۰
چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۶

تایوان پس از سفر پلوسی در محاصره رزمایش جنگی چین قرار گرفت

نمایش خشم اژدهای زرد
عقاب آمریکایی انگشت در چشم اژدهای زرد کرده‌است. خشن‌ترین الفاظ از سمت پکن در واکنش به سفر«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان مخابره شده‌است. چین می‌گوید آمریکا با آتش بازی کرده اما این خاکستر است که می‌ماند.
تایوان پس از سفر پلوسی در محاصره رزمایش جنگی چین قرار گرفت
گروه بین‌الملل – علی ودایع: عقاب آمریکایی انگشت در چشم اژدهای زرد کرده‌است. خشن‌ترین الفاظ از سمت پکن در واکنش به سفر«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان مخابره شده‌است. چین می‌گوید آمریکا با آتش بازی کرده اما این خاکستر است که می‌ماند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،پلوسی به محض وارد شدن به تایوان با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که سفرش نقض بیانیه‌های مشترک آمریکا و چین نیست ؛ اما همه در واشنگتن می‌دانند که اقدام رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا در حقیقت به چالش کشیدن حیثیت چین واحد است. در لحظه ورود پلوسی به تایوان ، 21 جنگنده مسلح چینی دقیقا روی نوار حائل تایوان به پرواز درآمدند.
«هوآ چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه گفت: آمریکا قطعاً مسئول خواهد بود و باید بهای حمله به حاکمیت و امنیت چین را بپردازد.
«وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز در بیانیه‌ای با اشاره به تعهد آمریکا از سال ۱۹۷۹ به نداشتن هیچ روابط رسمی با تایوان، گفت: طرف آمریکایی به قول خود در مورد موضوع تایوان خیانت کرده و واشنگتن بزرگترین مخرب صلح و ثبات تنگه تایوان است.
هفته گذشته، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهوری چین هم در گفت وگوی تلفنی با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از آمریکایی‌ها خواست تا «با آتش بازی نکنند.»
در این میان ؛ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در پلتفرم اجتماعی «حقیقت» خود نوشت: «چرا نانسی پلوسی دیوانه در تایوان است؟ او همیشه باعث دردسر می‌شود. هیچ کاری را خوب و درست انجام نمی‌دهد (دو استیضاح ناموفق، از دست دادن مجلس و غیره). تماشا کنید!»
چین تایوان را با جمعیتی حدود ۲۳ میلیون نفر یکی از استان‌های خود می‌داند که از زمان پایان جنگ داخلی (۱۹۴۹) از آن کشور جدا شده است. پکن با هرگونه ابتکاری که به تایوان مشروعیت بین‌المللی بدهد، از جمله هرگونه تماس رسمی بین تایوان و سایر کشورها مخالف است.
نگرانی درباره تشدید تنش
در همین حال اکنون یکی از نگرانی‌های جامعه بین الملل بروز تنش و درگیری بین چین و آمریکا به عنوان دو قدرت اتمی است.اما اغلب تحلیلگران می‌گویند که این احتمال - در حال حاضر- وجود ندارد.
گفته می‌شود که موضع ثابت چین این بوده است که به دنبال «اتحاد مجدد مسالمت آمیز» با تایوان است و به نظر می‌رسد ایالات متحده هم تمایلی به کشیده شدن پایش به یک درگیری نظامی پرهزینه در آسیا ندارد و بارها اعلام کرده که خواهان جنگ نیست.
«لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده هم که در نشست سنگاپور شرکت کرده بود، در سخنرانی خود گفت ایالات متحده از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند و خواهان «جنگ سرد جدیدی» هم نیست.
نکته اینجاست که اگرچه طرفین تلاش می‌کنند سطح تنش‌ها را کنترل کنند اما شلیک اشتباه یک گلوله هم ممکن است منجر به جنگ یا انجام حملات چین ، تایوان یا آمریکا شود.
رزمایش جنگی
نکته بارز در خبرهای مخابره شده از پکن، پرواز 21 جنگنده مسلح چینی همزمان با سفر رئیس مجلس آمریکا به تایوان بوده‌است. فرماندهی ارتش شرقی چین سه‌شنبه شب بلافاصله پس از فرود پلوسی اعلام کرد که مجموعه رزمایش‌های نظامی با مهمات جنگی در اطراف تایوان انجام خواهد داد.
نشریه «گلوبال تایمز» به نقل از سخنگوی حزب کمونیست چین نوشت، ارتش این کشور رزمایش‌های نظامی و فعالیت‌های آموزشی مهم از جمله مانورهای شلیک مستقیم را در ۶ منطقه در اطراف تایوان از پنجشنبه تا یکشنبه انجام خواهد داد.
پیشتر این خبرگزاری چینی اطلاعیه‌ای مبنی بر برگزاری مانورها و فعالیت‌های آموزشی ارتش آزادی‌بخش خلق چین منتشر کرد که در آن به مانور با گلوله واقعی و محاصره تایوان در شش منطقه دریایی و هوایی در شمال، شمال شرق، شرق، جنوب، جنوب‌غرب و شمال غرب اشاره داشت.
«شی یی» سخنگوی جبهه شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در بیانیه‌ای عنوان داشت: «رزمایش مشترک دریایی و هوایی در شمال، جنوب‌غربی و جنوب‌شرقی جزیره تایوان برگزار خواهد شد. همچنین، مانورهای گلوله و موشک واقعی در تنگه و در شرق جزیره تایوان که طی آن از گلوله‌های دوربرد استفاده خواهد شد، از دیگر مانورهای چین است که در اطراف این جزیره برگزار می‌شود.»
براساس همین گزارش، این بدان معناست که جزیره تایوان از «شش جهت توسط مانورهای ارتش آزادی‌بخش خلق چین محاصره خواهد شد.»
بنا به تصاویر تلویزیون مرکزی چین ، پکن با تمام توان نظامی در رزمایش محاصره تایوان حاضر شده است.
تشنج در نشست آ.سه.آن
به موازات تنش‌های تایوان ، وزیران امور خارجه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن تلاش می‌کنند سطح تنش‌ها را کاهش دهند.
انتظار می‌رود که سطح توجهات این اجلاس به وانگ یی وزیر امور خارجه چین و آنتونی بلینکن همتای آمریکایی او معطوف شود که هر دو برای مذاکرات امنیتی منطقه ای آسه آن که در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می‌شود، به پایتخت کامبوج پرواز کرده اند.
کونگ فوک سخنگوی آسه‌آن و معاون وزیر امور خارجه کامبوج گفت که در این اجلاس تلاش می‌شود تنش‌ها فرو نشانده شود.
وی تاکید کرد که وزیران شرکت کننده می‌کوشند راه‌هایی را بیابند که این اتحادیه به تثبیت اوضاع در تایوان کمک کند، به نحوی که اوضاع به رویارویی منتهی نشود و تب و تاب سیاسی بین همه طرف‌های مربوطه را تشدید نکند.
آسه آن متشکل از ۱۰ عضو بین کشورهایی با مناسبات نزدیک با چین همچون میانمار، کامبوج و لائوس و کشورهایی که نسبت به پکن موضعی محتاطانه تر دارند، دو پاره شده است. قرار است وزیران در نشست هفته جاری آسه آن که برای اولین بار پس از همه گیری کرونا به صورت رو در رو انجام می‌شود، نبود پیشرفت در طرح مورد توافق این بلوک را به عنوان راهی برای رفع مناقشه میانمار، مورد انتقاد قرار دهند.
علاوه بر بلینکن و وانگ یی، سرگئی لاوروف دیپلمات ارشد روسیه و جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست‌هایی با همتایان آسه آن شرکت خواهند کرد.
انتظار می‌رود وزیران مربوطه با موضوعاتی چون درگیری روسیه و اوکراین، آزمایش‌های موشکی کره شمالی و نگرانی‌های امنیتی منطقه ای دست و پنجه نرم کنند.
کد مطلب: 170583
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *