۰
يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۸
آیا شرایطی که مجلس برای دولت گذاشته بود، رعایت شده است؟

بی‌اطلاعی مجلس حداقلی از روند مذاکرات هسته‌ای

اگرچه این روزها شواهدی مبنی بر افزایش احتمال توافق هسته ای وجود دارد ولی واقعیت این است که از سوی مقامات ایرانی اطلاع رسانی چندانی در این خصوص صورت نمی‌گیرد.
بی‌اطلاعی مجلس حداقلی از روند مذاکرات هسته‌ای
گروه سیاسی - محمدحسین روانبخش: اگرچه این روزها شواهدی مبنی بر افزایش احتمال توافق هسته ای وجود دارد ولی واقعیت این است که از سوی مقامات ایرانی اطلاع رسانی چندانی در این خصوص صورت نمی‌گیرد. شاید تنها کسی که ماه‌هاست سعی کرده مرجعیت خبری در این خصوص را به دست بگیرد و متاسفانه در غیاب اطلاعر سانی مقامات ایرانی، در این خصوص موفق هم شده، اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات است. در روزهای اخیر باز هم اولیانوف توئیت زد که شاید در هفته آینده توافق حاصل شود. نکته مهمی‌که در این خصوص وجود دارد این است که نه تنها به مردم عادی خبری در این خصوص داده نمی‌شود، بلکه مجلس هم چندان اصلاعی در این خصوص ندارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، هفته گذشته فریدون عباسی نماینده مجلسی که سابقه رئیس سازمان انرژی اتمی‌کشور بود، گفت: «یکی از مسائلی که در حوزه مذاکرات هسته ای با آن مواجه هستیم و در ۸ سال دولت گذشته نیز وجود داشت این است که کسی نمی‌داند دقیقا در این مذاکرات چه گفته می‌شود؟ احتمالا به مقامات بلند پایه کشور و اعضای شورای عالی امنیت ملی این اطلاعات داده می‌شود.» وی به صراحت گفت که هرچه می‌گوییم شما در این مذاکرات درباره چه چیزی صحبت می‌کنید ، پاسخ دقیقی نمی‌شنویم. عباسی در 20 تیرماه هم اعلام کرده بود که مجلس به متن مذاکرات دسترسی ندارد.
این واقعیت را می‌توان در مذاکرات روز گذشته مجلس هم دید. در حالی که این روزها مذاکرات و روند آن مهمترین موضوع کشور است و تقریبا همه درباره آن سخن می‌گویند، در مجلس کمتر مورد توجه است و سخنانی که در این خصوص گفته می‌شود هم بازگو کننده همین موضوع است. روز گذشته شهبازی نماینده نهاوند در نطق میان دستور خود گفت: از دولت انتظار می‌رود به منظور جلوگیری از سردرگمی‌و بلاتکلیفی بیشتر تولیدکنندگان در اولین فرصت ممکن مذاکرات برجام را فارغ از توافق یا عدم توافق جمع بندی و تعیین تکلیف نماید. اگرچه به زعم کارشناسان اقتصادی برجام می‌تواند برکاتی را نصیب اقتصاد کشور کند، ولی طولانی شدن بلاتکلیفی در این تصمیم گیری نیز خسارت‌های بی شماری را نصیب تولید و اقتصاد کشور خواهد نمود.
ردشیر مطهری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم در گفت و گو با ایسنا سخنانی کلی گفت که نشانی از اطلاع از مذاکرات در ا« نبود. وی با اشاره به تلاش غرب برای القاء نهایی‌ شدن توافق در مذاکرات وین گفت: مقامات اروپایی حاضر در مذاکرات، برخی خبرنگاران و همچنین برخی مقامات سیاسی اروپایی به طور یک جانبه از نهایی شدن متن توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها سخن گفتند.
وی با اعلام این مطلب که امکان دستیابی به توافق وجود دارد، توقع عقب نشینی از مواضع به حق، قانونی و نادیده گرفتن حقوق ایران در دستیابی به انرژی هسته ای را اشتباه و زیاده خواهانه قلمداد کرد و افزود: اعلام پایان تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ما، تضمین کافی از سوی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مبنی بر انجام تعهدات، رفع تحریم‌ها از جمله مواردی است که طرفین را به نهایی شدن توافق نزدیک می‌کند. مطهری بدعهدی آمریکایی‌ها و همراهی غربی‌ها با آمریکایی‌ها را مانع اصلی دستیابی به یک توافق خوب و سازنده عنوان کرد و گفت: تا زمانی که آمریکایی‌ها از خوی بدعهدی و توهم کدخدا بودن و تصورات نادرست ابرقدرتی دست برندارند و غربی‌ها از آمریکایی‌ها تبعیت و حمایت کنند، دستیابی به توافق اگر دور از ذهن نباشد، آسان نیست.
وی سخنان وزیر امور خارجه ایران را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: آژانس باید با فاصله گرفتن از مسائل سیاسی نامربوط و غیر سازنده که ساخته ذهن دشمنان ملت ایران است، مسائل پادمانی باقی مانده را به طور کامل حل کند و بستر را برای دستیابی به یک توافق سازنده و بدون چالش فراهم آورد.
زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز گذشته با اعلام اینکه این کمیسیون با تیم مذاکره کننده هسته‌ای جلسه دارد، گفت: خوشبختانه تیم مذاکره کننده هسته‌ای در طول ماه‌های گذشته دستاوردهای خوبی را داشته است که البته تمامی‌جوانب باید سنجیده شود و مورد بررسی قرار بگیرد. باید ببینم حقوق هسته‌ای ایران و منافع ملت ایران تا چه میزان در مذاکرات مورد تاکید قرار گرفته است. درواقع سبک و سنگین کردن این مسائل از اهمیت زیادی برخوردار است.
این سخنان هم بازگو کننده این است که حداقل تا الان مجلس نتوانسته این مذاکرات را «سبک و سنگین» کند. همه این بی اطلاعی‌ها در حالی رخ می‌دهد که 250 نماینده مجلس در اسفندماه 1400 شش شرط مجلس را برای توافق به اطلاع رئیس جمهور رسانده بودند.
در آن بیانیه این شش شرط به شرح زیر بیان شده بود:
۱-دولت ظالم و تروریست آمریکا و نیز دنباله روان ضعیف و ذلیل آمریکا یعنی سه کشور اروپایی در طول هشت سال گذشته نشان دادند که به هیچ تعهدی پایبند نبوده و از هر وسیله ممکن جهت ضربه وارد کردن به منافع ملت ایران استفاده و حتی بر خلاف تمام قوانین دنیا دارو را نیز علیه ملت ایران تحریم کردند و بر این اساس باید از تجربیات سابق درس عبرت بگیریم و با خط قرمز قرار دادن منافع ملت ایران بدون اخذ تضامین لازم متعهد به هیچ توافقی با بدعهدان نگردیم .
۲-دولت تروریست آمریکا و سایر کشورهای عهد شکن غربی باید تضمین دهند که از برجام خارج نمی‌شوند.
۳- رژیم آمریکا و سایر کشورهای طرف برجام باید تعهد دهند که از مکانیزم ماشه استفاده نخواهند کرد.
۴- رژیم آمریکا و سه کشور اروپایی باید به ملت ایران تعهد دهند که تحریمها علیه ملت ایران به بهانه‌های واهی هسته‌ای، تروریسم ،موشکی و حقوق بشر را لغو کنند از جمله باید تحریم‌های کاتسا ،کاتسا یوترن و آیسا حذف شوند.
۵ -در مقام اجرا باید ابتدا آمریکا و سایر بدعهدان برجام به تعهدات خود در قبال تحریم‌ها عمل کنند و بعد از راستی‌آزمایی ایران به سراغ انجام تعهدات خود رفته و آن را انجام دهد.
۶- مطابق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی‌دولت جمهوری اسلامی‌ایران موظف است انجام تعهدات طرف غربی در لغو تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های نفتی ، بانکی و بازگشت پول صادرات به صورت بانکی و بدون هیچ مشکلی را به مجلس شورای اسلامی‌گزارش کنند و در صورت تایید و تصویب، مجلس می‌تواند نسبت به گامهای کاهشی در زمینه هسته ای اقدام نماید.
حالا لااقل این 250 نماینده بد نیست توضیح دهند که اصلا چرا آن بیانیه را صادر کردند و امروز چه می‌کنند؟!
کد مطلب: 171667
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *