۰
چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۹
وعده‌های فراموش شده رئیسی برای توسعه اینترنت

وعده جدید دولت برای برخورد با مقصران اختلالات اینترنتی!

سیدابراهیم رئیسی در جلسه دیروز هیات دولت، همزمان با گلایه‌های مردم درباره اختلالات شبکه ارتباطی و اینترنت ثابت و همراه در کشور گفت: وزارت ارتباطات با دقت مواردی از این دست را پیگیری کند تا خللی در خدمات رسانی به مردم و فعالیت کسب‌وکارها و مشاغلی که در بستر فضای مجازی جریان دارد، ایجاد نشود.
وعده جدید دولت برای برخورد با مقصران اختلالات اینترنتی!
گروه سیاسی- خاطره میرزا: سیدابراهیم رئیسی در جلسه دیروز هیات دولت، همزمان با گلایه‌های مردم درباره اختلالات شبکه ارتباطی و اینترنت ثابت و همراه در کشور گفت: وزارت ارتباطات با دقت مواردی از این دست را پیگیری کند تا خللی در خدمات رسانی به مردم و فعالیت کسب‌وکارها و مشاغلی که در بستر فضای مجازی جریان دارد، ایجاد نشود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،همزمان با این سخنان رئیسی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دو حادثه در هفته اخیر که موجب اختلال در شبکه اینترنت شده بود، تأکید کرد: با مقصران احتمالی اختلال اینترنت برخورد می‌شود! او البته به نقش دولت در اختلال یا کاهش سرعت اینترنت اشاره‌ای نکرد!
«عیسی زارع‌پور» در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره اختلال اینترنت در روزهای اخیر، گفت: در هفته اخیر دو حادثه داشتیم که یکی از آنها در مشهد رخ داد و روز شنبه بر اثر قصور یکی از پیمانکاران شرکت مخابرات، بخشی از فیبرهای نوری مرکز قطع شده بود. بر اثر این رخداد، ارتباطات چند استان اعم از خراسان رضوی، خراسان جنوبی و کرمان حدود ۴ ساعت دچار اختلال شده بود که با مقصرین احتمالی آن برخورد خواهد شد. روز دوشنبه هم یکی از حوضچه‌های شرکت مخابرات ایران در خیابان کارگر دچار آتش‌سوزی شده بود که آن هم منجر به قطع ارتباطات شد.
وی ادامه داد: جلسه‌ای در این خصوص برای بررسی این دو حادثه برگزار شد که علت آن عدم رعایت اصول حرفه‌ای توسط اپراتورها تشخیص داده شد و البته اصول پدافند غیرعامل هم رعایت نشده بود. مسئول پدافند غیرعامل وزارتخانه مأمور شد تا همه مراکز مخابراتی را بررسی کند و شرکت مخابرات هم حتماً باید ضرر و زیان مشترکین را جبران کند که سازمان تنظیم مقررات پیگیر این جبران خسارت است.
این درحالیست که افکار عمومی، دولت و همچنین وزیر ارتباطات را عامل اختلالات اینترنت و همچنین کاهش سرعت اینترنت می‌دانند. این درحالیست که ابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، چنان درباره اینترنت و فضای مجازی سخن گفته بود که گویی با روی کار آمدن دولت او، تحولی جدی در حوزه فضای مجازی ایجاد می‌شود! او در تبلیغات انتخاباتی خود با طرح این پرسش که چرا با وجود گسترش استفاده از فضای مجازی زیر ساخت‌های مورد نیاز برای آن تهیه نشده، گفت: اگر این زیرساخت‌ها فراهم شده بود امروز هیچ کاری در فضای اداری و در عرصه تحقیقات و پژوهش دچار وقفه نمی‌شد. او وعده داد دولت آینده زیرساخت‌های لازم برای تامین اینترنت در کشور را کامل می‌کند.
وی همچنین با اشاره به امکان درآمدزایی از طریق اینترنت، به طرح این سوال پرداخت که چرا نگذاریم مردم در فضای مجازی اشتغال داشته باشند؟ یک خانم خانه‌دار که آشپزی می‌کند یا یک معلم که تولید محتوا انجام می‌دهد، باید سهم خود را از کاری که انجام می‌دهد ببرد. وی افزود: «امروز هند به اندازه درآمد نفتی ما از اینترنت سود اقتصادی می‌برد» و خاطر نشان کرد که «دولت مردمی برای درآمدزایی مردم از اینترنت برنامه‌های روشنی دارد».
اما از زمانی که او روی کار آمده نه تنها گاهی برای رفع فیلتر تلگرام و توئیتر برداشته نشده، بلکه دسترسی به اینترنت و سرعت آن نیز کاهش یافته است که برخی آن را به دلیل کاهش پهنای باند می‌دانند.جالب اینجاست که فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی همچون توئیتر در شرایطی ادامه دارد که اغلب مسئولان در توئیتر فعالند و حتی وزیر کار و امور اجتماعی دولت رئیسی، استعفای خود را از طریق توئیتر اعلام کرده بود!
اما وزارت ارتباطات دولت رئیسی، نه تنها تمایلی به رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی مسدودشده ندارد، بلکه حتی در اقدامی عجیب، تنظیمات سرچ گوگل برای ایرانیان را به سرچ کودک تغییر داده که این اقدام با اعتراضات فراوانی مواجه شد.
گزارش جدید وب‌سایت اسپیدتست از وضعیت سرعت اینترنت در جهان تا ماه ژوئن سال 2022 میلادی نشان می‌دهد متوسط جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل به 31.01 مگابیت بر ثانیه و متوسط جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل به 8.66 مگابیت بر ثانیه رسیده است. طبق این گزارش، متوسط سرعت دانلود اینترنت موبایل ایران 27.17 مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت آپلود اینترنت موبایل ایران نیز 9.65 مگابیت بر ثانیه است. این ارقام، ایران را از میان 139 کشوردر جایگاه 72 قرار داده که از افت یک پله‌ای رتبه ما نسبت به گزارش گذشته حکایت دارد! در اینترنت ثابت، وضعیت ایران بدتر است.
متوسط سرعت دانلود اینترنت ثابت ایران در ماه ژوئن سال 2022 میلادی به 10.23 مگابیت بر ثانیه و متوسط سرعت آپلود آن به 1.61 مگابیت بر ثانیه رسید. ایران در بخش اینترنت ثابت از بین 182 کشور در جایگاه 145 قرار گرفته که از افت 4 پله‌ای نسبت به گزارش قبلی و افت یازده پله ای نسبت به زمان مشابه در سال گذشته حکایت دارد.
این آمار ثابت می‌کند که دولت رئیسی نه تنها برنامه ای برای تسهیل دسترسی مردم به اینترنت و استفاده از شبکه‌ها و برنامه‌های فیلترنشده با سرعت معقول ندارد، بلکه عملا سرعت اینترنت را نیز نتوانسته افزایش دهد.
بهتر است وزیر ارتباطات، به جای پیدا کردن مقصران احتمالی اختلال اینترنت در هفته‌های اخیر، برنامه روشن خود را برای افزایش سرعت اینترنت و تسهیل دسترسی مردم به فضای مجازی ارائه دهد؛ در غیر این صورت مشخص می‌شود که این وعده ابراهیم رئیسی در زمان انتخابات نیز وعده ای مثل وعده‌های دیگرش، صرفا در حد گفتار بود!
کد مطلب: 170578
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *