۰
سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۰
آیا ادعای واشنگتن درباره عقب‌نشینی ایران در مذاکرات واقعی است؟

سه روایت درباره «خروج سپاه از لیست آمریکا»

این نقص در مذاکرات هسته‌ای در یک سال گذشته وجود داشته که از طرف مقامات ایرانی توضیح یا اطلاع رسانی موثری در این خصوص صورت نمی‌گرفت. در غیاب این اطلاع رسانی، منابع خبری رسانه‌ها و مردمی که با نگرانی مذاکرات را دنبال می‌کردند یا اظهار نظرهای غیر رسمی داخلی بود که عموما به نظر می‌رسید بیشتر تحلیل است تا خبر، و یا اخبار منتشره از طرف‌های خارجی در ایران هم منتشر می‌شد. اولیانوف مذاکره کننده روس شاید موفق ترین فرد بود که در این فضا توانست خود را با توئیت‌های گاه و بیگاه به مردم هم بشناساند.
سه روایت درباره «خروج سپاه از لیست آمریکا»
گروه سیاسی - هدیه گل محمدی: این نقص در مذاکرات هسته‌ای در یک سال گذشته وجود داشته که از طرف مقامات ایرانی توضیح یا اطلاع رسانی موثری در این خصوص صورت نمی‌گرفت. در غیاب این اطلاع رسانی، منابع خبری رسانه‌ها و مردمی که با نگرانی مذاکرات را دنبال می‌کردند یا اظهار نظرهای غیر رسمی داخلی بود که عموما به نظر می‌رسید بیشتر تحلیل است تا خبر، و یا اخبار منتشره از طرف‌های خارجی در ایران هم منتشر می‌شد. اولیانوف مذاکره کننده روس شاید موفق ترین فرد بود که در این فضا توانست خود را با توئیت‌های گاه و بیگاه به مردم هم بشناساند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، در چنین وضعیت اطلاع رسانی ، یکی از مسائلی که در فضای مجازی و افکار عمومی به عنوان یکی از شرط‌های ایران برای توافق مطرح بود، خروج نام سپاه پاسداران از لیست تحریم‌های آمریکا بود. عنوان می‌شد که این شرط در دوره تیم سابق مذارکه کننده با هدایت عباس عراقچی حل شده بود اما با وقفه در مذاکرات و شروع مجدد با تیم علی باقری بار دیگر این موضوع باعث اختلاف شده است. هر چه بود، حالا در روزهایی که ایران به پیشنهاد اروپا پاسخ داده و به نظر می‌رسد که توافق بیش از پیش در دسترس است، بازهم در خبرهای خارجی گفته شد که ایران از خواسته خود درباره حذف نام سپاه از لیست تحریم‌های آمریکا دست کشیده است. هفته گذشته سی ان ان در یکی از بخش‌های خبری خود اعلام رد که یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است ایران رسماً از یک تقاضای کلیدی و خط قرمزی خود که نقطه‌ی اختلاف بزرگی در مذاکرات بود، صرف نظر کرده است.
در این خبر که یک روز پس از پاسخ ایران به پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای احیای برجام منتشر شد، این تقاضای ایران، حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا عنوان شد. این مقام آمریکایی با اشاره به اینکه ایالات متحده مکرراً و به طور مداوم این درخواست را رد کرده، گفت: در نسخه فعلی متن، آنچه آن‌ها مطالبه می‌کردند، کنار گذاشته شده است؛ بنابراین اگر به توافق نزدیک‌تر هستیم، به همین دلیل است. این مقام آمریکایی همچنین گفت که رئیس‌جمهور کشورش، جو بایدن، قاطعانه و ثابت قدم بوده است که نام سپاه پاسداران ایران از لیست تروریسم حذف نشود.»
اگرچه در ماه‌های گذشته در ایران ، سخن چندانی در این خصوص گفته نمی‌شد اما پس از این ادعای مقامات غربی، خوشبختانه در روزهای اخیر توضیحاتی در این خصوص داده شده است. محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین، در واکنش به گزارش شبکه سی‌ان‌ان در صفحه توییترش نوشت: من بارها در چند ماه اخیر گفته‌ام خارج کردن نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا هیچ وقت پیش‌شرط یا درخواستی کلیدی نبوده است. ایران هم سنتکام را در لیست [گروه‌های] تروریستی‌اش نگاه خواهد داشت. اما اگر آمریکا لازم می‌داند چنین چیزی بگوید تا به توافق مقبولیت بخشد، به خودشان ارتباط دارد.
عبدالله حاجی‌صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه نیز در گفتگویی اعلام کرد: من و شما و بسیاری می‌دانیم که مشکل آمریکایی‌ها با ما درباره این موضوع نیست که آیا سپاه از لیست گروه‌های تروریستی حذف بشود یا خیر؟ نه. این را بدانند این برای سپاه افتخار است که آمریکایی‌ها با او دشمنی کنند. اگر روزی آمریکایی‌ها با سپاه دشمنی نداشتند باید در حقانیت سپاه شک کنیم، آن‌ها یک مسائل دیگری دارند به تعبیر قرآن و رهبر انقلاب از ما می‌خواهند تا از اصول انقلاب خود دست برداریم. وی تصریح کرد: سپاه از اول گفته بود که ما را به مذاکرات خود گره نزنید، ما متعلق به نظام، انقلاب و ملت هستیم و جغرافیای ما نیز انقلاب اسلامی است و اگر لازم باشد در عراق، سوریه، یمن و هرکجای دیگر کمک مشاوره‌ای مورد درخواست باشد، انجام خواهیم داد و از ارزش‌های اسلامی و انسانی دفاع خواهیم کرد، لذا ما را به مذاکرات گره نزنید. البته دوستان تحت این عنوان که ممکن است خود سپاه پاسداران چنین چیزی را مطالبه نکند، اما برای نظام ما این اهمیت دارد که چگونه یک دشمن جرات می‌کند نیروی مسلح کشور دیگری را تحریم کند. آن‌ها این مسئله را به عنوان عرق ملی و انقلابی مطالبه کردند، اما اینکه بخواهند مذاکرات را به سپاه گره بزنند، این گونه نیست.
علی رغم این توضیحات روز گذشته معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور روایت متفاوتی از این موضوع داشت. محمد جمشیدی در توییتر نوشت: خارج کردن سپاه از لیست ترور (نه تحریم) پیشنهاد آمریکا به دولت قبل بود تا ایران را وادار به پذیرش مذاکرات منطقه ای و موشکی کند. آمریکا می‌گفت بدون مذاکره منطقه ای و موشکی، بازگشت به توافق ۲۰۱۵ نیز غیرممکن است. تیم آقای رئیسی این خواسته را رد کرد. آمریکا بار دیگر پیشنهاد داد که سپاه از فهرست تروریسم خارج شود و در عوض آن، ایران قاتلین حاج قاسم را فراموش کند. ایران گفت «نه». آمریکا سه بار دیگر پیشنهادهایی برای امنیت نیروهایش داد. ایران همه را رد کرد و آمریکا نهایتا پا پس کشید. حالا چه کسی امتیاز داده؟
کد مطلب: 172505
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *