۰
يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۵
محافظه‌کاران آماده انتخاب جانشین جانسون شده‌اند

لبخند «لیز تراس» به نخست‌وزیری بریتانیا

محافظه‌کاران بریتانیا تلاش می‌کنند تا هرچه سریع‌تر جانشین «بوریس‌جانسون» برای مقام نخست‌وزیری را مشخص کنند. تا اینجای کار ، «لیز تراس» وزیرخارجه بریتانیا توانسته خود را به عنوان بخت اصلی بقبولاند.
لبخند «لیز تراس» به نخست‌وزیری بریتانیا
گروه بین‌الملل – مهدی یزدی: محافظه‌کاران بریتانیا تلاش می‌کنند تا هرچه سریع‌تر جانشین «بوریس‌جانسون» برای مقام نخست‌وزیری را مشخص کنند. تا اینجای کار ، «لیز تراس» وزیرخارجه بریتانیا توانسته خود را به عنوان بخت اصلی بقبولاند. براساس نتایج یک نظرسنجی جدید میان اعضای حزب محافظه‌کار ، خانم تراس با برتری ۲۲ درصدی مقابل رقیب خود «ریشی سوناک» جلو است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،گاردش در گزارشی می‌نویسد که کمتر از سه هفته به پایان مهلت رای‌دهندگان برای انتخاب نخست وزیر آینده بریتانیا زمان باقی مانده است و در این میان نتایج یک نظرسنجی توسط مرکز تحقیقاتی اپینیوم (Opinium) نشان می‌دهد که وزیر امور خارجه بریتانیا با ۲۲ درصد رای بیشتر از وزیر دارایی سابق این کشور، احتمالا نخست وزیر بعدی بریتانیا خواهد شد. بر این اساس، در این نظر سنجی که میان ۵۷۰ عضو حزب محافظه‌کار بریتانیا که قرار است نخست وزیر آینده این کشور را انتخاب کنند انجام شد، ۶۱ درصد از رای دهندگان، لیز تراس را برای هدایت بریتانیا مناسب‌تر دانستند. آرای اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا در پاسخ‌ به پرسشی درباره شرایط ایده‌آل‌ برای انتخاب جانشین بوریس جانسون، حاکی از آن است که بیش از ۶۰ درصد از حامیان هر یک از نامزدها، ترجیح می‌دهند جانسون همچنان اداره این کشور را در دست داشته باشد. این گزارش با اشاره به نتایج مذکور نوشت: این نشان دهنده فقدان قابل توجه اشتیاق نسبت به هر دو نامزد برای جایگزینی بوریس جانسون در حزب محافظه کار است. همچنین با توجه به این نظرسنجی، تاکنون تقریبا از هر ۱۰ نفر سه نفر رای نهایی خود را وارد کرده‌اند، ۴۷ درصد نیز گفته‌اند که به همان نامزدی که در این افکارسنجی انتخاب کردند رای خواهند داد و تنها ۱۹ درصد پاسخ دادند که هنوز تصمیم نگرفته‌اند. این مرکز افکار سنجی معتقد است که ریشی سوناک هنوز برای بازگشت، اگر چه بسیار محدود، شانس دارد. با این وجود، «کریس کرتیس» مدیر بخش سیاسی اپینیوم در این باره اظهار داشت: با در نظر گرفتن نتایج به دست آمده از نظر سنجی اخیر، لیز تراس به احتمال زیاد به عنوان نخست وزیر بعدی بریتانیا انتخاب خواهد شد. نکته قابل توجه در میان نتایج این افکار سنجی، حمایت اعضای مسن‌تر (بالای ۶۵ سال) حزب محافظه کار از تراس و در مقابل برتری سوناک در نظر محافظه‌کاران جوان‌تر (زیر ۵۰ سال) است. بیشتر رای دهندگان به وزیر امورخارجه بریتانیا دلیل آن را اعتماد به وی (۱۴ درصد) و برتری او نسبت به سوناک (۱۴ درصد) عنوان کردند. در مقابل طرفداران وزیر دارایی سابق این کشور او را اقتصاددان بهتری از تراس (۲۲ درصد) دانسته و ۱۰ درصد نیز سوناک را باهوش‌تر خوانده‌اند. دومینوی استعفاها پس از افشا‌گری‌هایی آغاز شد که نشان می‌دادند جانسون علی‌رغم آنکه با خبر بوده «کریس پینچر» بابت ادعاهای سوءرفتار جنسی در سال ۲۰۱۹ تحت تعقیب بوده او را به یک سمت ارشد در حزب محافظه‌کار گماشته است. پینچر خود هفته گذشته بعد از آنکه افشا شد از دو زن در تاریخ ۲۹ ژوئیه سوءاستفاده جنسی کرده از سمتش استعفا کرد. این اتفاقات جدیدترین رسوایی‌ای بود که جانسون را گرفتار کرد. چند ماه پیش هم انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌ها مبنی بر اینکه دفتر نخست‌وزیری انگلیس در اوج محدودیت‌های کرونایی برای مردم اقدام به برگزاری جشن‌های می‌گساری کرده بود جانسون را تا مرز عدم رأی‌اعتماد از پارلمان پیش برد اما دولت او توانست از آن مهلکه جان سالم به در ببرد.
کد مطلب: 171673
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *