; ?>; ?> مکانیسم حذف علیه ترامپ - مردم سالاری آنلاين
۰
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۱
تلفن همراه نماینده جمهوری‌خواه توسط FBI توقیف شد

مکانیسم حذف علیه ترامپ

شبیخون به عمارت اسرار مارئه لاگو بدون اطلاع کاخ‌سفید بوده ‌است
گفته‌ می‌شود که در ساختار پیچیده حاکمیت ایالات متحده ، مکانیسم واشنگتن علیه عنصر نامطلوب این است که پلیس فدرال FBI و پلیس مخفی در زمان خطر وارد عمل می‌شوند. روسای جمهوری آمریکا همواره از نوع برخورد پلیس مخفی در زمان ترک کاخ‌سفید گلایه داشته‌اند ؛ این موضوع نشان می‌دهد که حاکمیت در واشنگتن با کسی شوخی ندارد.
مکانیسم حذف علیه ترامپ
گروه‌بین‌الملل – علی ودایع: گفته‌ می‌شود که در ساختار پیچیده حاکمیت ایالات متحده ، مکانیسم واشنگتن علیه عنصر نامطلوب این است که پلیس فدرال FBI و پلیس مخفی در زمان خطر وارد عمل می‌شوند. روسای جمهوری آمریکا همواره از نوع برخورد پلیس مخفی در زمان ترک کاخ‌سفید گلایه داشته‌اند ؛ این موضوع نشان می‌دهد که حاکمیت در واشنگتن با کسی شوخی ندارد. این بحث در کمیته تحقیق بررسی یورش به کنگره در سال 2021 مطرح شده که «دونالد ترامپ» با خیانت به سوگند ریاست‌جمهوری ، عامدانه برای کودتا زمینه‌سازی کرده‌است. او در عین حال متهم به خروج اسناد طبقه‌بندی شده کاخ‌سفید شده است ؛ موضوعی که در نهایت منجر به شبیخون علیه ویلای مارئه لاگو شده است. گفته می‌شود که یک لیست بلند از رفقای ترامپ در لیست سیاه قرار گرفته اند. روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش کرده که ماموران FBI تلفن همراه «اسکات پری» نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا، هنگام سفر با خانواده‌اش مصادره کردند. این مساله نشانه دیگری از بالا گرفتن تب تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا درباره حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا است. این نماینده ایالت پنسیلوانیا بدون ذکر علت توقیف تلفن همراه خود توسط FBI، این اقدام را توهین آمیز دانست. پری به عنوان حامی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در تحقیقات حادثه حمله به کنگره توسط حامیان ترامپ مورد پرسش و پاسخ قرار گرفته است. پری در این بیانیه اشاره کرد که ماموران FBI اجازه صحبت کردن او را با وکیلش ندادند.این نماینده جمهوری خواه که به انتشار گسترده اظهارات غلط ترامپ درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا کمک می‌کرد، چند هفته پیش از حمله به کنگره در سال ۲۰۲۱ با کاخ سفید در ارتباط بود.
در جریان جلسه استماع کنگره در ماه ژوئن، قانونگذاران شهادت دادند که پری از ترامپ درخواست عفو کرده اما وی این مساله را رد می‌کند. پری پذیرفته که ترامپ را به جفری باسرت کلارک وکیل سابق وزارت دادگستری معرفی کرده است. کلارک از جفری روزن کفیل دادستان کل آن زمان می خواست که نامه ای به ایالت جورجیا بفرستد و ادعا کند که وزارتخانه متوجه تقلب در رای گیری شده است. زمانی که این کار شکست خورد، کلارک به دنبال این بود که ترامپ او را به عنوان کفیل دادستان کل منصوب کند. در ماه ژوئن، ماموران فدرال دستگاه‌های الکترونیکی کلارک را از خانه وی در ویرجینیا مصادره کردند.
بحث درباره یورش به عمارت ترامپ
طرف 48 ساعت گذشته ، یورش پلیس فدرال آمریکا به ویلای لوکس رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در صدر اخبار ایالا متحده بوده است. اگرچه ظرف چند هفته اخیر ماجرای اتهام «تلاش ترامپ برای کودتا در ششم ژانویه» به شدت مورد توجه قرار گرفته‌است اما در تاریخ آمریکا هرگز سابقه نداشته که ملک شخصی رئیس‌جمهوری این کشور به این شکل تحقیرآمیز و پلیسی تفتیش شود. این شایعه وجود دارد که پلیس فدرال برج ترامپ در نیویورک را نیز زیرنظر گرفته است.
جمهوری‌خواهان طرفداران ترامپ تلاش می‌کنند موضوع را به جنگ قدرت با دموکرات‌ها مربوط کنند. کاخ سفید در واکنش به این ادعا تلاش کرده خود را بی طرف معرفی کند. «کارین ژان پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید در نشستی خبری در کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا بایدن از قبل از این حمله مطلع شده بود؟ گفت: خیر، رئیس جمهوری در جریان نبود و از آن اطلاع نداشت.
سخنگوی کاخ سفید ادامه داد که رئیس جمهوری آمریکا و کارکنان کاخ سفید مانند سایر مردم آمریکا، از طریق گزارش رسانه‌ها از یورش اف بی آی به خانه ترامپ خبردار شدند.
وی اضافه کرد که این اقدام با مسئولیت وزارت دادگستری انجام شده و تحقیقات این مستقل است و در آن دخالت نمی‌کنیم.
هنگامی که «پیتر دوسی» خبرنگار شبکه فاکس نیوز وابسته به جمهوری‌خواهان آمریکا، سخنگوی دموکرات کاخ سفید را در مورد این رویداد تحت فشار قرار داد، سخنگوی دولت بایدن تاکید کرد که کاخ سفید توضیح بیشتری در مورد «تحقیقات جنایی» ارائه نخواهد کرد.
پلیس فدرال در شبیخون به عمارت ترامپ به دنبال اسنادی بوده است که ترامپ به هنگام خروج از کاخ سفید با خود به بیرون منتقل کرده، در حالی که این اسناد به آرشیو ملی آمریکا تعلق دارند. این که در میان اسنادی که در اختیار ترامپ است مدرک یا شواهدی برای شکایت علیه او پیدا شود، هنوز معلوم نیست.«جیسون بارون» رئیس آرشیو ملی آمریکا به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفته است که جای اسناد محرمانه در خانه رئیس جمهور نیست، به خصوص که اگر این اسناد انتشار علنی پیدا کنند می‌‌توانند به امنیت ملی آمریکا ضربه وارد کند.
بنا بر مقررات و قوانین جاری آمریکا مصوبه سال ۱۹۷۸ بخش عمده اسناد و مدارک روسای جمهوری آمریکا در کاخ سفید باید جهت دسترسی نسل‌های بعدی در اختیار آرشیو ملی قرار گیرد. این نهاد از ماه‌ها پیش با ترامپ در باره تحویل‌دادن اسنادی که از کاخ سفید خارج کرده مشغول جدال و مشاجره بوده است و نهایتا مسئله را به قوه قضائیه ارجاع داده است. تفتیش و بازرسی روز دوشنبه که با حکم دادگستری فدرال صورت گرفت به نظر می‌رسد که در ارتباط با همین منافشه باشد.
فرصت و تهدید برای ترامپ
«مایکل آنتونیو» بیوگرافی‌نویس ترامپ بعید ندانست که ترامپ برای واکنش به اقدام اف بی آی از قبل آمادگی داشته است، چرا که او اندک زمانی بعد از تفتیش محل اقامتش یک شعار تبلیغات انتخاباتی را روی شبکه اجتماعی متعلق به خودش (Truth Social) منتشر کرد. آنتونیو به شبکه سی ان ان گفته است که ترامپ استاد این است که هر حمله به خود را به محملی برای تبلیغ به سود خود بدل کند. او این گمانه را مطرح کرده که ۳۵ درصدی از رأی‌دهندگان آمریکا که به ترامپ تمایل دارند با اقدام FBI ، او روحیه تازه‌ای گرفته‌اند و این سبب می‌شود که برای ترامپ روز خوبی بوده باشد.
احتمال داده می‌شود که ترامپ پیش از موعد قابل انتظار نامزدی خود را برای رقابت‌های درون حزبی جهت تعیین نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعلام کند. با چنین اعلامی تعقیب قضایی او بسیار دشوارتر می‌‌شود. کمیته بررسی کودتای ششم ژانویه با همکاری پلیس فدرال این فرصت را پیدا کرده‌اند که همانند «همه مردان رئیس‌جمهوری» سوژه یک اتفاق تاریخی در سینمای آمریکا بشوند. ورای تمام بحث و جدل‌ها ، مکانیسم حاکمیت ایالات متحده با عنصر نامطلوب برخورد می‌کند. ترامپ نیز سرنوشتی بهتر از «جان‌اف‌کندی» یا «ریچارد نیکسون» پیدا نخواهد کرد. واشنگتن می‌داند که بازگشت ترامپ به کاخ سفید برای ایالات متحده گران تمام خواهد شد.
کد مطلب: 171267
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *