت. بنا به اعلام رئیس دادگستری خوزستان متهمان این حادثه ۲۱ نفر هستند که همه آن‌ها در دادگاه حاضر شدند که همگی بازداشت هستند و از زندان به جلسه دادگاه اعزام شده‌اند. با توجه به این که مجید عبدالباقی آزاد بوده، وی را نباید جزو متهمان این پرونده دانست. اما منطقی نیست که قتل وی را کاملا بی ارتباط با این پرونده بدانیم. ده روز پیش اعلام شده بود که کیفرخواست متهمان این پرونده صادر گردیده است. در آن زمان هم بیان شده بود که در این پرونده تعداد ۲۱ نفر مقصر حادثه شناخته شده‌اند که علیه ۲۰ نفر افراد موثر کیفرخواست صادر شده است.
در بخشی از کیفرخواست صادر شده با توجه به فوت مالک ساختمان و بر طبق تبصره یکِ ماده ۸۵ قانون آئین دادرسی کیفری درخواست پرداخت دیه به نسبت تقصیر از دادگاه محترم درخواست گردیده است.
رئیس کل دادگستری خوزستان روز گذشته درباره جزئیات اولین جلسه دادگاه متروپل گفت: دوشنبه اولین جلسه رسیدگی به پرونده حادثه متروپل با حضور اولیای دم متوفیان و متهمان پرونده برگزار شد. در این جلسه اظهارات ۲۲ نفر از اولیای دم متوفیان استماع شد و برخی از وکلای آنان نیز اظهارات خود را بیان کردند .
وی گفت: بعضا متوفیان اعضای یک خانواده بوده‌اند که یک نفر به نمایندگی از اولیای دم در جلسه دادگاه حاضر شد. قبل از استماع اظهارات شکات کیفر خواست توسط نماینده دادستان قرائت شد. درباره این که دقیقا چه کسانی متهم این پرونده هستند، سخنگوی قوه قضائیه در نشست هجدهم خرداد خود با خبرنگاران گفت: پس از این حادثه بی‌درنگ کارگروه قضایی و حقوقی در این‌باره تشکیل و ابعاد حقوقی حادثه بررسی شد و تحقیقات مقدماتی آغاز و قرار کارشناسی صادر و هیأت کارشناسی برای تبیین ابعاد و مشخص کردن علت تامه حادثه انتخاب شد تا کسانی را که قصور داشتند مشخص کنند و در ادامه کسانی که ممکن بود قصور یا تقصیری کرده باشند دستگیر شدند.
ستایشی در ادامه گفت: دستگاه قضایی با همکاری ضابطین دادگستری اقداماتی را با رعایت موازین انجام دادند و ۱۴ نفر از افرادی که تشخیص داده شدند که مقصر حادثه هستند بازداشت شدند. شهرداران سابق و اسبق ۴ نفر و کسانی که مسئول حوزه نظام مهندسی در شهرستان بودند شامل متهمان پرونده می‌شوند.
وی در ادامه به سایر متهمان نیز اشاره کرد و گفت: با رعایت موضوع مقررات ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی، عناوین احصا و قابل ذکر است و شهردار سابق، رئیس نظام مهندسی، مهندس ناظر پروژه، شهردار منطقه ۱، سرپرست شهرداری منطقه ۱، معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل و سرپرست معاونت فنی و عمرانی و معاونت فنی شهرداری جزو کسانی بودند که در این تصمیمات به موجب قرار تأمین کیفری بازداشت شدند و هر تصمیمی که نسبت به مقصران این حادثه گرفته شود، به موجب قانون خواهد بود و قرارهای صادره هم متناسب با جرم مرتکب شده بوده است.
قر ار است دومین جلسه این دادگاه روز سه شنبه برگزار شود و به نظر می‌رسد عزم قوه قضائیه برای صدور سریع حکم برای متهمان این فاجعه جزم است.
کد مطلب: 170405
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *