۰
جمعه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۲
چانه‌زنی‌های پنهان آمریکا و روسیه درجریان است

تبادل زندانی واشنگتن و مسکو در دیپلماسی آرام

روسیه و آمریکا در اوکراین درگیر جنگ نیابتی شده‌اند؛ اما آنها که تجربه سال‌ها جنگ سرد را دارند ، کانال‌های دیپلماتیک کاخ کرملین – کاخ سفید را هرگز قطع نمی‌کنند.
تبادل زندانی واشنگتن و مسکو در دیپلماسی آرام
گروه‌ بین‌الملل- هدیه گل‌محمدی: روسیه و آمریکا در اوکراین درگیر جنگ نیابتی شده‌اند؛ اما آنها که تجربه سال‌ها جنگ سرد را دارند ، کانال‌های دیپلماتیک کاخ کرملین – کاخ سفید را هرگز قطع نمی‌کنند. بنا به گزارش رویترز، مسکو اعلام کرده است که براساس «دیپلماسی آرام» در تدارک تبادل زندانیان با واشنگتن است. پیشتر، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه به خبرگزاری تاس گفته بود که « من می‌خواهم یک بار دیگر تاکید کنم که طرف روسی آماده گفت‌وگوی حرفه‌ای و گام‌های ملموس در این زمینه است. اما این کار باید به صورت حرفه‌ای انجام شود.»
به گزارش مردم سالاری آنلاین،جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که برای آزادی آمریکایی‌ها در روسیه تحت فشار قرار دارد، از کرملین خواست «بریتنی گرینر» بسکتبالیست آمریکایی را که به جرم حمل مواد مخدر به ۹ سال زندان محکوم کرده است، آزاد کند. آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه چهارشنبه گذشته گفت که آمریکا پیشنهاد قابل توجهی را هفته‌ها پیش به روسیه ارائه کرده است و روز جمعه با همتای خود سرگئی لاوروف تماس تلفنی داشته است.
پرونده گرینر در آمریکا توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر بایدن نتواند برای آزادی او توافقی ترتیب دهد، خطر افزایش مشکلات دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر وجود دارد. به گزارش رویترز، وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد تحت یک دیپلماسی آرام درحال تبادل زندانیان خود با کشور آمریکاست که در میان زندانیان نیز بریتنی گرینر ستاره بسکتبال نیز دیده می‌شود. گرینر، دارنده دو مدال طلای المپیک و ستاره اتحادیه ملی بسکتبال زنان (WNBA) در چهارم آگوست در روسیه به اتهام قاچاق مواد مخدر به ۹ سال زندان محکوم شده بود که از سوی دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا مورد اعتراض قرار گرفت.
ایوان نچایف، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: دیپلماسی آرام در جریان است و اگر واشنگتن برای کسب امتیاز از هیاهوی رسانه‌ای استفاده نکند، نتیجه مثبتی حاصل خواهد شد.
کرملین پیشتر گفته بود که مقامات آمریکایی با توسل به دیپلماسی بلندگو در مورد این پرونده، تلاش برای تامین امنیت مبادله زندانیان را تضعیف می‌کنند.
منابع آگاه به رویترز گفتند که واشنگتن پیشنهاد داده است که ویکتور بوت، قاچاقچی اسلحه روسی را با گرینر و پل ویلان تفنگدار بازنشسته ارتش مبادله کند.
ویلان که دارای پاسپورت های آمریکایی، بریتانیایی، کانادایی و ایرلندی است، در سال ۲۰۲۰ به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال زندان محکوم شد. گرینر در ۱۷ فوریه در فرودگاه شرمتیوو مسکو با همراه داشتن روغن حشیش در چمدانش دستگیر شد. او می‌گفت این ماده مخدر برای درمان جراحاتش از سوی پزشکان تجویز شده است. حشیش در روسیه هم برای اهداف دارویی و هم برای اهداف تفریحی غیرقانونی است.
کد مطلب: 172134
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *