۰
شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۲
۱۱ سند محرمانه از «مار ئه لاگو» ضبط شده است

اتهام جاسوسی و نقض قانون اسرار علیه ترامپ

«دونالد ترامپ» همانند یک تیغ در گلوی واشنگتن گیر کرده‌است. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در حال رقم زدن بزرگ‌ترین تشنج در ساختار سیاسی و اجتماعی ایالات متحده‌است. ترامپ و طرفدارانش که در جریان «کودتای ششم ژانویه» بزرگ‌ترین حادثه امنیتی آمریکا پس از پایان جنگ‌های داخلی را رقم زده بودند ؛ حالا سینه به سینه حاکمیت ایالات متحده ایستاده‌اند.
اتهام جاسوسی و نقض قانون اسرار علیه ترامپ
گروه‌بین‌الملل - علی ودایع: «دونالد ترامپ» همانند یک تیغ در گلوی واشنگتن گیر کرده‌است. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در حال رقم زدن بزرگ‌ترین تشنج در ساختار سیاسی و اجتماعی ایالات متحده‌است. ترامپ و طرفدارانش که در جریان «کودتای ششم ژانویه» بزرگ‌ترین حادثه امنیتی آمریکا پس از پایان جنگ‌های داخلی را رقم زده بودند ؛ حالا سینه به سینه حاکمیت ایالات متحده ایستاده‌اند.
جنجال کمیته تحقیقات کنگره درباره حمله به کاپیتال و نقش ترامپ در طراحی کودتای ششم ژانویه در جریان بود ؛ حالا در حاشیه یک اتهام بزرگ‌تر قرار گرفته است. همه چیز از خبر هفته گذشته حمله پلیس فدرال آمریکا FBI به عمارت اسرار ترامپ در ویلای «مار ئه لاگو» آغاز شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و حامیانش بی‌مهابا به دادستانی آمریکا و پلیس فدرال حمله کردند تا اینکه در نهایت حکم تفتیش منتشر شد. مشخصا در متن دادستانی آمده‌است که نیروهای امنیتی به دنبال کشف و ضبط «اسناد حیاتی طبقه بندی شده» در ویلای ترامپ بوده‌اند. ماموران FBI با حکم دادگستری مامور تحقیق درباره نقض احتمالی سه قانون فدرال ایالات متحده آمریکا بودند. مهمترین قانون‌شکنی که ترامپ متهم به آن است،قانون «نقض ممنوعیت‌های قانون جاسوسی» است.
کشفیات اسناد حیاتی
فهرست اقلام پس از باز کردن سند 7 صفحه‌ای شامل حکم بازرسی از عمارت اسرار ترامپ در ویلای «مار ئه لاگو» توسط قاضی، علنی شد.
به گزارش وال استریت ژورنال، ماموران اف‌بی‌آی ۲۰ جعبه شامل 11 مجموعه سند از جمله پوشه عکس، یادداشت دست نویس و دستور عفو «راجر استون» را که ترامپ امضا کرد، ضبط کردند. یکی از اسناد حیاتی مربوط به «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه است.
واشنگتن پست در گزارش مفصلی به نقل از منابع نزدیک به تحقیقات اعلام کرد که در میان اسناد کشف شده، اسناد طبقه بندی شده مربوط به «سلاح‌های هسته‌ای» هم وجود دارد. پلیس فدرال همچنین 3 مجموعه اسناد محرمانه، 3 مجموعه از اسناد سری و 4 مجموعه از اسناد فوق سری کشف و ضبط کرده است. ترامپ در اظهارنظری ظاهراً صحت این اطلاعات را رد کرد و گفت که «مسئله تسلیحات هسته‌ای یک فریب و حقه است و اشاره کرد که اف‌بی‌آی ممکن است شواهدی را در خانه او قرار داده باشد».
بر اساس گزارشی جدید از روزنامه پولتیکو، مجوز بازرسی اف‌بی‌آی از عمارت اسرار ترامپ نشان می‌دهد که مقامات اجرای قانون آمریکا در حال بازجویی از ترامپ هستند تا ببینند آیا او در اتهامات خارج کردن یا نابود کردن سوابق، مانع شدن در برابر پیشرفت تحقیقات و نقض قانون جاسوسی آمریکا متهم است یا خیر.
قانون علیه ترامپ
ترامپ و حامیانش می‌گویند که تحقیقات دادستانی معطوف به انتخابات الکترال و احتمال کاندیداتوری دوباره رئیس‌جمهوری سابق آمریکا است. جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ می‌گویند که تحقیقات علیه یک فرد، برای سلب صلاحیت او از نامزدی برای ریاست جمهوری آمریکا کافی نیست. استناد آنها معطوف به ماجرای «هیلاری کلینتون» در انتخابات الکترال 2016 است.
در طرف مقابل گفته می‌شود که هیلاری در نهایت به این دلیل که توسط FBI محکوم نشد ، توانست در انتخابات شرکت کند ؛ حال سوال اینجاست که اگر ترامپ در جریان تحقیقات محکوم شود ، آیا می‌تواند بازهم کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا باشد؟!
جمهوری‌خواهان طرفدار ترامپ در پاسخ می‌گویند که در شروط ریاست‌جمهوری به این موضوع اشاره نشده است امانقطه چالش در یک ماده ناشناخته نهفته‌است.
بخش ۲۰۷۱ از سرفصل ۱۸ قانون ایالات متحده می‌تواند دخل «مرد دیوانه» را بیاورد. قانون مذکور تصریح می‌کند هر کسی که اسناد دولتی در اختیار دارد و در هر منصب دولتی «به‌طور عمدی و غیرقانونی هرگونه مدرک، فرایند، نقشه، کتاب، کاغذ، سند یا چیز دیگری را که بایگانی یا سپرده شده است، پنهان، حذف، معدوم و محو کرده یا از بین ببرد» می‌توان به 5 سال حبس یا جریمه نقدی محکوم کرد.مهمتر اینکه، قانون مذکور تصریح می‌کند هر کسی که براساس آن قانون محکوم شود، بایستی از تصدی پست فدرال «رد صلاحیت» شود. «مارک الیاس» از وکلای دموکرات آمریکایی با اشاره به این قانون در توییتر نوشت که دیدن یک نامزد ریاست جمهوری که با این قانون تحت پیگرد قرار گرفته باشد، یک «بمب با قدرت تخریبی بسیار بالا در سیاست آمریکا» خواهد بود.
همچنین «مایکل بشلوس» از مورخان ریاست جمهوری آمریکا به ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «این یک قانون واقعی است و اگر دونالد ترامپ آن قانون را نقض کرده باشد... مجازات‌های واقعی دارد، از جمله این واقعیت که او ممکن است دیگر هرگز نتواند در سمت فدرال خدمت کند.»
برایان کالت، استاد حقوق قانون اساسی در دانشگاه ایالتی میشیگان، به بی‌بی‌سی گفت: «این قانون تحت هیچ نوع بازنگری قانون اساسی، واجد شرایط و پذیرفتنی نیست. اصل بنیادین قانون اساسی این است که قانون اساسی در جایگاه برتر است و هر قانونی که با قانون اساسی مغایرت داشته باشد، باطل است.»
از سوی دیگر،«مایکل هایدن» رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به توییتی درباره اعدام دو فرد آمریکایی متهم به جاسوسی برای روسیه - و قرار دادن اسناد اسناد هسته‌ای آمریکا در اختیار مسکو - در سال ۱۹۵۳ واکنش نشان داد.
هایدن که سابقا به عنوان رئیس آژانس امنیت ملی و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دولت‌ها بیل کلینتون، جورج بوش و باراک اوباما فعالیت می‌کرد، در پاسخ به توییت مایکل بشلوس، تاریخ‌نگار ریاست‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه نوشت: به نظر (اعدام آن‌ها) کار خوبی بود.
در میان تمام اتهامات ریز و درشت علیه ترامپ ، تارنمای نشریه هیل نوشته است که جدی ترین اتهام، در رابطه با از بین بردن سوابق در تحقیقات فدرال، حداکثر تا ۲۰ سال زندان را در پی خواهد داشت. از زمان اعلام ترامپ مبنی بر تفتیش خانه‌اش توسط ماموران فدرال، تهدیدها و درخواست برای دست به اسلحه شدن در گوشه و کنار آمریکا در صفحات مجازی توسط راست گرایان افراطی افزایش یافته است. این واکنش‌های تند شامل تهدید علیه ماموران فدرال و حتی ترور «مریک گارلند» دادستان کل ایالات متحده آمریکا می‌شود که می‌تواند صفحه‌ دیگری را به کتاب سیاه رییس جمهوری پیشین به علت ایجاد آشوب و ناآرامی همانند حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره اضافه کند.
گفته می‌شود که محکومیت ترامپ در جلسه استیضاح سنا می‌توانست خیال ایالات متحده را از یک «شر بزرگ» و «تروریسم داخلی» راحت کند اما این اتفاق رخ نداده‌است. آمریکا تا انتخابات الکترال 2024 روزهای جنجالی و هیجان انگیزی از جنگ ترامپ با ساختار حاکمیت ایالات متحده را تجربه خواهد کرد.
کد مطلب: 171571
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *